Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fimception
Hej Flatpanels!

Jeg endte med at købe et TCL 55DP660 - der indtil videre kun har imponeret (på nær den ringe lyd som jeg ikke skulle bruge alligevel)

Jeg er desværre løbet ind i et problem - Jeg skal have lyden ud gennem digital optisk eller coax (dette virker fint)

Nu kommer problemet så at jeg godt kunne tænke mig at slå tv'ets højtalere fra (så jeg kan bruge skrue op og ned på tv remote til forstærker - dette virker, men den skruer også op og ned på tv) - men jeg kan hverken finde denne mulighed under service menu eller audio.

Jeg har prøvet at opdatere til nyeste firmware
Jeg har prøvet at skifte sprog (en gut på youtube viste hvordan det var muligt under "settings>audio" men har ikke den mulighed, ej heller på engelsk)

Jeg ved at den slår højtalerne fra hvis den "opdager" ARC/CEC hdmi, men er løsningen så at få en HDMI>Digital optisk/Coax adapter? Kan man overhovedet få det (med arc/cec?) og vil det virke?

Jeg håber på lidt hjælp fra nogle kloge mennesker :)
Af PeterD
Hvad havde du af skærm før og hvad syntes du generelt om billedkvaliteten, farver og sortniveau på TCL?

Hvordan var det at indstille, lægge kanaler ind osv.

Ærgeligt at TCL indtil videre er gået under radaren på FP testsider for med de nu øgede priser på mærkevarer.. Næsten 7000-8000 kr for et godt 55", er det spændende og godt at kineserne sørger for at man kan komme i nærheden af et 55" hvis man hellere vil bruge sine penge på at rejse..
Af fimception
bbplayer skrev:hmmm,
kan det være denne lille boks , kan være din adapter her?
Fare ved dette, at optisk så også slås fra og ikke virker.
Det er denne boks jeg også har tænkt på - den skulle gerne lave hdmi>optisk så det ville vel virke selvom den slår det fra på tv.
Men jeg er så i tvivl om det at den står som "ARC" bare fortæller den giver passthrough eller at den sender det "ARC" signal tilbage til tv'et når den rammer boksen..

Jeg har spurgt AV, men synes ikke deres svar var fyldestgørende..
Brugeravatar
Af bbplayer
Det kan ikke sendes tilbage, og du får lyd på tv, hvis ARC aktiveres i den boks. Det har aldrig været sådan her, du kan vælge A eller B men ikke B og A samtidig.

Så prøv dog boksen, du har da fortrydelsesret og må gerne afprøve den. Du kan næsten ikke finde bedre alternativ, og ja, du får også optisk ud på den boks, så kald den en forlænger :)

Udover det, hvordan gør du dette trick med at remote styrer din receiver? Der må du jo bruge ARC? / Simplink eller lignende allerede nu? Når jeg bruger ARC så ja, så kan jeg skrue op/ned for volume på receiver og tv kan kun vælge tv-højttalere ELLER audio-enhed(ARC)
Af fimception
PeterD skrev:Hvad havde du af skærm før og hvad syntes du generelt om billedkvaliteten, farver og sortniveau på TCL?

Hvordan var det at indstille, lægge kanaler ind osv.
Jeg er kun blevet imponeret.
kom fra plasma>"ringere" sony lcd tv>dette TCL
Sortniveau er virkelig i top både farver og billedkvalitet er over deres "pris". (jeg sammenligner med LG's B7 som var sat side by side)
Men det er stadig ikke et OLED, men jeg vil mene den kan konkurrere med alt jeg har set som ikke er OLED.

Jeg er større fan af webOS end Android, det skal dog siges det var meget nemt med opsætning.
Synes det er en skam de ikke har brugt Roku i EU også - men er gået til Android, selvom det virker hurtigt og flydende er det noget mere kompliceret at finde rundt i.

Derudover er de meget sparsomme med indstillinger (såsom højtalere fra) - selvom jeg synes at kunne se de har mange flere indstillinger på youtube end der er på mit. (ej heller at finde i service menu)
Lyden er som sagt ikke noget at prale af, men det er vidst ikke mange tv'er under 10000 der har lyd der er værd at snakke om - det virker fint til nyhederne f.eks. men det er så også det.
Af fimception
Har kun en forstærker da jeg kører 2.1 og ikke receiver - så jeg bruger digital enten optisk eller coax indgang.
Forstærkeren tænder når den opdager indgang på coax/optisk (eller når jeg trykker på "power on" til tv)
Forstærkeren har en "learn" funktion der gør at jeg kan sætte volume op og ned fra TV remote til at agere som forstærkerens op og ned.

Det var også planen det var enten eller, jeg er bare i tvivl når det nu er en audio extract box om den "bare" sender hdmi ARC signalet videre til "hdmi out" eller den faktisk bruger hdmi ARC signalet til det lyd extract den laver så tv'et tror der er hdmi ARC forbundet og cutter tv-højtalerne.

Men den er måske et forsøg værd at prøve som du siger :)
Brugeravatar
Af bbplayer
Til forskel for WebOS har mit Sony tv ikke mulighed for at vælge lyd enhed som udgang, altså optisk eller andet, den har dog lyd under android men du kan kun vælge lyd-enhed når ARC ar aktiveret. På WebOS var den dum, og valgte du en ekstern lydenhed så var lyd ikke på tv, selvom enhed ikke var til stede, det var nok mere hvad du søgte der.

Som det er nu, så kan jeg heller ikke hvad du søger på mit Sony, så vilkår er det samme :)
Af fimception
Skriver PT med en fra TCL - umiddelbart har han også flere indstillinger, men ser ud til de kun kommer hvis man har hdmi arc/cec enabled og sat noget i hdmi porten.. desværre.

Men hvorfor så altid output via optisk hvis de ikke giver muligden for at slå tv fra - der er da ingen der gider det echo :D
Brugeravatar
Af bbplayer
Jeg tror bare dit problem er remoten , ikke at lyd kommer ud at tv højttalere.
Da tv vel ikke kan se om din optisk enhed er tændt, så vil tvhøjttalere altid være tændt, så skuer man ned :) når de ikke skal bruges, du har så et problem der.
Af fimception
Ja det er netop fordi jeg gerne vil undgå 2 remotes - hvis jeg bare bruger den ene til amp og den anden til tv virker det fint - tv'et kan jo bare stå på "0" men jeg vil gerne undgå 2 remotes.

Den boks ser ud til at virke lovende, tror jeg prøver den :)