Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg står og skal købe nyt TV, og jeg har nu igennem en længere periode fulgt med herinde og læst en masse gamle indlæg. Jeg er kommet frem til, at Sony XE/XF9005 nok er et ret godt bud på hvad jeg godt kunne tænke mig. Problemet er bare, at det nok bliver svært at finde til omkring 5000,-. (Power har et XE9005 til 6000, hvilket er lige i overkanten og desværre ikke er på lager). Alternativt har jeg også kigget på Samsungs NU7105, som kan fås til 3999,- i Elgiganten, hvilket lader til at være en ret fin mulighed?

Jeg har også kigget lidt på Philips PUS8303, men jeg synes ikke, at jeg kan finde nogle anbefalinger af Philips' billigere skærme generelt, hvilket jeg tænker der nok er en grund til. Er Samsungs NU7105 et bedre køb end f.eks. Philips PUS8303? Eller skal jeg kigge på noget helt andet?

Skærmen skal hænge på en væg i en stue, hvor vi kommer til at sidde både lige for, men også lidt skævt for (jeg vil skyde på max. 20-30 graders vinkel).

Kan I hjælpe mig med at afklare, hvad jeg skal købe?

Ps. I den ideelle verden burde jeg nok vente til Black Friday, men da jeg står og mangler et TV nu og her, så er dette desværre ikke en mulighed.
Jeg kan så se, at PUS8303 til 4999,-, var et tilbud Elgiganten havde kørende t.o.m. i går, så der skulle jeg nok have slået til.

Jeg er ret sikker på, at 55" ganske enkelt bliver for stort til den væg det skal hænge på. Så derfor max. 49". Skulle der være et godt tilbud på et 55", så må jeg jo lige revurdere situationen.
Ud og mål på væggen. Hvis der er plads til 55" uden at det rager ind over et vinduesparti eller en dør, så giv los og køb dén. Der er mere TV for pengene hvis du går efter 55" - du kan næsten se, at priserne på 49" er de samme som i 55" for samme TV.
Jeg har lige målt igen, og selvom der lige akkurat er plads til et 55", så bliver det for stort. Jeg tror, at jeg vil prøve at tage forbi Elgiganten i dag og høre om de kan lave Philips 49PUS8303 til de 4999,-, som den stod til i går. Vil det ikke være et ret godt køb, hvis det skal være 49"? Og da det har IPS, så er betragtningsvinkel heller ikke noget problem.
Nå, nu kom jeg ud og kigge i Elgiganten, og umiddelbart virkede Samsungs UE50NU7475 som en ret god kandidat. Den har så vidt jeg kan forstå ikke HDR, men hvor vigtigt er det? Det skal siges, at jeg udelukkende streamer, ser ikke sport og sjældent film.
Af Supergris
Det er du selv bedst til at afgøre.
Helt grundlæggende kræver det jo også, du har adgang til kildemateriale, hvor det er indbygget, men man skal jo også huske på, at man aldrig kender dagen i morgen, så måske, du ikke har adgang til noget HDR-materiale i dag, men kan få det i nærmeste fremtid...
Men kan man få en fornuftig skærm til 5000-6000,- med bedre HDR understøttelse? (tror jeg har rykket mit max. til 6000,-). Jeg kan se, at Samsung skriver, at den understøtter HDR. Er det så korrekt forstået, at den ikke er ideel til HDR indhold pga. lavere lysstyrke?

Og er Samsung UE50NU7475 et godt køb til 6000,-? Eller ville I købe noget andet i den prisklasse?
Jeg har dog svært ved at vurdere, hvor meget HDR betyder for mig (jeg kommer fra et 11 år gammelt Philips TV). Og er der et bedre alternativ i den prisklasse?

Vil man få mere value for money i et NU7105 fremfor NU7475? Det der tiltrækker mig ved Samsung er, at deres Tizen platform lader til at være ret snappy og lækker at bruge.
Af Grandahl
For at få en fornuftig udnyttelse af HDR skal du længere op i prisklasse desværre, også er det op til at afgøre om det betydende for dig.
Det vil umiddelbart kræve en skærm zonebelysning, af LCD skærme kunne det være feks. sony XF9005. eller Samsung Q8, skridtet op til et endnu bedre niveau er OLED skærme.

De 2 NU skærme har samme panel, så hvis det kun er designmæssige forskelle kan du ligeså godt tage den billigste hvis valget bliver en af dem.
Okay, tak for det. Det er godt at vide :)

Umiddelbart synes jeg, at NU7475 så ud til at performe lidt bedre end NU7105 (f.eks. ift. lag ved panorering o.l.), men det er måske fordi de har været kalibreret forskelligt? Hvordan med NU8045/NU8055? Er det det samme?

Har du evt. et andet godt bud på et 49"-50" til max. 6000,-? Og kan jeg så ligeså godt vælge et tv med IPS, så jeg får en bedre betragtningsvinkel?
Af Grandahl
Jeg har set nogle af LG´s skærme, synes de fra 6ér serien mildest talt ikke har været gode, dem fra 8-9 serien derimod er kvaliteten løftet en del.