Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Folkens

Sidder og ser tv på mig gamle Panasonic TH-42PX70. Det har efterhånden en del år på bagen.
Har en kammerat der lige have fået et philips tv med ambilight og det synes jeg var ret fedt.

Fandt så frem til at Bilka havde tilbud på 65pus8102 til 6.999 hvilket jeg synes er en fin pris.
https://www.philips.dk/c-p/65PUS8102_12 ... ure-engine

Var ude og se tv'et her til aften i Bilka, og må sige jer er noget skuffet over billede kvaliteten. De viste almindeligt tv gennem antenne og det var sløret og teksten var meget uskarpt og det samme galt for billedet

Den flinke ekspedient fortalte at det var grundet signalet og at man ikke får bedre kvalitet på billedet end signalet tillader.

Nu er det sådan at jeg har parabol (viasat) og det er den primær kilde, foruden det bruger jeg viaplay.

Kvaliteten på mit Panasonic tv er egentlig ganske udemærket og jeg er helt blevet i tvivl om jeg skal skifte det ud.

Så vil egentligt godt lige høre om hvad jeg skal gøre for at få bedre kvalitet når nu mit signal er via parabol.
Skal jeg droppe 8102'eren eller hvad vil i anbefale?

Dyrere TV
Mindre end 65"
Anden teknologi
Skifte udbyder
8102 er en 2017 model https://www.displayspecifications.com/en/model/b41cdfa
Der er VA panel i, dvs. betragtningsvinkelen er ikke ret stor - du skal ikke ret meget ud til en af siderne før farverne begynder at blive matte i det. Det er fint til den pris.

I Bilka, Elgiganten osv. er det sælgere der snakker for deres syge moster. Et digital signal kan ikke blive sløret og uskarp tekst - det kan pixlerer, dvs. hele billedet bliver ligesom nogle firkanter mere eller mindre.
Så det ikke ligeså ud på de andre, så var det tilsluttet via et dårligt kabel. Så de alle sådan ud, var det Bilka's signal der var problemet.

Jeg har selv OLED og de fleste her på siden vil nok også anbefale OLED, men det er en anden pris, ca. dobbelt op for en 65".
Det er en skarp pris på den 8102, det er med VA panel hvilket giver bedre sortniveau men knap så gode betragtningsvinkler, det er dog min opfattelse at de fleste herinde foretrækker VA paneler incl. Mig selv..

8102 er bagbelyst og helt sikkert en af de bedste Phillips tv fra 2017.. Kan huske der var en bruger herinde der lavede en fremragende sammenligning med den og Sony XE90 og de endte op for ham til at være lige gode..

Det er en skarp pris synes jeg.
Har været ved at læse de indlæg herinde på Flatpanels og nettet generelt, og fik også det indtryk at det var et ret godt tv til prisen, og når Bilka så lige havde det på tilbud så var det jo perfekt.

Men igen hvor blev jeg skuffet over billedet. Der var speedway lørdag aften og et af de logoer der var i bunde af skærmen var nærmest ulæselig og meget pixeleret hvis man kan kalde det det.
Der var en fodbold kamp hvor græsset nærmest gik ud i et med meget få detaljer.

Sælgeren sagde at det bare var et almindeligt antenne signal, men selv ved HD kanalerne så det ikke bedre ud.
Og nu er det sådan at jeg jo har Parabol, hvor ikke alle kanaler er i HD, så frygter at billedet er det samme herhjemme.
Ved godt at vi stod lidt tæt på og så på det og derved vil fejlene også blive tydligere, men synes bare slet ikke der var noget skarphed i billedet.

Vil det ændre sig hos mig billedet, vil det blive mere skarp?

Eller hvad skal jeg gøre, forslag?
Nu ved jeg ikke hvordan indstillingerne har været, men i de fleste butikker er de sat i en form for standard/butiks mode, hvor alt står og "bimler og bamler", der er skruet gevaldigt op for alt, folk ligner alkoholikere da de er så røde i hovedet osv. I min verden ser det forfærdeligt ud.

Hvis du kan komme til det, så se det igen. sæt den til biograf/movie i indstillinger. Alt hvad der hedder motions skal slåes fra.

Den vil stadig ikke være korrekt indstillet, men det vil være derhenne af. Der skal du gerne få mere retvisende billede. Ift. til de andre skærme vil billedet nu nok fremstå mere mat i det, men det skal er meningen.
Okay Grandahl så må jeg forbi Bilka igen.

Men hvad med det sælgeren siger i forhold til signal og det at jeg har parabol?
Hvor meget indflydelse har det på at få et godt billede i forhold til at se viaplay, netflex osv.
Har simpelthen svært ved at tro at man sætter et fjernsyn på markedet med så dårlig kvalitet, jeg kan ikke få det til at hænge sammen.

Det andet Philips jeg så hos min kammerat var https://www.displayspecifications.com/en/model/e86912b9 Det synes jeg egentlig var ret godt men selvfølgelig også kun 55", man mister vel også noget skarphed når man går 10" op.
nææ du mister ikke skarphed. Generelt kan et tv ikke præstere bedre end de imput der puttes ind i dem. Så hvis der kommer et dårligt signal ind i den, kan den ikke præstere bedre end det.
Var forbi Bilka igen i dag.

Synes billedet er godt når de kører deres demo film.
I Holstebro synes jeg dog at signalet var bedre end i Århus. Man kunne dog godt se at set var lidt uskarpt ved underteksten.

Ekspedienten mente at et 55" oled var et bedre valg, også lidt dyrere...

Her påpeger han også at det er signalet der sætter begrænsningen i forhold til antenne/parabol og det er ved denne opskalering til 4k der giver uskarpt billede.

Nu har jeg jo viaplay hvor det er muligt at se største delen af deres live kanaler via deres app som også fåes til smart tv.

Så tænker jeg om billedet ikke vil stå langt skarpere end billedet fra antennen/parabol.

Hvis det er muligt så ser jeg lidt problemet som løst.
Du lytter stadig efter hvad de sælgere siger til dig.
Det eneste rigtige, er hvad de har sagt ang. OLED.

Ang. TV signal, opskalere 576i til 4k ser ikke godt ud. Men fra 720p er der ingen problemer. Et rent 4k signal vil selvfølgelig altid være bedst.

Du har Viasat parabol som koster dig et eller andet - skal du kunne se dine kanaler via Viaplay også, koster det dig mindst 299,- kr. mere om måned. En ret dyr løsning imo.
Jeg kan bestemt godt nikke genkendende til nogle af dine "impressions". Da jeg skulle handle mit nuværende tv synes jeg også at flere af modellerne derude haltede i forhold til opskaleringen af almindeligt HD kabel tv materiale til 4K. Endte med en Sony XE93 og har ikke haft nogle problemer overhovedet i forhold til opskaleringen. Om der var dårligt signal eller skærmene var dårligt indstillet i de butikker hvor jeg var, ved jeg ikke....har dog så senere hen kunne læse mig til at der trods alt er forskel på kvaliteten af de forskellige mærker\modellers "upscaling engine".
Ja Turbo jeg lytter til hvad de siger men ved også godt at de jo gerne vil sælge når alt kommer til alt, også derfor jeg lige gengiver hvad de siger så jeg ikke bliver snydt af det.

Har ikke styr på hvad der kommer ind af signal.

Ja har den store Viasat pakke hvor det hele er med i, også derfor at det jo så ikke vil være noget problem hvis det vil virke med viaplay, den del har jeg bare.ikke mulighed for at se i butikken.

Ja han nævner også OLED men så er vi vist også noget højere oppe i prisklasse.

Okay Turbo jamen så er jeg ikke den eneste i junglen.

Grunden til at det lige er Philips er udelukket pga ambilight som jeg tror er ret fedt. Så nogle videoer med hue lys det er ret vildt.

Er OLED værd at vente på at de kommer ned i pris, eller gå efter en 55 tommer i stedet for, vil egentlig bare gerne op i 65 når jeg nu alligevel skal skifte
Jungle? Jeg er ikke i nogen jungle, jeg ved godt hvad det handler om.

Du har fået at vide at det er et fint TV til prisen af Grandahl og jeg.
Beckham havde samme bekymringer som dig, men da han fik det hjem var der intet problem og det får du heller ikke med mindre du vil se på et 576i signal.
Så fik jeg købt en 65" 8102'er og billedet er langt bedre end jeg så det i Bilka,
Jeg har ikke rigtig set så meget tv på det endnu. Har mange ting jeg skal vende mig til i forhold til funktion og størrelse. Ja ved ikke om det var at gå for vidt at vælge en 65" men nu hænger den der og det passer fint ind.

Sidder og ser efter kalibrering til denne model, og overvejer om jeg skal have det gjort professionelt.