Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har købt en ny stue med tilhørende hus :-)

Nu skal min PS3 suppleres med en fladskærm.
Jeg kommer til at sidde ca. 6 meter fra skærmen, så jeg regner med at skulle op på 46" (ret mig hvis jeg tager fejl)

Jeg har et budget på ca 30.000 men vil selvfølgelig gerne slippe billigere.
Efter at have besøgt en række butikker og set demonstrationer af (ivrige) sælgere er jeg blevet i tvivl om:

1) skal jeg gå efter fullHD (1080p) - Har en PS3 der potentielt kan bruge det - eller kan mindre gøre det ?
2) er 100hz en klar forbedring for en almindelig dødelig som mig ?
3) hvor stor skærm skal jeg have når jeg har en afstand på 6 meter ?

Mvh
Lars
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har en applet til at undersøge hvor stor en skærm du skal bruge:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

6 m fra skærmen er der absolut INGEN grund til at betragte full HD. Om du så var så langsynet som man kan blive, så ville du ikke kunne skelne om det var et 1080p TV eller et 720p TV.

Hvis du vil have glæde af full HD i den afstand så skal du have en 151" skærm... jeg gætter på at det ikke lader sig gøre for 30.000 kr med mindre du finder et godt tilbud på en projektor med fullHD.

Jeg vil umiddelbart anbefale dig at se nærmere på projektorer i stedet. 6 m er ret langt væk til et TV og du vil næppe få megen glæde af alle de features der proppes TV'ene alligevel da du ikke vil kunne se forskellene på den afstand.
Af lki_dk
Hej

Tak for info.

Kan du kommentere lidt på behovet for et 100hz ?
Ved ikke om det bare er et buzz ord eller om det rent faktisk er noget at gå efter

Mvh
Lars
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
100 Hz på LCD TV er gavnligt i visse situationer, men desværre så er det ikke alle typer materiale der giver dig positive resultater. Det hyppigste bivirkning er at man af og til oplever billedet som kunstigt når 100 Hz er slået til. Det er ret svært at forklare - du bør se det i virkeligheden.

Der er helt klart situationer hvor det hjælper på billedet, men det er også rart at det kan slås fra ;)
Af lapsus
jeg ville tage ned i en forretning der har pannasonic og pinoneer (hvis du bor i kbh er det fx KT radio på vesterbrogade) og se
pannasonic PZ700 og pioneers 80XD ved siden af hinnaden, det er i mine øjne der valget stå mellem de to bedst tv pt....

det er begge plasma.
jeg har selv lige stået i samme dilemma og jeg valge panasonic men det er meget smag i billed kontra at pinoneer ikke køre 1080.

De findes dog kun i 42 og 50" så der skal du så vælge op eller ned...
Af madass32
på 6 meter skal du op over 50", der er de to plasma'er fra panasonic og pioneer, men sharp ny 52" lc52hd1 eller lc52xl1 kunne også være et bud plus lc52hd1den har rigtig mange funktion lidt dyr . www.geco.dk har den og panasonic plus de har en udstilling, men hvad de har, ved jeg ikke.
Af kskruger
Hvis du vil have det bedste, så vælg Pioneer, går du efter en noget billigere løsning, men stadige rigtigt godt. Så er Samsung 50Q97 en oplagt mulighed, rigtig flot design og super sort gengivelse. Billede kvaliteten er næsten på højde med Panasonic 50PX70. Prisen er nede på 13.999,- nu.
http://www.jaman.dk/product.asp?product ... b=0&page=2
Af lapsus
Hvis du vil have det bedste, så vælg Pioneer, går du efter en noget billigere løsning, men stadige rigtigt godt. Så er Samsung 50Q97 en oplagt mulighed, rigtig flot design og super sort gengivelse. Billede kvaliteten er næsten på højde med Panasonic 50PX70. Prisen er nede på 13.999,- nu.
http://www.jaman.dk/product.asp?product ... b=0&page=2
nu har han jo 30 jern til det så er der vel ingen grund til at købe PX70, så er PZ700 vel det man skal gå efter
Brugeravatar
Af azrael
Det kommer jo bl.a. an på den afstand man sidder fra tv'et og om man ønsker en høj strømregning. De nye full HD plasma-tv fra Panasonic æder da i al fald raskvæk 500W.
Af TYBO
Ja og vist 27 i standby.
Af lki_dk
Tak for alle svar.

Jeg har for ca. 2 timer siden bestilt et Panasonic 50" plasma (50PZ70E) hos Geco.
Kiggede først på et Sharp 52" hos dem, men bestemte mig for at gå plasma vejen istedet.

Kan iøvrigt varmt anbefale Geco (indtil videre - Har ikke fået skærmen endnu :) )
Besøgte dem i deres showroom og fik en fin vejledning hvor der var tid til mine spørgsmål

Mvh
Lars
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har også selv gode erfaringer med Geco og har lånt flere af vores testede TV hos dem. Vi har også haft 2 tilbud i samarbejde med Geco, som har været annonceret her på siden, specielt for vore brugere.

God fornøjelse med skærmen!
Af lki_dk
Så hænger min Panasonic 50" biograf på væggen...

Det eneste jeg fortryder er at jeg ikke har købt den noget før :)

WAUW... en ny verden har åbnet sig.

Kan kun anbefale denne skærm (50PZ70E).

Flatpanels.dk og Geco får mine bedste julehilsner.....

Mvh
Lars

Edit: grrrrr..... Hader stavefejl !:(
Senest rettet af lki_dk 27 dec 2007, 08:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af azrael
Hvis du havde købt den før havde du sikkert skulle betale mere for den... ;)

Anyway, tillykke med det nye husaltar! :D