Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ChristianSkov
Vedr. beslag til xf9005 står det er VESA 300x300 kan det virkelig passe at det standard wire ophæng beslag som kan bære 50kg ikke virker til dette tv? Står på beslaget det gælder for 100x100 / 200x200 / 400x400 osv. men springer 300x300 er det en fejl??
Af Asimuh
Efter at have fulgt forum her på site i et par uger, besøgte jeg i dag en Power butik tidligere på aftenen for at købe et Sony KD-65XF9005 til 10888 kr. (stadigvæk samme pris, selvom weekenden er over). Men jeg kom på andre tanker, når jeg sammenlignede XF9005 med OLED TV fra Sony eller LG. Der er KÆMPE forskel på billedetkvaliteten. Det kan ikke sammenlignes....

Andre som er i tvivl anbefaler jeg at man personligt kigger forbi Power eller Elgigant for at vurdere det selv. Jeg lagde mærke til at Power som havde en dæmpet belysning (minder om når man ser tv hjemme med PH5 lampebelysning), så er OLED billedetkvalitet flere længder foran XF9005. Tilgengæld besøgte jeg også en Elgiganten i aften, hvor der var kraftigt belysning. Her var billedetkvalitet på OLED stadigvæk bedre, men XF9005 kunne bedre være med.

Personligt satser jeg på at enten på Singles day (11/11) eller på Black Friday (23/11) at købe en Sony eller LG OLED 65" til ca. 16.000 kr., ellers bliver det en 55" OLED til ca. 10.000 kr.

Jeg tager chancen mht. burn-in og lytter til min mavefornemmelse, som passer med anbefaling fra Rasmus og Torben om at gå efter en OLED. Sælgeren på Elgiganten påstod at burn-in var dækket af 2 årig reklamationsret, hvilket jeg dog betvivler. Sælgeren anbefalede en OLED fra Sony frem for XF9005. Endvidere sagde han at der sjældent er reklamationer pga. burn-in på OLED. Det sidste har jeg ikke nogle facts på.

Igen bedste råd jeg kan give er at gå ud og kigge på begge typer tv og i sidste ende lytte til ens mavefornemmelse om hvad der er rigtigt for ens behov.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lyder mærkeligt, men wiren har jo nok forskellig længde tilpasset de individuelle størrelser. Jeg troede lidt at disse wire-ophæng var gået af mode igen. Det er længe siden jeg har hørt nogen spørge ind til dem.
Af AndersDGP
Nu bliver jeg jo helt i tvivl, når du skriver dette indlæg Asimuh..

Var så klar til at købe xf9005, efter jeres anbefalinger. Det skal siges jeg ikke har kigget fysisk på nogle skærme, blot søgt efter råd herinde fra.

Hvad mener i andre?

Det skal siges jeg skal bruge skærmen en del til ps4
Brugeravatar
Af bbplayer
Jeg har LCD og OLED , og der er klart bedre billede og daglige gode oplevelser på OLED, jeg gik dog efter billede størrelse og valgte LCD , da jeg ikke har 130.000 til nyt tv.

Men tror ikke du skuffes over OLED, det er alle pengene værd, og vigtigt er,
Som udgangspunkt står der i købeloven at en pris ikke må være på et produkt i mere end 5 uger, så hvis det er 11k nu for XF90 så bliver det ikke billigere om nogle uger, for så må de ikke sætte prisen op, når den så har været så lav i over 5 uger, så er det normal prisen. Så derfor skal du kigge på skærme som IKKE har været på tilbud op til BF, så er der gode chancer for de kan være på tilbud til BF.
Så måske nogle af de C8/E8 OLED skærme, eller bare 65" OLED som ikke ses på tilbud så tit.

Du kan være heldig at få 65" på køtilbud, eller så tager du de næste uger og ser efter OLED tilbud, måske er du heldig.

Og HDR oplevelsen er stadig god på OLED skærme, og hvis du alligevel skruer ned for kontraster og lys på XF90, så ryger lidt af oplevelsen når detaljer er væk, og måske ser du dem ikke, så vælg OLED, bedre kan det ikke blive :)

Fik jeg skrevet det nok.
Af Basto
Hvis du har taget en beslutning så hold fast i den, jo mere du spørger herinde jo mere forvirret bliver du, ud og kig i butikken og vælg, og byt inden 30 dage hvis du fortryder, og i butikken skal du ikke snakke med den kloge sælger,

Mvh Michael
Af Beckham
OLED er bedre på en række punkter, men ville ikke være nervøs ved at købe XF90. Har lige i weekenden siddet og kigget på AF8 i private omgivelser og dagen efter var jeg så hjemme ved mit XE93, som XF90 jo skulle ligge meget tæt op af. Enig i at OLED trækker fra på visse punkter, herunder selvfølgelig HDR delen. Men snakker vi på gængs HD materiale via tv kanaler f.eks., så synes jeg forskellen er væsentlig mindre. Der er\var i hvert fald ikke noget i mig som sad og tænkte at jeg da bare skulle ud at have et OLED her og nu. Så hvis man arbejder indenfor et budget og man gerne vil op i 65", så vil jeg på ingen måde være nervøs ved at købe en XF90.
Af AndersDGP
Selvfølgelig er der et budget hvor jeg har en max pris.

Men vil ikke ofre 11000 på XF hvis jeg kan få et betydeligt bedre tv ved at ofre måske 3000-4000 kr ekstra. Kan jo være det OLED kommer på tilbud.
Af Beckham
OLED er bedre på en række punkter. Sådan er det bare. Men i min verden er det ikke just en revolution. Men selvfølgelig, hvis du kan få en god OLED til få tusinde yderligere, så ville det da være fint. Men ellers vil jeg på ingen måde være nervøs ved at købe XF90.

Hvordan kommer du til at sidde i forhold til tv'et? En af de store svagheder ved LED tv'ene er jo betragtningsvinklerne.
Brugeravatar
Af bbplayer
Personligt ville jeg vælge Philips for deres Hue, hvis det er en dealbreaker, Sony for deres Motion, og LG for deres WebOS som er super.

Så det må blive lidt af et mix, du kan få rimeligt motion med LG, og du kan lave noget semi HUE uden at have den ægte løsning. Du kan hurtigt undvære Sony Android hvis du ikke får det nyeste som er for dyrt, de andre er lidt langsomme i bruger interface der.

Så må design jo også være et parameter, og Sony A1 kunne se flot ud på et tvbord, skal det op på væggen, så er det igen lige meget. Den tynde kant du kan se på væggen udover en stor sort/lilla tint blok, kan ikke være afgørende, udover det er fedt, genskin er næsten 0 (intet af det).

LG har jo både B8 og C8 til lavere priser i 55" under 15K, og ja, måske rammer de lige omkring 16k i 65" til BF, hvis du vil vente og se.

Apps, der lider de vist alle af , ikke at have HBO som standard, det er vist enten Samsung eller en ekstern boks. Skal du omgås regionale begrænsninger, så tror jeg sådan noget virker på alle OLED apps relaterede tv apps.

Vil du kalibrere, så skal du vist op i nyeste Sony skærm før CMS er muligt men du har da rgb/gråtone kalibrering selvom den også er handicappet på Sony (mener jeg). LG gør det ok, og Philips er jeg blank på, så det må andre vurdere.

Skal det siges enkelt, så ville jeg vælge noget som C8 tror jeg, hvis jeg skal se på OLED igen. (Og LG remoten som kan tilkøbes fra E modellerne, er også flot i alu design)

Hvorfor nævner jeg ikke billede, da kan flatpanels næsten dokumentere, som værende ens for alle producenter, det handler om metoder til kalibrering for at få det ypperste ud af OLED billede.