Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rolle
Hej med jer :) Og glædelig jul alle sammen.

Håber nogen har lidt VGA/LCD erfaring.

Jeg har lidt store problemer med at få mit Samsung N87 op på de 1920x1080 60hz den kan klare.

Har prøvet med 2 computere nu, og skærmen vil ikke tage en opløsning på over 1600x1200? Formatet er ikke understøttet skriver skærmen og går i sort.

Det hele er monteret med et godt VGA kabel og grafikkortet er et Geforce 7900 så alt skulle spille max hvad opløsning angår.

Har prøvet at rode med div. Indstillinger for grafikkortet under Nvidia indstillingerne Anti-aliasing, Tving midmaps, Anisotropisk filtrering, teksturfiltrering til og fra osv osv.
Men jeg kan simpelthen ikke få den derop?

Er det nogen der har et forslag eller nøglen til noget indstilling der er forkert?

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af azrael
Drop VGA-kablet, og brug et DVI-kabel samt en DVI->HDMI adapter eller et DVI->HDMI kabel. Selv hvis du får et billede frem i den opløsning, så vil det stå af l... fordi signalkvaliteten af det analoge signal aftager voldsomt når du når over ca. 1280x1024 (og ja, jeg ved det er 5:4 forhold, men det nævnes mere som eksempel).

Dit grafikkort skulle, såvidt jeg lige husker, have to DVI-I udgange, så der skulle ikke være noget i vejen for at gå den digitale vej. Det koster dig måske et par hundrede kroner for kablet og evt. adapter, men det er pengene værd. Husk også at sætte polaritet for opløsningen i driverindstillingerne. For 1920x1080 er det + for horisontal og - for vertikal. Og husk også, at refresh ikke må være andet end 60Hz! Selv ved det analoge VGA-signal.
Af Rolle
Takker azrael :) Ja der er 2 DVI udgange. Jeg må hellere prøve et ordenligt HDMI kabel.

Hvor køber i disse kabler henne? Til en fornuftig pris og kvalitet.

Denne polaritet settings med horisontal og vertikal +- kan jeg ikke lige hitte i Nvidia settings?

Kan du komme med et hint.

På forhånd tak og glædelig jul
Brugeravatar
Af azrael
Mht. kablet, så kan jeg tilslutte mig anbefalingen af AV-Connection.dk. Jeg har også gode erfaringer med dem.

Du skal så selv finde ud af, om du vil have et DVI->HDMI kabel eller en kombination af enten DVI-DVI eller HDMI-HDMI kabel samt en passende adapter. Sidstnævnte løsning er mere fleksibel, men kan godt være dyrere og der er altid et vist signaltab ved at koble flere kabler/stik sammen.

Omkr. polaritet, så kender jeg kun til det gamle nVidia kontrolpanel. Der hedder indstillingen på engelsk Screen Resolutions & Refresh Rates (jeg kan ikke lige huske om det kræver at Cool Bits er sat for at få dialogen frem).

Inde i dialogen har du tre knapper, Add, Remove og Advanced Timing. Hvis du ikke allerede har 1920x1080 som opløsning, så skal du først tilføje den med Add. Derefter skal du redigere den via Advanced Timing (du skal lige godkende en ansvarsfraskrivelse fra nVidia først :)). Inde i Advanced Timing skal du kun pille i to indstillinger, og det er indstillingen Sync Polarity for hhv. Horizontal pixels og Vertical lines.

Håber du kan få det til at spille... :)
Af Rolle
Så fik jeg koblet HDMI kablet på. Det gav jo straks en masse nye settings i Nvidia driveren da skærmen blev genkendt. Trækker fint op til 1920x1080 :) Jeg har endnu ikke fundet den polaritet options.

Syntes tekster står en anelse uskarpt i kanterne, som om den ikke rammer opløsningen 100% eller mangler noget Anti-aliasing. Dette ses ikke på 1080p film klip. Det spiller virkelig sindssygt max, og hvert hår på hovedet kan ses knivskarpt.

Har nogle billeder i 1920x1080 og det er som om at de også mangler lidt Anti-aliasing eller ikke rammer opløsningen 100% når Vista windåse viser dem i fuld skærm?

Det er nok kun lidt fintuning der skal til et eller andet sted.

Kan det være Nvidia Vista driveren ikke har denne polaritet options?
Af hypre
Huske at opdatere din drivers og aktivere for cleartype (tror jeg det hedder) som justere skriften til fladskærmen. Og det skader vel ikke at bruge det inbygget opsætnings program i Nvidias menu.

D