Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Angel
Jeg har fået den opgave at finde en fladskærm til min lillesøster, der passer efter hende behov. Hun skal hovedsageligt bruge den til computer brug, surfing, samt lidt PC/konsol spil og det er vigtigt, at man også kan se Tv på den. Jeg ved ikke om det skal være en Monitor eller LCD fladskærm med 1:1 pixelmapping. Det vil nok heller ikke gøre noget, hvís den er HDCP med enten DVI eller HDMI.

Prisen skal være omkring de 4-5-6000 kroner og vi snakker omkring de 24-26" hvis den også skal være behageligt at se på, når hun skal skrive stil osv.

Nogen gode forslag?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis den hovedsageligt skal bruges til PC, så var det måske smartere at købe en PC monitor med TV tuner? Acers F20 model har TV-tuner og er på 20 tommer.

Den vil egne sig bedre til at arbejde på end et TV.
Af Angel
20" er alt for lille. Den største Monitor fladskærm med TV tuner, jeg kan finde er Samsung 22" 225MW.

http://www.samsung.com/dk/products/moni ... ifications

Hun vil jo gerne kunne se film og tv fra hendes seng, hvor jeg også skal have fat i et vægophæng, som kan dreje fladskærm. Det kunne være rigtig fint, hvis man kunne finde en 26" LCD fladskærm med 1920x1080, men der bliver 1366 x 768 alt for stort at se på, når hun skal sidde lige foran den.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal op i 37" for at få full HD på et TV. De findes ikke i mindre størrelser.
Brugeravatar
Af azrael
Pas desuden meget på mht. skærme (monitorer i særdeleshed) på 24" og under. Disse vil stort set altid have et TN panel, som er lige til at lukke op og sk... i. Alt fra 22" og nedefter er i al fald garanteret TN, i al fald for widescreen-modeller. En skærm man evt. kunne kigge på var en LG L245WP til ca. 4500 kroner. Den kommer endda med HDMI-indgang.
Af Angel
Puha, det bliver ikke et nemt valg. Det skulle jo helst ikke være større end 26". Tror I det bliver for meget at sidde foran en 26" i 1366x768 opløsningen, når der skal surfes og skrives opgaver osv.?

azrael

LG L245WP - Kan man tilslutte parabol til den fladskærm?
Brugeravatar
Af azrael
Parabol? Det kan jeg ikke umiddelbart forestille mig. Det er jo trods alt en monitor. Men måske hvis du har en passende receiver, der kan skalere billedet. Det er dog ren gætværk fra min side.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med en monitor uden TV-tuner, skal du huske at afsætte penge til en sådan ved siden af. Ellers kommer der meget lidt TV på skærmen ;)
De gange jeg har prøvet at arbejde med tekst på en 26" der ikke kørte 1:1 pixelmapping var en meget pinefuld oplevelse. Det kan ikke anbefales med mindre du sidder ret langt fra skærmen (meget mere end de 40 cm du normalt gør).