Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej. Jeg har læst på nettet et par dage, men er stadig forvirret, så håber I kan hjælpe.

Jeg kunne godt tænke mig et 32" LCD-tv. Det skal bruges til alm. tv og dvd. Det behøver ikke være full HD. Jeg har kabel-tv (får muligvis tv via bredbånd fra TDC.) Tv'et skal stå oppe på en 80 cm. høj skænk, som jeg sidder ud for, og jeg ville også gerne kunne se på det fra en futon i gulvhøjde.

Jeg må indrømme, jeg er fristet af de forskellige tilbud der hele tiden er med 32" fladskærme til omkring 4-5000 (Bilka, Føtex, Happii, osv.), men er bange for, at kvaliteten så vil være tilsvarende lav. Så hvad vil der typisk være "galt" med de billige modeller, fx det Prosonic, der er i Føtex avisen i denne uge til 4300?

Eller spurgt på en anden måde: Hvor billigt et tv skal jeg gå efter? Kan I anbefale mig nogle konkrete modeller, der er acceptable i kvalitet / gode til prisen?

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Typisk er der sparet på skalaren og på TV-tuneren, således at skærmen ikke er speciel god til at håndtere dårligere signaler såsom analogt SD TV. Du får hvad du betaler for, så hvis det lyder billigt, så ER det billigt.

Sonys nye TV såsom D3500 serien er udmærkede LCD TV, men prisen er også noget højere end det du ser på nu. Hvor højt kan du tåle at komme op og SKAL det være 32"? (kan 37" bruges hvis TVet er godt?).
Af marshjns
Mange tak for svaret, Yakken.

Hvad er det nu lige en skalar er?

Mht. tuner, så regner jeg med at gå helt over til digital. Og så skal jeg vel under alle omstændigheder have en DVB-C-tuner?

Så ville du tro, at en af de billige modeller ville være okay til ren digital brug?

Hvis jeg kunne få et 37" billigere end 32" ville jeg da ikke sige nej til det. ;) Men min smertegrænse går nok omkring de 6000.
Af Nick_S
For Guds skyld ville jeg ihvertfald anbefale dig at holde dig fra Prosonic :/

Samsung LE32R86BD er et temmelig flot og faktisk udmærket tv og til en super billig penge (Omkring 5k) :)
Af kskruger
Nick_S skrev:For Guds skyld ville jeg ihvertfald anbefale dig at holde dig fra Prosonic :/

Samsung LE32R86BD er et temmelig flot og faktisk udmærket tv og til en super billig penge (Omkring 5k) :)
Vil give Nick_S ret, et Samsung LE32R86BD kunne være et rigtig godt bud.
Har selv haft dette tv og var super glad for det. Dog er prisen gået lidt op så det ligger omkring de 6000,- nu.

Ellers kunne et Toshiba 32C3500p til 4995,- være et godt og billigt bud på en god skærm.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=34 ... 34E45CBAB6
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
marshjns skrev:Hvad er det nu lige en skalar er?
Det er den chip der sørger for at opskalere eller nedskalere det signal der kommer ind, så det passer til skærmens fysiske antal pixels. Hvis du ser alm. TV så er opløsningen fra signalet kun på 720x576 punkter, hvor din skærm typisk vil have 1366x768 punkter. Derfor skal skærmens elektronik forsøge at regne ud hvordan man bedst muligt får det lavopløste signal til at passe på skærmens punkter - uden at der kommer for meget støj eller andre fejl.
Af marshjns
Mange tak for jeres svar, alle tre.

Er der andre, der læser med, der har erfaringer med de to skærme, der er blevet foreslået: Samsung LE32R86BD / Toshiba 32C3500p?

(Især Toshiba'en, der jo ser mest spænende ud, rent prismæssigt.) :)

For resten, var der nogen, der havde et bud på, hvordan de helt billige modeller (Prosonic osv.) konkurrerer med de dyrere, når vi taler om udelukkende digital brug? (DVD og TV via ekstern DVB-C-tuner?)

Jeg mener, hvis det, man får for merprisen især/kun er forbedret kvalitet af de analoge signaler, så kunne jeg være fristet til at snuppe et af de billige.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skalaren virker på alle signaler hvad enten det er analogt eller digitalt. Hvis denne ikke er af ringe kvalitet, så vil DVD og alm. TV se skidt ud. BluRay har en bedre chance og det samme har et signal fra en PC der sendes i den opløsning som skærmen har.
Af Peter Garbæk
Det ville da være en skam at anskaffe et 32" tv og så ikke få det i Fullhd altså 1080p, Du kan med fordel købe en 32" fra Zepto til ca kr. 7000,- og nyde godt af dit TDC Kabeltv :)
Af marshjns
Tak for svaret.

Men kan man overhovedet se forskel på HD og FullHD på en 32"? Jeg synes, jeg har læst at man så skal op i højere størrelser.

Du mener ikke, at FullHD vil give et bedre billede ved "almindeligt" (ikke-HD) digitalt tv, vel?

Mvh.
Brugeravatar
Af azrael
Jeg ville jo anbefale at gå efter Sony KDL-32D3000. Jeg er udmærket klar over, at der højere oppe anbefale en model i D3500-serien, men lige bort set fra, at jeg er i tvivl om, at den faktisk findes som 32", så er D3000 en bedre model/serie.
Af kskruger
Peter Garbæk skrev:Det ville da være en skam at anskaffe et 32" tv og så ikke få det i Fullhd altså 1080p, Du kan med fordel købe en 32" fra Zepto til ca kr. 7000,- og nyde godt af dit TDC Kabeltv :)
Der er ingen grund til, at gå efter FullHD med mindre man sidder over for en 60" skærm, eller skal bruge sin skærm til Pc brug. Gå efter den bedste billede kvalitet og glem det der FullHD salgsgas.
Af stoffer88
[/QUOTE] Det ville da være en skam at anskaffe et 32" tv og så ikke få det i Fullhd altså 1080p, Du kan med fordel købe en 32" fra Zepto til ca kr. 7000,- og nyde godt af dit TDC Kabeltv smil[QUOTE]

Du skal op i deres 37" for at få fullHD så vidt jeg ved. Det koster godt nok også lige 9000