Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dake
Kære medbrugere her på flatpanels.dk - jeg er helt ny her på siden, men håber at i alligevel kan hjælpe mig lidt :)
Beklager på forhånd de mange og formodenligt gentagede spørgsmål. Jeg har læst en del rundt omkring og her i forum, men desto mere man læser jo værre synes jeg det bliver ;)
Jeg er lidt i tidspres, så der er måske ting jeg kunne have undersøgt bedre. Håber i bærer over med mig.
På forhånd vil jeg takke for hjælpen - for den er jeg sikker på i nok kan komme med 8)

---------- Dette kan springes over, hvis man er ligeglad ----------
Sagen er den, at jeg for et par dage siden snakkede med min mor, der gerne ville vide hvad jeg ønskede mig her til jul og fødselsdag.... hmmm tjaaaee :s
Det må være noget til Bella, min Alfa (det får jeg aldrig O_O ), lidt strømper og tilskud til en fladskærm. Så ringer hun lige; hun vil gerne vide hvilken fladskærm. Det gode her er så, at jeg potentielt får en lækker gave. Den dårlige er, at jeg har ret travlt med at finde den (jeg har fødselsdag ca. en uge fra nu af) - og det er nok noget af det mest forvirrende jeg til dato har bevæget mig ud i. Det må komme lige efter matematikken på ingeniørstudiet, der igen kommer efter forsøget at blive klog på kvinder ;)
Jeg har stædigt holdt fast i min gamle Sony 19" CRT (1600x1200) da fladskærme hidtil har været for dårlige og/eller for dyre. Det ser ud til at widescreens er fremtiden, så det må være en størrelse ca. 22" jeg har kig på - 1680x1050 er minimum, da jeg helt ikke vil nedgradere pladsen/opløsningen mere end højst nødvendigt. Derudover skal den jo helst kunne det hele og ikke koste noget :D
Efter at have læst lidt på nettet (blandt andet her) begiver jeg mig så ind til byen for at kigge på lidt skærme.

Grundlæggende har jeg fundet ud af, at de fleste skærme er kommet op i en kvalitet, der i kraft af sin ringe størrelse kan give min trofaste Trinitron kamp om pladsen på skrivebordet.
Efter turen til edb butikkerne har jeg brugt det meste af tiden i dag på at læse videre på nettet. Nu har tvivlen for alvor bidt sig fast i mig; hvad skal man vælge? :s

Jeg har ikke bidt mærke i modelnavne eller undersøgt skærmene videre grundigt, da ekspedienten (i en 'ægte' computerbutik) på det kraftigste anbefaler mig at se en Samsung 226BW før jeg køber noget andet - til trods for at den faktisk er billigere end de fleste andre han havde til at stå i udstillingen. En ærlig sælger ? :o Desværre får de den ikke hjem før om en to ugers tid.
Jeg ser dog en LG i en lidt mindre størrelse, som jeg var relativt imponeret over betragtningsvinklen på. Den havde TV-tuner, hvilket sådan set er en god ídé, da jeg pt. ser det meste 'tv' på computeren suppleret op med et 14" nød-tv. Herinde læser jeg så lidt omkring kvaliteten på tv tunere kontra dårligt (analogt) signal, så der er jeg nok bedre stillet med et TV kort, der også kan opgraderes til digitalt, når tiden kommer? Har luret mig frem til at LG skærmen må have været M208WA-BZ.

Videre til den næste lille butik for at se om de har den omtalte Samsung. Det har de selvfølgeligt ikke; udstillingsmodellen er solgt og blev afhentet igår - leveringstid må påregnes !:(
Gutten i butikken, der i øvrigt kørte Counter Strike som demo på skærmene*, fortalte at det var en af de mest populære skærme på markedet pt. Billedet mente han var det samme som en Mirai (eller noget i den retning) han havde til at stå, ja faktisk er de mere eller mindre de samme, alle skærmene. Man betaler så de ~300,- mere for det flottere design på Samsung.
Skal ikke kunne sige om det er salgsgas - her på nettet lyder det jo til, at der er en kæmpe forskel på de forskellige skærme - og panelet er langt fra alt.
Er det kun designet og i særdeleshed garantien man køber? I så fald vil en LG, Samsung eller Viewsonic med "bright pixel" garanti jo være yderst tiltrækkende.

I går var jeg et smut i computer city. De havde rigtigt mange skærme inklusive Samsung 226BW. Jeg var noget skuffet over billeder på de flade med undtagelse af en HP (?) med glossy coating. Farverne så ret flotte og dybe ud. Desværre med voldsomme refleksioner til følge. I de skarpe udstillingslampers lys er det dog svært at vurdere noget som helst. At de ikke kunne tilbyde andet end et reklame slideshow gjorde besøget meget kort O_O

* Fedt med noget, der kan stresse skærmene 8) - det kan computercity & co lære noget af. !

Nu sidder jeg så her med en del muligheder. Håber i kan hjælpe mig med inputs til listen eller andre alternativer :) Jeg har desværre begrænsede muligheder for at se skærmene live.

---------- Nu SKAL i altså læse igen ----------

Har altså følgende behov/krav:
- Skal bruges til hjemmebrug: Surf, film/TV, spil (stort set kun Everquest dagligt, men skal være hurtig nok til det hele !)
- Prisen skal hellere være tæt på de 2.000,- end 3, men er det nødvendigt at punge ud for en 'gude' NEC (den med S-IPS panel) så må vi jo tage den derfra. En god skærm holder jo i mange år - min Sony er fra 2000 og var øvrigt betydeligt dyrere end sidstnævnte NEC.

Ønsker gerne:
- Flotte farver og homogent billede
- Pænt design, helst i sort uden for mange funktioner til at forstyrre designet.
- God ergonomi, så skærmen kan justeres korrekt til forskellig brug.
- Mange indstillingsmuligheder er et plus fx. en Samsung 226 skulle være god på det punkt.
- Rimelig betragtningsvinkel med tanke på, at alle er med TN paneler

Er noget i tvivl om:
- Er glossy coating reelt et problem? Jeg sidder i øvrigt op mod et vindue, så der kommer ikke direkte sol på skærmen. Billeder fremstår 'dybt' og betragtningsvinklen er fin, men kan man få en god glossy skærm, og er der mon for mange refleksioner?
- Garantiforhold. Hvem er at foretrække? Ingen vil have døde pixels.

Mulige skærme:
Jeg ville helst have en Xerox for designet, men er i tvivl om kvaliteten på skærmen. Viewsonic ser på 'papiret' ud til at være bedste skærm. Er den pengene værd? En glossy skærm har gode farver - er det der pengene skal ligges, og er det bedre end Viewsonic når alt tages med?

Xerox XM7 22W(D?)
+ Glaspladen, der vidst er unik, gør at:
1)Den ser hamrende godt ud - skærmen er klart nummer et hos mig.
2)Den nøgne skærm er godt beskyttet og nem at rengøre
- Dårlig pixel garanti
- Tidligere tiders Xerox skærme var mere kendt for designet end billed kvaliteten. Er det stadigvæk et problem?
- Stor mangel på reviews og erfaringer med skærmen. Kunne kun finde et enkelt indlæg fra janur om skærmen. Desværre ikke et man kunne blive klogere af.

Viewsonic VX2255wmb
+ Flot farvegengivelse
+ Ergonomi
+ God garanti
+ Godt review*
- I den dyre ende
- Ikke så udbredt og ej heller lagervare.

Samsung 226BW
+ Den har modtaget en del god omtale, og forhandleren i edb butikken har anbefalet den varmt.
+ Designet er i den pæne ende
+ Prisen er ligeledes i den gode ende
- Meget snak om panellotteri. Det ser dog ud til at 'S' paneler er gode, og 'c' paneler kan justeres på plads. Ved ikke med 'a' ?
Ø: Kan vidst ikke justeres ret meget? En evt. ny fod koster jo også penge.

HP W2207 - jokeren
+ God ergonomi
+ Pænt design
- Inputlag?
- Dårlig pixel garanti
- Den er vidst ikke til at få fat på?
Ø: Glossy overflade. Er det en fordel eller ej?

LG M228WA-BZ - det andet alternativ
+God betragtningsvinkel? I butikken og review** ser det sådan ud
+TV tuner, men jeg er nok bedre stillet med et TV kort
-LG skærmene er vidst lidt middelmådige i denne klasse.
Ø: Ved ikke så meget om den, formodenligt bliver den vraget til fordel for et tv-kort.

* Jeg har god tiltro til behardware, så det er naturligt at læne sig op ad dette review:
http://www.behardware.com/articles/689- ... -wave.html
**Dette er en anden LG model
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du har mange gode betragtninger med i dine overvejelser og det ser ud som om du har været omhyggelig i gennemgang af markedet.

First things first:
Glossy coating bliver du simpelthen nødt til at smutte ud og se på igen. Det er virkelig noget der kan skille folk i to grupper, så hvilken du hører til må du få på plads forinden. Der VIL være reflektioner fra en skærm med glossy panel, det kan ikke undgåes, så hvis du har panoramavinduer bag din siddeplads, så tænk dig om en ekstra gang. Kontrastboostet kan dog ikke fornægtes.

Der er ikke så god garanti på skærme i dette segment. De fleste holder sig til normen, som du også kan læse af vores guide om pixelgarantier, der kan findes i menuen til venstre på forsiden.

De fleste 22" skærme har begrænset ergonomi, med få undtagelser. Det er noget billigere at lave en skærm der blot kan vippe frem og tilbage end at lave en med pivot og højdejustering. HP W2207 har dog alle disse features, så den er på forhånd en god kandidat (men få tjekket om du kan lide glossy...)

Jeg må indrømme at jeg stadig er arret efter de tidliger versioner fra Xerox, men jeg har ikke hørt noget om den nye model. Det var dog ikke en skærm jeg selv ville se på alene på baggrund af deres tidligere fiaskoer.

Samsung 226BW leveres pt. kun i A og C versioner, plus en joker hvor du ikke kan se modelnummeret. Det gør den til en ret usikker kandidat da der skulle være markante forskelle på dem og C-versionen er IKKE en af de bedre! Jeg har personligt set en A-model i ComputerCity på Nordhavn st. i fredags og af flere onder må den model være den bedste pt.

Med LG betaler du for tuneren. Da intet er gratis, må du derfor have betalt mindre for skærmen og da intet er gratis (igen igen) så må du derfor have fået en ringere skærm end en tilsvarende uden tuner til samme pris. Kombiskærmene har jeg ikke selv gode erfaringer med - min egen 710MP fra Samsung er en elendig monitor og et halvringe TV (men den er billig!).

Min personlige favorit var 226BW med S-panel (som ikke fås mere) og dernæst W2207, som er svær at få fat på.

Hvis du vil have en 3. model, så kan du prøve at ringe til Dell og høre om de kan give dig et tilbud på deres 2007WFP skærm som godt nok er 20" (samme opløsning) men til gengæld har S-IPS panel og super ergonomi. Den kan vist handles til 2600 kr. hvis du spørger pænt.
Af Dake
Må nok hellere lige få opdateret.
Jeg endte med en HP w2207. Den beholder jeg så indtil videre.
Er ikke helt tilfreds, men det er nok det, der bedst kan tilfredsstille mig pt.
Er ved at have tilvendt mig den lavere opløsning. Man savner sgu godtnok noget plads i højden, når man går fra 1600x1200 til 1680x1050 - det kom bag på mig hvor markant forskellen er.
Der ud over er opløsningen nok strukket lige rigeligt på en 22" skærm. Størrelsen på tingene er mere et spørgsmål om vane, men i spil er det som at spille med for lav opløsning uden FSAA (det der til at glatte linjerne ud) - man kan tydeligt ane pixels, selvom jeg spiller i native opløsning.
Man kan godt ane et slør, hvis man tester skærmen og kigger efter det, men film og panorering i spil klarer den uden jeg lægger mærke til det.

Min lille liste for skærmen må være følgende:
+ Glossy overflade (1)
+ Lækker fod
+ God sort for en TFT

- Dårlig 'hvid'
- Ekstremt dårlig betragtningsvinkel (2)
- Dårlige farver? (3)

1) Jeg er glad for den glossy overflade. Med sorte eller ret mørke farver på skærmen er der godtnok noget genskin, men ellers er det væk så snart der kommer farver på.
2) Havde nok forventet en dårlig betragtningsvinkel, men selv når man sidder lige for (~1m fra skærmen) kan baggrundsfarven på fx et forum være forskellig fra top til bund.
3) Ved ikke om skærmen blot udstiller det tydeligt i forhold til min CRT, men mange billeder jeg ser på skærmen er 'grimme' - det er lidt svært at beskrive ;-)