Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.

Jeg står og vil have en ny skærm på 1920x1200 pixels, ikke blot fordi min nuværende LG L2000C har fået fire pixelfejl, men også fordi jeg godt vil ha' noget mere plads at brede mig på. ;) Grænsen, jeg selv sætter, er 8.000 kr., og den skal helst ikke overskrides, i hvert fald ikke med det store.

Hovedsagligt skal den:

- Være okay hurtig - slør er okay, men decideret efterslæb må ikke være der. Den behøver altså ikke være så hurtig som TN, som jeg ikke hælder til da:
- Den skal have gode farver, altså som udgangspunkt have ægte 24-bit-panel som min LG. Hvad der er standard for S-IPS-paneler er fint nok til mig, men jeg hælder nok mere til S-PVA, da:
- Jeg godt vil have et mærkbart bedre kontrastforhold end mit S-IPS-panel som er ret elendigt. (!) Specielt når det kompenserer med den dynamiske kontrast, som er meget tydelig, når man ved visse film passerer tærsklen mange gange efter hinanden.
- Endvidere kan jeg nok leve med den nedsatte betragtningsvinkel i midten på et S-PVA-panel, specielt pga. den åbenlyse størrelse på en 24". ;-D

Ift. ovenstående bør jeg gå efter et S-PVA, ikke sandt?*

Men ud over størrelse, opløsning og forholdet mellem billedkvalitet og hastighed har jeg en række specielle kriterier:

Først og fremmest ville jeg være glad for info om skærme, der har en fysisk opløsning på 1920x1200 pixels, men som også kan køre et 1920x1080p-input uskaleret med sorte bjælker, altså anamorphe. Jeg ved, at nogle stykker kan, og siden jeg vil kunne bruge en ny skærm med min Playstation 3, ville det være fedt, hvis brugerne og admins herinde kunne rapportere om skærme, der kan undlade at skalere et 16:9-signal.

Som en anden ting skal den have mere end én indgang; navnlig enten en kombination af HDMI og DVI eller 2 x en af dem.

Og det tredje og sidste specielle kriterie er, at jeg er meget glad for pivot. Det er ret få skærme generelt, og især i ca. 24"-segmentet, der har denne funktion! Det KAN godt undværes, men skulle der være en skærm, som ud over alt andet også skulle have denne funktion, ville det være ret lækkert!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, du er en besværlig herre :)

Dine kriterier pejer alle imod S-PVA, men husk på at der vil være markant trailing på disse paneler ift. et TN. Sådan er den teknologi desværre bare.

Samsungs 245T kunne være et bud, men jeg har ikke helt styr på om den tillader at vise et ægte 16:9 format ved 1:1 pixelmapping. Der skal du nok have fat i en mere grundig test... Jeg kan ikke finde nogen option i manualen til skærmen, der antyder at den kan klare det.

Måske Dells 2407 kan klare det? Jeg synes der var lidt debat om det tidligere i deres forum, men jeg ved ikke om det kom med i opdateringerne af skærmen.
Af Emil Kastberg
Jeg kunne også godt finde på at bruge lidt over budgettet på Eizo Flexscan S2431W. Så må jeg jo undvære pivot. Evt. bare beholde den "skadede" skærm. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Eizoskærmen er jo toppen af poppen. Personligt ville jeg ofre pivotfunktionen til enhver tid hvis dette var det eneste der talte imod indkøbet.
Af telum
Eizo har også en skærm der kan Pivot: 2411W mener jeg den hedder - jeg har dog ikke styr på om den opfylder de andre krav.

En anden mulighed er BenQ FP241W der i hvert fald opfylder dine HDMI-krav - der var tidligere problemer, men den nye firmware gør at der ikke strækkes i billedet. Denne skærm er blevet rost relativt meget på hardforum(eller noget i den stil) og andre steder.

Disse to er en del billigere end eizo-skærmen som dog nok er mere præcis mht. farvegengivelse - men også ca. dobbelt så dyr.
Af Emil Kastberg
Yeah havde godt set S2431 (som er med Pivot, jeg skrev forkert)... men den har blot 1x DVI. Sjove er, at det er med integreret analog. Hvorfor fanden smider de så ikke to af dem på for størst valgfrihed?? =(

Og yak, den er da i hvert fald overgået af HD2441? :D

Den skærm, jeg snakkede om, er S2411W. Den er "sub"-HD2441. Må indrømme, at jeg føler mig meget fristet af den. Ud af anmeldelsen lyder det absolut ikke som om, at den har ringere respons end min L2000C. Er nok skærmen, jeg køber én af dagene. ;D
(Eneste grund til, at jeg ikke med det samme fandt frem til skærmen, var, at jeg troede at skærmen, som jeg blev introduceret til i denne anmeldelse hed S2441!!)
Men hvordan er det egnetlig med DVI vs. HDMI? Er det plausibelt, at HDMI udvikler sig over en tærskel, hvor DVI kan følge med med bagudkompatibilitet? Nu tænker jeg fx på PS3?
Af Emil Kastberg
Vil der være nogen fordel i at få en HDMI-indgang fremfor en DVI-, tror I?
Forresten - Kan FlatPanels eler andre berette om, hvorvidt S2411 har en 'ikke-grynet' coating som HP LP2465? Jeg mistænker ikke en Eizo-skærm for det, men bare for at være helt sikker!
Kan godt se, det er noget tid siden, I havde den til test, dog.
Af Athanasius
Hej jeg har just bestilt en Dell 2407WFP-HC i england ved Pcbuyit. Jeg har læst mange tests og forum tråde, og kommet frem til at Dell er at foretrække frem for NEC 2470NWX og Samsung 245T.
Jeg var villig til at slippe op til 6500 for den rigtige skærm så jeg havde nogle at vælge imellem. Alligevel endte jeg med at købe en til ca 4300 med det hele! Den har fire års garanti og den nyeste version af S-PVA panelet. Hvis du vil vide mere så læs her:
http://www.behardware.com/articles/686- ... fp-hc.html

Samsung 245T blev droppet pga den tilsyneladende har problemer med røde farver, og fordi den ikke tilbyder noget Dell ikke gør før i forvejen bare billigere. understøtter 1:1 pixelmapping og Pip
NEC 2470NWX var jeg lige ved at købe, men droppede den pga analoge connections såsom composit s.vhs og component. 1:1 pixelmapping support.

Dell tilbyder med Pcbuyit 4års garanti der dækker over hele EU så importering fra england er intet problem og man spare en hulens masse penge!

HC udgaven dækker i teorien 92% af NTSC farvespekret og alle jeg har talt med på engelske fora roser den prækalibrering, hvilket er en stor fordel for os uden kalibrerings maskiner! Der er 1:1 pixelmapping support på alle porte som ved NEC og Samsung og Pip.

Foresten HDMI er bare DVI med lydsignal, der er igen fordel i at have HDMI i en skærm så længe den supportere HDCP, hvilket alle moderne skærme gør! Samsung 245T har dog den fordel at den har både DVI og HDMI.
Ved ikke lige hvad folk mener med 'grynet' coating. Men du kan bande på at Eizo bruger mat coating.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der kommer nok en test af 2407WFP-HC her på siden, hvis jeg kan nå at teste den inden jeg tager tilbage til USA i januar.

Jeg har selv købt et eksemplar af skærmen, men kan afsløre at skærmen ikke står ligeså godt "out of the box" som min 2007FP gør. Den trænger til en kalibrering. Ydermere er det banding som folk har klaget over tidligere ikke helt kurreret, men det er dog acceptabelt.
Af Emil Kastberg
Jeg er rimelig fast besluttet på Eizo'en. Havde ikke overvejet Dell'en, men vil heller ikke have den, da den tilsyneladende kun har én digital indgang. ;)
Af Athanasius
Emil Kastberg skrev:Jeg er rimelig fast besluttet på Eizo'en. Havde ikke overvejet Dell'en, men vil heller ikke have den, da den tilsyneladende kun har én digital indgang. ;)
Det har Eizo S2431W også kun!

Men helt sikkert et udemærket valg, Eizo er god kvalitet. Jeg vil dog ikke mene at deres 'billige' PVA skærme tilbyder noget Samsung og Dell ikke gør.
Af telum
Athanasius

Findes der en engelsk udgave af edbpriser.dk?

Det virker som om der er rigtigt meget at spare!
Af Athanasius
Emil Kastberg skrev:Men jeg køber S2411! Læs lige tråden. :P
ahh .. sikker en rigtigt god skærm, bestemt et plus med to digitale indgange.

Foresten min skærm Dell 2407WFP-HC fik jeg inden jul og billedet er rigtigt godt. Jeg er yderst tilfreds.

Min composit indgang var dog devist defect idet' den kun kunne bruges I pip mode, skærmen gik ud hvis jeg valgte den som primary input. Jeg ringede til Dell idag og snakkede med en inder der sørgede får jeg kunne bruge dansk support og kunne få min skærm ombyttet.
Derefter kontaktede jeg dansk support med den case Inderen havde lavet og der kommer en fragtmand med en ny skærm på fredag! Voila, top notch service.

Jeg vil dog anbefale man har rimeligt gode engelsk kundskaber inden man køber i england, for hvis man har problemer kan man risikere at snakke med et servicecenter i Indien og selvom de er meget flinke kan de være svære at forstå.