Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af WoT
jeg står i den situtation at jeg skal have en ny skærm min gamle 21" CRT synnes at være blevet lidt for lille til at se film på.

Jeg bruger min monitor mest til Spil og Film.

Da jeg købte min 21" for 6-7 år siden smed jeg da også på daværende tidspunkt 8k for den og jeg synnes den har været alle pengene værd.

Nu står jeg over for det problem at jeg har kigget på den Samsung 305T skærm og læst review her på sitet, men en ting som yakken skrev til en anden her på boarded var at hvis han f.eks kun kørte 1920x1200 meget af tiden var det overkill at købe den 30" skærm, mit spørgsmål går på hvad er jeg bedst tjent med ?

mit budget er omkring 10k men jeg ønsker ikke at købe en grafiker skærm (eizo / lacie etc)

Jeg har kigget på iiyamas 24" med 3ms refresh som skulle være en af de bedste skærme på market dels pga dens precalibrering fra fabrikantens side. (det er samsung panel i den så vidt jeg ved)

men altså da jeg benytter skærmen til at se film på ville jeg gerne op i noget større men jeg er i et dilemma med om opløsningerne bliver et problem for mig, jeg spiller normalt ikke i højere end 1600x1200 på min nuværende skærm så jeg ved ikke hvad jeg skal vælge er 30" tosset hvis man ikke køre dens native resolutions alså de 2560x1600 ?.

håber i kan komme med nogle input.

jeg spiller FPS, men ikke på et ekstremt plan så ved ikke hvor meget de ms betyder for mig ( jeg har kun kørt CRT indtil nu) men kommer til at blive brugt mest på MMORPGS og Film

mine system specs står i mit sig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Faktisk er det nok ikke opdateringshastigheden der vil blive et problem for dig, men nok nærmere inputlag - dvs. at skærmen ikke får vist informationerne hurtigt nok ift. hvornår de forlader dit grafikkort. Det er et typisk problem på skærme baseret på Samsungs S-PVA teknologi.

Hvis du ikke kan trække 2560x1600, så er en 30" ikke et godt valg. Du kan selvfølgelig sætte opløsningen ned, men det vil ofte komme til at se lidt sjovt ud.

Du kan i stedet overveje en 27" skærm, hvor du både får en lidt større model, men samtidigt er der "kun" 1920x1200 punkters opløsning. Der er desværre ikke så mange af disse modeller endnu, så prisen er ikke presset i bund. En 24" model ville i min mening også være et godt bud. Hvis du spiller FPS-spil online, så vil jeg ikke umiddelbart anbefale en skærm baseret på S-PVA teknologi - der ER inputlag på disse skærme og i en sådan grad at jeg selv har droppet alt hvad der hedder online FPS gaming, idet alle mine skærme er baseret på denne teknologi (Dell 2407WFP-HC og 2007FP).

Har du et link til Iiyamas model?
Af WoT
hep tak for inputtet :)

link til iiyamas model Iiyama Pro Lite B2403WS-B :)

http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=396366

og i denne test hvor den klare sig rigtig godt :)

http://www.behardware.com/articles/680- ... -245t.html

Der er dog noget der irritere mig ved at skulle købe en 27" f.eks samsung 275T det virker jo som om det er det fuldstænding samme panel som sidder i 305T og er også død langsomt 6 ms. Jeg har dog fundet en skærm som virklig tiltaler mig udfra det aspekt at den har en hurtigt refresh rate 3 ms! for 28" !! det er nemlig viewsonics 28" den er jeg rimlig lun på med jeg ved ikke om der er nogle minuser ved den? på edbpriser skriver en af brugerne at den gengiver sort dårligt.

link til den viewsonic som jeg overvejer.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=389828

jeg synnes umiddelbart kun jeg har 2 muligheder enten

24" iiyama eller 28" viewsonic begge 3ms. iiyamaen kan komme ned på 2ms hvis man slår dynamisk kontrast fra.

hvad synnes du om de 2 forslag til gaming og film?
Af WoT
hmm lige læst en test af den viewsonic skærm, det er vidst ikke noget værd at smide penge efter :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg retter lige mig selv så - jeg kan se at det er et TN panel der sidder i skærmen. Om det er et Samsung panel eller ej, er ikke så vigtigt i denne sammenhæng. Der vil ikke være nævneværdig inputlag på denne model.

Iiyama skærmen lader til at være et fint alternativ til de andre populære 24" TN modeller på markedet.
Af WoT
Så hvis jeg købte en 305T ville jeg ikke kunne spille FPS spil på den? eller hvordan skal det forstås er den input lag altødelæggende ? det ville jo være forfærdeligt at smide 10k ud af vinduet hvis den er totalt unplayable på den 305T men altså alle 26-27 jeg har kunne grave op på edbpriser, vil i så fald have det samme problem, der er vist ikke en enste af dem som er TN og har en lav refresh rate.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej - jeg hentyder udelukkende til den nævnte Iiyama! 305T har et S-PVA panel og vil nok også lide af inputlag ift. en TN baseret skærm.