Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
Grandahl skrev:Sådan er det supergris.. Af en mand der altid kun anbefaler Sony produkter ved han forbløffende lidt om dem
Og så sidder Samsungmanden og gnider sig i hænderne..Jeg mener stadig at Sony har et godt billed til sport.

Ja, jeg vil stadig vælge Sony på grund af deres billedbehandlingsystem og Androidsystemet syntes jeg fsktisk er på linje med WebOs, men sådan er vi så forskellige.

Jeg vil meget gerne anbefale OLED og Philips Ambiligt og kan også se at TCL begynder at røre på sig, men her er der ikke nok tests af deres skærme til at jeg kan vurdere om det er et godt køb.

Jeg kunne også bare sig OLED, men så skal vi altså op i omkring 8000 kr..men lad det nu ligge.
Af Supergris
Det kunne du godt, men så ville det ikke opfylde trådstarters ønske om et TV til max. 7.000 kr., desuden er det vist ikke mere end et par dage siden, hvor du blev irettesat, da du gjorde det samme, men fik at vide, at det ikke længere er muligt, at finde et OLED TV til 8.000 kr., men man skulle et godt stykke over 9.000 kr.?

Jeg ved, du gør det af en god mening, så det er kun fordi, jeg mener, folk burde kunne regne med de råd, de får herinde... :)

Om man er til Ambilight eller ej, er der delte meninger om, så det må være helt op til folk selv.
Jeg er skam heller ikke mod Android, men jeg kan godt se, det kan føles trægt, i forhold til andre systemer på markedet, dog har det så andre fordele.
Jeg er også af den mening, at man ikke skal vælge et TV på grund af styresystemet, da det altid kan løses med en boks, som jeg stadig føler er overlegne, i forhold til de systemer, der er på markedet i dag, men hvis man er på et budget, eller ikke ønsker en boks, kan det sagtens være afgørende for andre...

EDIT Grandahl, jeg har da set, at PeterD også er begyndt at anbefale andet end Sony, endda Samsung, men før i tiden var det jo også Panasonic, da han mente japansk kram er bedst, hvilket jeg da også stadig har en del af mig, der mener, men markedet flytter sig, og nu er kineserne godt på vej til at erobre markedsandele, se blot på smartphone-markedet eller TV-markedet i USA!
Alt dette er selvfølgelig en anden snak...
Af PeterD
Supergris skrev:Det kunne du godt, men så ville det ikke opfylde trådstarters ønske om et TV til max. 7.000 kr., desuden er det vist ikke mere end et par dage siden, hvor du blev irettesat, da du gjorde det samme, men fik at vide, at det ikke længere er muligt, at finde et OLED TV til 8.000 kr., men man skulle et godt stykke over 9.000 kr.?

Jeg ved, du gør det af en god mening, så det er kun fordi, jeg mener, folk burde kunne regne med de råd, de får herinde... :)

Om man er til Ambilight eller ej, er der delte meninger om, så det må være helt op til folk selv.
Jeg er skam heller ikke mod Android, men jeg kan godt se, det kan føles trægt, i forhold til andre systemer på markedet, dog har det så andre fordele.
Jeg er også af den mening, at man ikke skal vælge et TV på grund af styresystemet, da det altid kan løses med en boks, som jeg stadig føler er overlegne, i forhold til de systemer, der er på markedet i dag, men hvis man er på et budget, eller ikke ønsker en boks, kan det sagtens være afgørende for andre...

EDIT Grandahl, jeg har da set, at PeterD også er begyndt at anbefale andet end Sony, endda Samsung, men før i tiden var det jo også Panasonic, da han mente japansk kram er bedst, hvilket jeg da også stadig har en del af mig, der mener, men markedet flytter sig, og nu er kineserne godt på vej til at erobre markedsandele, se blot på smartphone-markedet eller TV-markedet i USA!
Alt dette er selvfølgelig en anden snak...
Åhrr ja,

Please.. KAN I IKKE SNART FÅ TCL 6 SERIE HJEM TIL gennemtæskning?

Ved godt at kineserne ikke har et dansk agentur, men det kunne bare være lækkert!

Der går rygter om at både Sony, Panasonic og Samsung allerede gyser over den pris/kvalitet firmaet fra Guandong leverer..
Af Turbo
Supergris skrev:PeterD, du fremhæver Sony XE8505 som rimeligt i forhold til andre TV under 7000 kr., når det gælder HDR-gengivelsen.
Det passer på INGEN måde. Det har slet ikke hardwaren til det, og udmærker sig på ingen måde på dette punkt!
Hvilken hardware mener du der mangler?
Det har 10 bits panel men er desværre kantbelyst.
https://www.displayspecifications.com/en/model/8c2caf0
Af Supergris
Når man taler om evnen til at fremvise HDR, som det er meningen, det skal vises, er det essentielt, der er en form for lokal styring af lyset, eller endnu bedre, som ved OLED, hvor der er direkte styring på pixelniveau.
Det nævnte Sony har ikke nogen form for zoneinddeling, så det vil aldrig blive særlig godt, når det drejer sig om HDR-gengivelsen, så er det ret ligegyldigt, om det er 8 bits eller 10 bits...

Kantbelysningen kan sagtens være udmærket, blot se på Sony XE9305, det gør det bare mere kringlet at lave zoneinddeling og større chance for ujævnt lys, men det kan åbenbart lade sig gøre!
Af Turbo
Supergris skrev:Når man taler om evnen til at fremvise HDR, som det er meningen, det skal vises, er det essentielt, der er en form for lokal styring af lyset, eller endnu bedre, som ved OLED, hvor der er direkte styring på pixelniveau.
Det nævnte Sony har ikke nogen form for zoneinddeling, så det vil aldrig blive særlig godt, når det drejer sig om HDR-gengivelsen, så er det ret ligegyldigt, om det er 8 bits eller 10 bits...

Kantbelysningen kan sagtens være udmærket, blot se på Sony XE9305, det gør det bare mere kringlet at lave zoneinddeling og større chance for ujævnt lys, men det kan åbenbart lade sig gøre!
Du svarede Peter at det ikke har hardware til at vise HDR - det har det og det var det jeg ville frem til.
Jeg intet sagt om at det var godt til HDR, jeg skrev endda "men desværre med kantbelysning".

Selvfølgelig betyder det noget at det er et 10 bits panel - du får intet HDR ud af et 8 bits panel med mindre der også er FRC.
Tit når det er 8 bit + FRC, så er det et dårligt RGBW panel med en struktur 2880 (RGB) + 960 (W).
Af Supergris
Jeg ved godt, du går meget op i specs., men specs. siger ikke ret meget om den egentlige billedkvalitet, det siger mest noget om det potentiale, det har.
De fleste TV med 4K har evnen til at modtage og behandle et signal med HDR, men det betyder ikke at de fleste kan vise HDR, som det er tiltænkt, nemlig som en forbedring.
Hvis du læser testen af nævnte TV, der faktisk er foretaget på denne side:

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1495007390

, vil du læse, at også de kommer frem til, at det er et glimrende TV, men de anbefaler ikke brugen af HDR, da kvaliteten på billedet er bedre, hvis det slåes fra.

Om der sidder et 8 bits- eller et 10 bits-panel i et TV, er heller ikke afgørende for hvorvidt et TV er i stand til at gengive det bedst mulige billede til en given pris, men det er klart, hvis det isoleret set er HDR-ydelsen, vi kigger på, er det nødvendigt med et 10 bits, faktisk gerne mere!

Der findes talrige eksempler på TV, der f.eks på trods af dårligere opløsning, gengiver et væsentligt bedre billede end ét, der opfylder alle specs. i forhold til dagens standard, da et godt billede defineres af meget andet end tal...