Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jrogbfb
Hej flatpanels, da dette er første gang i 10 år jeg har købt et nyt tv, spørger jeg lige herinde om hvorvidt dette er et godt købt, eller om jeg burde aflevere det tilbage.
Problemet er, at jeg synes at der kommer denne her ‘halo’ effekt på fjernsynet når det er sort skærm og der feks kommer noget Hvidt tekst.

Fjernsynet fik jeg afvise var det ‘bedste’ tv til hardcore gaming... det blev købt i Elgiganten til 8.000 kr
Så spørgsmålet er, om man kan få noget bedre til samme pris, eller om man skal op i en højere prisklasse for feks at få fjernet denne her halo effekt, og om det generelt er ‘bedste’ tv til prisen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LGs LCD-modeller er baseret på den type LCD som hedder IPS, som er kendetegnet ved brede betragtningsvinkler, men dårligt sortniveau. Der er utallige debatter omkring dette her i forum.

Hvilken type du bør vælge afhænger af brugen, men nu hvor du selv er irriteret over sortniveauet, så er IPS nok ikke for dig. Du må supplere med information om hvad du skal bruge TVet til - og hvad du vil betale.
Af Jrogbfb
Det skal helst ikke være over 55”, men budget ligger på de 10.000kr, men er det fordi et fjernsyn er meget bedre og koster 12, kan det helt klart overvejes!

Det skal for det meste bruges til at spille Xbox og ps4, og gerne udnytte de muligheder som Xbox one x’en tilbyder.
Derudover er generelt film glugning også det jeg søger - dog primært til gaming, så for høj input lag er et No go
Af Grandahl
Du har budget til et OLED tv, de er alle i 55” som det mindste, du vil helt sikkert se et niveau forskel ift. det du nu.. imput lag er fint, især HDR vil tage kegler hos dig når du spiller, mange spil er efterhånden med HDR
Black Friday er lige om hjørnet, der kunne være basis for et godt tilbud.. Jeg ville kigge efter Sony eller LG, da de begge har Dolby vision, der er det største format til HDR pt.

Kan se de i Power har tilbud på LG OLED C8, den ville være super

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4542909 ... ign-Priser
Af Jrogbfb
Jeg hører bare så meget om burn in problemer, og da jeg selv spiller, gerne det samme spil, 4-6 om dagen i flere dage, tænker jeg at jeg ligger i den farlige risiko gruppe
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I så fald ville jeg prioritere et TV fra Samsungs Q-serie. Jeg tvivler på, at Q8 kommer ned i 10.000 kr før BF, men den ville være mit førstevalg til lavt inputlag, zonestyring og god HDR-performance.
Brugeravatar
Af bbplayer
Måske skal du uddybe "halo" effekt? Tror ikke det er sort du søger, som andre forklarer.

Her taler de om sort vs. lidt mindre sort, og der er nok de færreste ikke nørder som ser et billede oplyst og kan se de forskelle og kontrast i mørke vs lyse dele af en scene på skærmen som lige præcis her er de detaljer du søger, og skulle ændre på din halo effekt.

Jeg fortolker din tanker, som lysende echo der trækkes efter tekster? Det tror jeg ikke handler om sort eller mere sort paneler på tv men responstid og system software teknik.
De forskellige producenter, gør billeder "nice" på forskellige måder, hvor Sony skulle være bedst til at få en fodbold til at være flydende i bevægelse og de hurtige skærm flyt også ses mere flydende, end LG f.eks gør det.
Brugeravatar
Af bbplayer
Jrogbfb skrev:Fjernsynet fik jeg afvise var det ‘bedste’ tv til hardcore gaming...
SK 8 serien ligger meget godt i LAG score, og slår Q serien med nogle få ms, så hvis det er gaming, så er det din LG skærm du skal holde fast i.

Til meget andet, så er overall , Samsung Q serien nok bedre men gaming, så har du allerede en god skærm, hvor spil er en ok oplevelse, dog har den ikke særligt gode HDR kvaliteter, og høj lysstyrke, hvor Samsung Q8 næsten er dobbelt i lysstyrken hvis det er målet og dine spil udnytter HDR.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke de få ms der gør forskellen mellem Samsung og LG. Men hvis man skæver til Sony (X1Extreme modellerne) eller Philips, så er forskellen ret markant - især i 1080p. Panasonic har virkelig lavt lag, men det er efterhånden kun deres OLED, som er værd at se på.