Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hilleer
Hej brugere på flatpanels,

jeg står og skal til at investere i nyt TV, og tror jeg har brug for lidt hjælp, da det efterhånden er mange år siden, at jeg var opdateret på den front :)

Jeg har umiddelbart selv kigget lidt på nogle forskellige OLED modeller, men er det i virkeligheden så godt? Udover det er jeg lidt usikker på, hvilke specifikationer man skal være opmærksom på.

Umiddelbart tænker jeg, at det skal være 55" og mit budget ligger mellem 7000-11.000 (helst maks 10.000).

Håber I har nogle gode tips og råd til modeller og producenter :-)
Brugeravatar
Af Vailant
Grunde til IKKE at vælge OLED:
- Bange for der ikke er lys nok i det - men det er der
- Pisse ræd for Burn-In - den er blevet aflivet mere end én gang i dette forum
- Synes det er træls, at sort er sort - vælg et LCD TV med IPS panel :)
- Vil gerne have mange flere modeller og producenter at vælge mellem

Der er reelt ikke så mange modeller at vælge mellem.
Der er 4 producenter: LG (dem, der laver OLED panelerne til alle producenter), Sony, Philips og Panasonic.
Billedet er i små træskolængder det samme med små forskelle, mens styresystemet er 3 forskellige og hver har deres fan-skare. LG har WebOS, Sony og Philips bruger Android TV, og så kan jeg ikke lige huske hvad Panasonics hedder.

Dette LG 55" B8 koster lige nu under 10K hos Power:
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-963726/
Af hilleer
Vailant skrev:Grunde til IKKE at vælge OLED:

Der er 4 producenter: LG (dem, der laver OLED panelerne til alle producenter), Sony, Philips og Panasonic.
Billedet er i små træskolængder det samme med små forskelle, mens styresystemet er 3 forskellige og hver har deres fan-skare. LG har WebOS, Sony og Philips bruger Android TV, og så kan jeg ikke lige huske hvad Panasonics hedder.

Tak for svar!

Hvad så hvis man skæver lidt mod Samsung, og deres QLED-teknologi?
Jeg kiggede eksempelvis på modellen Samsung QE55Q8DNATXX som dog er lidt over budget, da det i skrivende stund står til omkring 13.000 hos Power, men det kan måske løse sig :-)

Har du/I nogen kommentar, viden eller sammenligning med eksempelvis det du linker til fra LG? Havde godt selv kigget på det, men er af årsager jeg ikke kan forklare ikke så tiltrukket af LG's WebOs.
Af SonyCPH
Samsung er QLED i modsætning til OLED

QLED er anbefalet til brug hvor der er meget lys
OLED er anbefalet til brug hvor der er mindre lys

OLED giver fantastisk billede, selv fra skæve vinkler.

Så valget mellem oled og QLED er nemt, det afgøres af hvor og hvordan du bruger dit tv.
Af PeterD
QLED er og bliver et LCD tv.

Samsung's reklamefolk er bare gået i selvsving over at man nu har opfundet et nyt ord, der skal minde om LGs OLED tv som er en helt anden og bedre-på- alle- punkter teknologi, på nær måske lysstyrke, men det er den nye generation af OLED vidst blevet bedre til..

Samsungs QLED-LCD tv er gode..Rigtig gode, men de er ikke alene om at lave gode tv.
hilleer skrev:
Vailant skrev:Grunde til IKKE at vælge OLED:

Tak for svar!

Hvad så hvis man skæver lidt mod Samsung, og deres QLED-teknologi?
Jeg kiggede eksempelvis på modellen Samsung QE55Q8DNATXX som dog er lidt over budget, da det i skrivende stund står til omkring 13.000 hos Power, men det kan måske løse sig :-)

Har du/I nogen kommentar, viden eller sammenligning med eksempelvis det du linker til fra LG? Havde godt selv kigget på det, men er af årsager jeg ikke kan forklare ikke så tiltrukket af LG's WebOs.
Af PeterD
Et 55" Q7F LCD koster i Power og Elgiganten omkring de 9997-9999 kr

Til sammenligning koster et 55" B8 OLED 9999 kr hos Power og et Philips OLED POS9002 9998 kr hos Elgiganten.

(samme LG-paneler i alle OLEDskærme)

Mens Sony smider et 55" XF90 til bedømmelse. Det koster 7500 kr i Elgiganten, Power og Ekspert mens Dansk Supermarked ikke er langt bagefter..

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 19274484#6
Af hilleer
Tak for alle kommentarerne!

Jeg har efterhånden også læst de fleste test på Flatpanels, så sammen med jeres fine hjælp, håber jeg, at jeg når frem til en konklussion :-)

Mange tak!