Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Alfeboy
Hejsa

Nu har jeg i et stykke tid læst stolpe op og ned om lcd. og plasma. 8)

Og har fundet ud af at Panasonic plasma falder i min smag, men er lidt i tvivl om et 42 er for stort, når vi kommer til at sidde 3 meter fra tv'et.
Har kigget på guiden og i forummet, men vil da lige høre om det ville være bedre med et 37" til den afstand. ;;)
Skal siges vi har Yousee, med analog signal.
Af Ersgaard
Hej og glædelig jul :)

Godt valg med en Pana :) Du får meget skærm for pengene.
Jeg har selv investeret i en Pana 42 tommer og har ca. 3-3,5 meter til skærmen. Det er helt perfekt. Glad for jeg ikke valgte 37 tommeren, som jeg først overvejede.
Jeg gik fra en 32 tommer skærm, så det tog lige et par uger inden jeg havde vendt mig til den større skærm, men nu ville jeg ikke bytte.

Held og lykke med det.

/Ersgaard
Af flems
har lige fået en 37 t pana og sidder cirka 3 meter fra den,og det er bare rigtigt godt. (B
Af Ekmani
Tænker også på at købe px70 og da 42" kun koster en lille tusse mere skulle man vel være dum hvis ikke bare tog 42" fremfor 37"

MEN jeg blev noget i tvivl da jeg læste anmeldelsen af både 37"eren og 42"eren, på review-sitet http://www.hdtvorg.co.uk/ (se oppe til højre på sitet under plasma)

Niels S. har tidligere skrevet om samme overvejelser jf. anmeldelse på hdtvorg.co.uk.
I følge dette site får 37in udgaven en væsentlig bedre karakter, fordi den eftersigende håndterer SD-materiale noget bedre. SD materiale skulle stå væsentligt skarpere på 37in.

Eneste forskel jeg kan finde udfra specs er at opløsning er forskellig på de to størrelser:
1024 x 720 på 37" og 1024 x 768 på 42", hvad kan det have af betydning? Giver vel mindre strækning af pixels eller?

Bliver generelt fremhævet flere positive oplevelser med 37"eren, men jeg kan ikke rigtig finde nogen forklaring udfra specs? og 42in er jo større - ved sgu ikke...

Hva sir I?
K
Af Alfeboy
Ja de siger jo godt nok at der er forskel på 37" og 42". :s Er er nogen af de der ved lidt mere, end os noobs, der kan sige lidt om det ??. Er der så stor forskel på om det er en 37" eller 42" når man kun sidder 3 meter fra skærmen??.

I må ha en rigtig god jul derude :p , min julegave er en pana, når jeg nu valgt den O_O
Brugeravatar
Af pdrhan
Alfeboy skrev:Ja de siger jo godt nok at der er forskel på 37" og 42". :s Er er nogen af de der ved lidt mere, end os noobs, der kan sige lidt om det ??. Er der så stor forskel på om det er en 37" eller 42" når man kun sidder 3 meter fra skærmen??.

I må ha en rigtig god jul derude :p , min julegave er en pana, når jeg nu valgt den O_O
Jeg var i samme situation da jeg skulle vælge - havde sat mig et 37" i hovedet....men da jeg stod hos TC stod der en 42" øverst og en 37" nederst - jeg gik da de 3- 3 1/2 meter tilbage i forretningen som jeg har i sidde afstand til tvét ......jeg var slet ikke i tvivl om at det skulle være en 42"..og jeg har aldrig fortrudt det - det er bare kanon! Køb en 42" - du vil IKKE fortryde...tro mig! Det giver en helt anden oplevelse at se fim!
God jul!
Af tarok
pdrhan skrev:
Alfeboy skrev:Ja de siger jo godt nok at der er forskel på 37" og 42". :s Er er nogen af de der ved lidt mere, end os noobs, der kan sige lidt om det ??. Er der så stor forskel på om det er en 37" eller 42" når man kun sidder 3 meter fra skærmen??.

Jeg var i samme situation da jeg skulle vælge - havde sat mig et 37" i hovedet....men da jeg stod hos TC stod der en 42" øverst og en 37" nederst - jeg gik da de 3- 3 1/2 meter tilbage i forretningen som jeg har i sidde afstand til tvét ......jeg var slet ikke i tvivl om at det skulle være en 42"..og jeg har aldrig fortrudt det - det er bare kanon! Køb en 42" - du vil IKKE fortryde...tro mig! Det giver en helt anden oplevelse at se fim!
God jul!
Jeg har stået og sammenlignet begge de nævnte tv temmelig længe - og der er slet ingen tvivl om at 37"´eren tegner skarpere og lidt mere støjfrit - mens 42" eren giver lidt mere filmoplevelse med større display.
Det handler med andre ord om hvilke præferencer man har.
Brugeravatar
Af pdrhan
tarok skrev:
pdrhan skrev:

God jul!
Jeg har stået og sammenlignet begge de nævnte tv temmelig længe - og der er slet ingen tvivl om at 37"´eren tegner skarpere og lidt mere støjfrit - mens 42" eren giver lidt mere filmoplevelse med større display.
42" står ligeså skarpt som 37" - dog er filmoplevelsen væk med en 37".....
Af tarok
pdrhan skrev:
tarok skrev:
pdrhan skrev: Jeg var i samme situation da jeg skulle vælge - havde sat mig et 37" i hovedet....men da jeg stod hos TC stod der en 42" øverst og en 37" nederst - jeg gik da de 3- 3 1/2 meter tilbage i forretningen som jeg har i sidde afstand til tvét ......jeg var slet ikke i tvivl om at det skulle være en 42"..og jeg har aldrig fortrudt det - det er bare kanon! Køb en 42" - du vil IKKE fortryde...tro mig! Det giver en helt anden oplevelse at se fim!
God jul!
VRØVL - 37" er realistisk set lidt skarpere. Helt tydeligt. Alt andet lugter lidt hen af "storskærmsfanatisme" og uden vilje til at ville se realiteterne. Men derfor kan det da godt være, at 42" er det foretrukne for de fleste og især for dig, fordi mange opprioriterer kino-oplevelse. Vi var en gruppe venner, der var på visit i tv-forretning, og vi var meget enige herom, og jeg kan også finde et link fra et review som understøtter den holdning at 37" står lidt skarpere i billedet, hvis du måtte ønske det.

Jeg har ikke købt tv endnu - men jeg synes at vi alle skal bestræbe os på at være objektive og realistiske og lægge lidt af fanatismen væk, som desværre har en tendens til at herske i diverse fora. Så kunne det være at man kunne tage rådene alvorligt.

Lad ikke fanatismen ødelægge dette forum også.
Brugeravatar
Af pdrhan
tarok skrev:
pdrhan skrev:
tarok skrev: Jeg har stået og sammenlignet begge de nævnte tv temmelig længe - og der er slet ingen tvivl om at 37"´eren tegner skarpere og lidt mere støjfrit - mens 42" eren giver lidt mere filmoplevelse med større display.
VRØVL - 37" er realistisk set lidt skarpere. Helt tydeligt. Alt andet lugter lidt hen af "storskærmsfanatisme" og uden vilje til at ville se realiteterne. Men derfor kan det da godt være, at 42" er det foretrukne for de fleste og især for dig, fordi mange opprioriterer kino-oplevelse. Vi var en gruppe venner, der var på visit i tv-forretning, og vi var meget enige herom, og jeg kan også finde et link fra et review som understøtter den holdning at 37" står lidt skarpere i billedet, hvis du måtte ønske det.

Jeg har ikke købt tv endnu - men jeg synes at vi alle skal bestræbe os på at være objektive og realistiske og lægge lidt af fanatismen væk, som desværre har en tendens til at herske i diverse fora. Så kunne det være at man kunne tage rådene alvorligt.

Lad ikke fanatismen ødelægge dette forum også.
VRØVL
Af Ekmani
Kan kun være enig med tarok... Det handler jo nok mest om hvilke præferencer man har.
Men forskel det er der åbenbart (også andet end blot størelsen, f.eks. opløsningen og SD). Spørgsmålet er jo så bare om nogen har et kvalificeret bud på hvor meget dette betyder for den samlede tv-oplevelse?
Jeg siger jo ikke at 37" er bedre på alle punkter til alle forhold - prøver bare at få debatten i gang, så man kan have mest mulig info før et evt. køb af enten 37" eller 42"...

Well, kan forestille mig at det jo nok er lidt svært at være helt objektiv i tilfældet hvor man allerede har købt enten 37" eller 42". Prøv dog alligevel, at holde debatten på et lidt højere nivaeu til hjælp for os der endnu ikke har købt tak;)

Godt nytår herfra
Af mts
Jeg har også selv set på de 2 tv da jeg er i tvivl om hvilken størrelse jeg skal have...
Efter noget tids søgen fandt jeg ud af at px og pv er det samme, eller dvs. der er kun digital tuneren DVB-T i forskel.
men skal i overhovedet bruge det? man skal jo have en antenne på taget før det virker. så hvorfor ikke gå efter et PV? da det ligger lidt under prisen på PX?
Brugeravatar
Af melen
Der er flere der skriver at 37" virker som om den har et skarpere billede. Spørgsmålet er om det ikke netop kun er pga. skærmstørrelsen. En mindre skærm synes oftere skarpere end end den større skærm pga. de mindre plasma celler.

Er det ikke generelt at mindre skærme virker skarpere??
Af folp
dvs.ingen skærm har det skarpeste billede. :D

Mindre og mindre vil tilsidst blive ingenting.