Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

thomas.rubach skrev:Hej

Jeg har lige købt XF9005 til 10888 ved Elgiganten idag. Nu glæder jeg mig helt vildt til på tirsdag

Hva endte Aviax og andre der købte Tv'et at indstillingerne skulle være???
Jeg bruger dem har fra flatpanels. Har prøvet et par andre, feks fra Rtings, men det ser sku ikke så godt ud.. Kan godt tage nogle billeder af indstillingerne på mit tv hvis du vil have det?
AndersDGP skrev:Hvor kan man finde xf9005 ved Elgiganten?

Kan kun finde tilbudet ved Power.
Bare tag ud/ring til dem og sig du vil købe det og power har det til 10888. Så laver de bare prismatch og sælger det til samme pris nemlig. Det har jeg selv lige gjort

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Så blev det min tur til endelig at få mit tv hjem. Det første jeg modtog var defekt så måtte lige vente 3 dage mere

Jeg har leget med indstillingerne her fra siden, men jeg har nogle spørgsmål jeg håber folk kan hjælpe med at afklare

Ang. indstillinger:
- Hvidbalance ? dette punkt findes ikke og er muligvis erstattet af 'farvebalance' men det omhandler røde og grønne farver ???
- Sortjustering er et nyt punkt . det har jeg ladet være slået fra

Jeg har lavet indstillinger på udgangene "streaming kanaler" og "HDMI1" da jeg fandt ud af man skulle lave dem for de enkelte indgange. Indtil videre har jeg ikke fået koblet andet udstyr til. Men fremtidigt når jeg fx kobler en Xbox X til HDMI2 er det så bare at vælge billedeprofilen "spil" uden at justere på andet ??

Og nu kommer muligvis et dumt spørgsmål. Kæresten og jeg valgte at teste fjernsynet med den første film. Det blev en ligegyldig komedie da jeg var træt efter 5 timers eksamen og klokken var mange. Vi så Do-over (LAD VÆRE) på Netflix som er en Dolby Vision titel. Undervejs var jeg ikke særligt imponeret af fjernsynet og synes ikke Chris Rock eller hans jakkesæt gengav specielt gode sorte nuancer.
Men så finder jeg ud af at når jeg sætter en Netflix titel på der har Dolby Vision så ændres billede indstillingerne automatisk væk fra min redigerede Biograf Pro til en Dolby Vision Billedfunktion, hvor den som udgangspunkt var sat til max lysstyrke og max kontrast. Så hvad anbefales det at man sætter indstillingerne til her ???

Jeg håber det giver mening det jeg skriver :)

Mvh Thomas

Edit: Og af testen anbefales det at dynamisk baggrundsbelysning slås til ? Jeg synes ikke jeg kan finde en sådan indstilling?
Du skal ind under ekspertindstillingerne i farvetemperatur for at få adgang til hvisbalance.

Ved HDR skal du ikke justere på kontrast og lys. De skal stå som de gør. Den dynamiske baggrundsbelysning skal være aktiv hvis du vil have noget ud af zonestyringen.
Torben Rasmussen skrev:Du skal ind under ekspertindstillingerne i farvetemperatur for at få adgang til hvisbalance.

Ved HDR skal du ikke justere på kontrast og lys. De skal stå som de gør. Den dynamiske baggrundsbelysning skal være aktiv hvis du vil have noget ud af zonestyringen.
Der kan jeg ikke. Jeg kan vælge ekspert 1 men jeg kan ikke komme længere end det. Og når man trykker avancerede farvetemperatue er der ikke noget der hedder hvid balance jeg kan justere på

Okay så lyd og kontrast skal bare være Maks? Syntes bare der var lidt rigeligt knald på farverne så den sorte farve ikke blev så sort som ønsket

Og Ang dynamisk baggrundsbelysning? Jeg ved ikke hvor man slår det til og fra. Jeg kan ikke finde nogen indstillinger der har med dynamisk baggrundsbelysning at gøre

Avanceret farvetemperatur er hvidbalancen.
Der bør du ikke indtaste noget, det er panel specifikke værdier som kun skal indsættes hvis der har været en måler på skærmen.

Angående dynamisk baggrunds belysning, så ligger den lige ude i starten af menuen, den ligger lige over “avancerede indstillinger” den skal slås fra og det samme gælder den som hedder noget i stil med “automatisk justering af billedet” som er lidt længere oppe.
Blackspot4200 skrev:Avanceret farvetemperatur er hvidbalancen.
Der bør du ikke indtaste noget, det er panel specifikke værdier som kun skal indsættes hvis der har været en måler på skærmen.

Angående dynamisk baggrunds belysning, så ligger den lige ude i starten af menuen, den ligger lige over “avancerede indstillinger” den skal slås fra og det samme gælder den som hedder noget i stil med “automatisk justering af billedet” som er lidt længere oppe.
Okay. Ved avanceret farvetemperatue er der man justerer på rød grøn blå justering og rød grøn blå Bias. Dem har jeg sat ud fra de værdier af kalibreringen herinde

Dynamisk baggrundsbelysning har skiftet navn til lyssensor. Mistænkte også det var den. Du siger slå til, Torben siger slå fra Billede

Og den sidste du mener er automatisk billedfunktion som den hedder nu. Den er slået fra, men er heller ikke muligt at slå til

Blackspot4200 skrev:Angående dynamisk baggrunds belysning, så ligger den lige ude i starten af menuen, den ligger lige over “avancerede indstillinger” den skal slås fra og det samme gælder den som hedder noget i stil med “automatisk justering af billedet” som er lidt længere oppe.
Altså lad os lige få på det rene hvad for en af indstillingerne der menes i så fald.
Automatisk lokal nedtoning = Høj
Avanceret kontrastforbedring = Fra

Hvis du vil have noget som helst ud af zonerne i XF90, så skal den første være slået til. Ellers kunne du lige så godt have købt et billigere TV. I HDR vil den første være låst til Høj.

“Lyssensor” er noget HELT andet. Den måler på lyset i rummet og den vil justere lysstyrken som den selv lyster i så fald.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8