Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BMX
Hej!

Jeg var tæt på at bestille en Samsung 244T (24", 1920x1200) da jeg ved et tilfælde kom til at læse at en "normal" DVI-port faktisk kun kan trække skærme på op til 1600x1200. Hvis man vil køre højere opløsninger skal man have fat i et grafikkort med en Dual Link (DL-DVI?) port.

Er det rigtigt, at det forholder sig sådan? Er jeg bare nødt til at glemme alt om en 244T (med mindre jeg køber nyt grafikkort, som vil trække cpu og bundkort osv. med sig)?

Og hvis det er rigtigt, hvorfor skriver butikkerne så absolut intet om Single/Dual Link DVI for de store skærme på deres websider? Der er jo næsten ingen grafikkort med Dual Link, så langt de fleste vil jo have et Single Link kort, som ikke kan trække skærmen. Det kan jo næsten ikke passe. Eller hvad?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er desværre korrekt. En DVI port kan maksimalt køre med 167 MHz båndbredde pr. RAMDAC og da et normalt grafikkort kun har 1 RAMDAC pr. udgang, så er det ikke nok til at køre de højeste opløsninger - strengt taget. For når porten presses til det yderste smider den de data der normalt bruges til at fortælle en CRT monitor at elektronstrålen har nået kanten, så du faktisk godt kan køre lidt højere opløsninger digitalt. Det hedder "Reduced blanking".

Desværre er det ikke alle grafikkort der klarer dette med bravour så du kan sagtens komme i vanskeligheder med et forvrænget billede - i høj grad hvis du benytter lange kabler.

Desværre er DualLink ikke en søgefeature på EDBpriser.dk så det er meget svært at gennemskue hvilke kort der rent faktisk har DualLink. På Dell's hjemmeside har de et link ved siden af deres 30" panel hvor man anbefales at købe et DualLink kort, som i dette tilfælde er et 7800GTX. Jeg har desværre ikke nogen data på hvilke kort der kan køre med 333 MHz båndbredde, så hvilket kort du skal have fat i er stadig ubesvaret...
Af BMX
yakken skrev:Det er desværre korrekt.
Tænkte det nok. Nedtur...
yakken skrev:Desværre er DualLink ikke en søgefeature på EDBpriser.dk så det er meget svært at gennemskue hvilke kort der rent faktisk har DualLink.
Nemlig... Hvis man søger efter hhv. "DL-DVI" og "dual link", så finder man sammenlagt 9 kort. Ok, måske er der ikke rigtigt et behov for Dual Link DVI ude i den brede offentlighed, men kun 9 kort? Det lyder ikke af meget.
Og naturligvis er der ikke rigtigt et kort der passer til mig. Enten er de for dyre (jeg gider ikke smide 4000 kr. for et gfx-kort) eller for "billige" (et ATI 9600pro er ikke ligefrem fremtidssikret). Og som nævnt i min første besked, så vil et nyt pci-express grafikkort alligevel trække et helt nyt system med sig, så det er desværre heller ikke umiddelbart en brugbar løsning.
yakken skrev:På Dell's hjemmeside har de et link ved siden af deres 30" panel hvor man anbefales at købe et DualLink kort, som i dette tilfælde er et 7800GTX.
Ok, ros til Dell. Men jeg har da læst meget om folk der har købt en 2405FPW uden at se noget som helst beskrevet om Dual Link DVI (ok, du har skrevet noget om det i en tråd herinde et sted. Det er det eneste forum jeg har set det nævnt). De kører så formentlig med Reduced Blanking - måske uden at vide det.

Måske skulle jeg bare bestille én og få den leveret med posten så jeg kan sende den tilbage hvis mit aldrende ATI 9700pro grafikkort ikke kan trække en 244T.

Men tak for svaret ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er ATI ikke de værste at benytte Reduced Blanking på - det er nærmere Nvidia der har problemer, så i første omgang ville jeg forsøge mig med dit 9700Pro og se om det ikke kunne trække det. Tomshardware har lavet en ret god artikel omkring det:
http://www.tomshardware.com/2004/11/29/ ... onnection/

Som du kan se af deres grafer kan ATI klare høje opløsninger uden at ryste på hånden, selvom det godt nok er et nyere kort end dit.

Vo intet vover... ;)
Af BMX
Du har helt ret mht. den artikel på Toms Hardware. Super artikel! Alle seriøse medlemmer af dette forum burde læse den artikel :)

Så vidt jeg kan se er 1920x1200@60Hz kun en lille smule over hvad de 165 Mhz er beregnet til at kunne klare (jeg antager at 60Hz ser ok ud på skærmen). Og da ATI kortene faktisk klarer sig ganske godt i testen, synes jeg helt klart der er grund til optimisme mht. at mit gamle 9700pro kan håndtere 244T'eren alligevel. Det skal i hvert fald prøves :)

Nu mangler vi så bare at der er nogen butikker der får skærmen på lager... :)
Af grunken
En simpel metode at definere dual link på, Inde på Edbpriser er vel ved at definere minimumsopløsningen til 2560x1600 Link

Eller tager jeg fejl ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
BMX: Alle fladskærme kører med 60 Hz datarate, så hvis du fyrer din skærm op på 75, så bliver det bare skaleret ned igen i skærmen. Så der burde ikke være problemer i den henseende.

Mht. opløsningen og søgninger på edbpriser, så er det jo desværre forhandlerne der opretter hvert enkelt kort i databasen, så de oplysninger du kan få adgang til, er nogen gange en blandet fornøjelse. VGA udgangen på grafikkortet kan f.eks. godt håndtere opløsninger over den pågældende DVI norm, så hvis det er disse data der er indtastet, så får man ikke meget ud af den søgning. Med det sagt, så ser det dog ud til at de fleste af de kort der bliver fundet BURDE have Dual Link - især da det er ATIs nye serie de fleste af dem.