Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sol_jakobsen
Er der nogen der kan give en god forklaring på responstid målingerne i de mørke gråtoner? graferne viser at 970p er markant langsommere..... undre mig siden det "næsen" er den samme panel type, det kan selvfølgelig også være måingerne der er forskellige....

vp930
http://www.tomshardware.com/2005/11/17/ ... page4.html

970p
http://www.xbitlabs.com/images/other/re ... 1p-gr1.png

envidere vil jeg også høre om nogen kan nike genkendene til denne statement : The backlighting is uniform, and the viewing angles are typically wide as they are with all PVA matrixes: almost 180 degrees as far as contrast is concerned, but with noticeable distortion of colors on a deflection of 40-45 degrees from the normal.

-Daniel
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Betragtningsvinklerne er de bedste på markedet med PVA og MVA panelerne. Jeg er selv meget imponeret over min 193P+ så der behøver du ikke være så bekymret.

Det med den lave responstid for mørke toner er desværre korrekt. Samsung har lidt problemer med deres overdrive i disse nuancer og der er alt for lidt boost på her. Det er blevet bedre fra 193P+ til 970P men stadig ikke så godt som Viewsonic. Husk det er ikke panelet der afgør responstiden, men den elektronik der styrer panelet og den er jo forskellig fra skærm til skærm og ISÆR fra fabrikant til fabrikant.
Af sol_jakobsen
yakken skrev:Betragtningsvinklerne er de bedste på markedet med PVA og MVA panelerne. Jeg er selv meget imponeret over min 193P+ så der behøver du ikke være så bekymret.

Det med den lave responstid for mørke toner er desværre korrekt. Samsung har lidt problemer med deres overdrive i disse nuancer og der er alt for lidt boost på her. Det er blevet bedre fra 193P+ til 970P men stadig ikke så godt som Viewsonic. Husk det er ikke panelet der afgør responstiden, men den elektronik der styrer panelet og den er jo forskellig fra skærm til skærm og ISÆR fra fabrikant til fabrikant.
Betragtningsvinklerne er rigtig fine, det er mere de 40graders farve afvigelse, men det er måske meget alm for mva og pva?

responstiden er intet problem har haft 930 og 970 overfor hinanden, og kan ikke finde en forskel, undre mig dog over at samsung ikke har fået det på plads, det er normalt "nemt" at kopiere en produktions teknologi inden for få mdr..... kunne det ikke have noget med de "små" forskelle mellem pva o mva at gøre? samsung har jo ikke "problemer" med responstiderne i nogen af deres andre skærme i de aller sidste grå nuancer?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du vil altid få en ændring i farverne uanset hvilket panel du kigger på, hvis vi snakker om ændrede betragtningsvinkler. Hvis du har haft begge skærme stående har du vel også selv set hvordan dette udarter sig? Ellers er der jo taget billeder af det i vores tests herinde.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at det er nemt at kopiere en produktionsteknologi? Hver skærm-serie skal jo optimeres for sig og idet teknologien er forholdsvis ny, er der måske nogle aspekter der ikke helt er optimerede endnu. PVA/MVA har siden tidernes morgen haft meget dårlige responstider i de mørke nuancer, så det er nok ikke så nemt som bare at skrue på et håndtag for at fjerne alle problemer.
Af sol_jakobsen
yakken skrev:Du vil altid få en ændring i farverne uanset hvilket panel du kigger på, hvis vi snakker om ændrede betragtningsvinkler. Hvis du har haft begge skærme stående har du vel også selv set hvordan dette udarter sig? Ellers er der jo taget billeder af det i vores tests herinde.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at det er nemt at kopiere en produktionsteknologi? Hver skærm-serie skal jo optimeres for sig og idet teknologien er forholdsvis ny, er der måske nogle aspekter der ikke helt er optimerede endnu. PVA/MVA har siden tidernes morgen haft meget dårlige responstider i de mørke nuancer, så det er nok ikke så nemt som bare at skrue på et håndtag for at fjerne alle problemer.
jeg mener bare at der næsten må være en grund til så store forskelle mellem de 2 skærme, hvis det "bare" var små optimeringer kunne jeg forstå det, men det er relativt meget, kan selvfølgelig heller ikke se hvordan vp930 opføre sig efter mørke grå (50) på thom's skalaen, det kan jo godt være at kurven også "knækker", for så vil det give mere mening i forhold til at teknologierne er ens... ikke at jeg vil gøre mig alt for klog på det...

jo har testet skærmene over for hinanden kort, og generelt synes jeg at testen her siger det meget godt, kunne dog ikke se forskel i respons tiden - men nu er jeg måske heller ikke den mest pedantiske mht. til responstid. tilgængæld er farverne og kontrasten bedre på 970'eren synes jeg.... og garentier er meget bedre - har lige fået svar fra samsung som jeg har skrevet i et andet indlæg, og de siger at der ligesom i us, er 3 års fuld garenti, dvs på baglys, pixel mv.....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er enig med dig i det med farverne på de to modeller. Jeg har også haft VP930 stående ved siden af min 193P+ og var mest begejstret for Samsungs model.

Responstiden kan jeg derimod godt se forskel på, men jeg har ikke haft 970P testet ved siden af. Overdrive trailing er derimod ret markant på Samsungs modeller ift. Viewsonics og det behøver man ikke en direkte sammenligning for at se.

Det er muligt at der er nogle finurligheder ved PVA ift. MVA som gør det vanskeligt at få de sidste farver med, men idet der er så markant overdrive trailing på 970P og ikke på VP930 må Viewsonic være noget længere fremme i skoen når det kommer til denne teknologi (de var trods alt også først på markedet med den).
Af sol_jakobsen
yakken skrev:Jeg er enig med dig i det med farverne på de to modeller. Jeg har også haft VP930 stående ved siden af min 193P+ og var mest begejstret for Samsungs model.

Responstiden kan jeg derimod godt se forskel på, men jeg har ikke haft 970P testet ved siden af. Overdrive trailing er derimod ret markant på Samsungs modeller ift. Viewsonics og det behøver man ikke en direkte sammenligning for at se.

Det er muligt at der er nogle finurligheder ved PVA ift. MVA som gør det vanskeligt at få de sidste farver med, men idet der er så markant overdrive trailing på 970P og ikke på VP930 må Viewsonic være noget længere fremme i skoen når det kommer til denne teknologi (de var trods alt også først på markedet med den).
vil næsten tro der er det, det er sjældent at "kæmpe" firma'er halter så meget bagefter uden grund grund..... "kopi af indstillinger og teknologier sker med lynets hast i næsten alle brancher - så tvivler at der ike er en "god" teknisk grund til "problemet".. må sige at jeg er godt tilfreds med den i spil - ligger ikke mærke til noget... og så er vp930 også grim og bygget dårligt.... bare for at lyde usaglig :)