Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har hidtil set (egne) film fra en harddisk via en ældre Mede8er-boks. Den har en såkaldt Video Wall-funktion, som dels giver et overblik over samtlige film på disken med thumbnails af filmplakater, dels giver mulighed for se filmomtale, medvirkende, IMDB-karakterer etc. inde på hver enkelt film.

Jeg vil dog gerne slippe for den lidt sløve boks og den ekstra fjernbetjening og nøjes med at se film (og info) direkte fra HDD på et Samsung MU6105 (2017).

Kan det lade sig gøre?

Synes ikke jeg kan finde nogen app i Samsungs bibliotek, som kan det. Og TV'et selv kan kun vise mapper med navne.

pft
Lars
Du kan sætte PLEX server op på PC, så den kan styre det, eller du får en NAS , som har CPU til at køre PLEX for dig?
Jeg bruger PLEX klient på min samsung boks, det må næsten virke på dit tv? Har du prøvet det?

Det fungerer godt, vil dog kræve pc tændt, eller en intelligent boks som kan køre PLEX for dig.
Tak for svar

Jeg har faktisk overvejet det, men tænkte at det var lige så omstændeligt at skulle tænde en PC eller NAS som Mede8er-boksen hver gang jeg vil se en film.

Man kan selvfølgelig have den/dem kørende hele tiden, men det bliver vel en mindre formue i strøm - medmindre man kan vække dem fra en strømbesparende dvale eller lign. vha. app'en på Tv'et. Ved du om det er muligt?
Overvej at købe en Nvidia Shield TV, installer KODI og tilslut en eller to eksterne harddiske.
Selv hvis den er tændt hele tiden, bruger den ikke meget strøm
Den kan også fungere som PLEX server, hvis du har behov for det.

Du slipper nok ikke med en ekstra fjernbetjening, med mindre du kan få det til at fungere med noget styring over HDMI, men det vil nok være meget begrænset, hvor meget du vil få brug for fjernbetjeningen til dit TV.

"Smart"-TV og i særdeleshed, når der ikke er tale om topmodellerne, kan slet ikke måle sig med en boks med hensyn til hastighed, funktioner og format-understøttelse...
Den er lynende hurtig, og KODI er i stand til at hente al metadata automatisk...
Supergris skrev:Overvej at købe en Nvidia Shield TV, installer KODI og tilslut en eller to eksterne harddiske.
Selv hvis den er tændt hele tiden, bruger den ikke meget strøm
Den kan også fungere som PLEX server, hvis du har behov for det.

Du slipper nok ikke med en ekstra fjernbetjening, med mindre du kan få det til at fungere med noget styring over HDMI, men det vil nok være meget begrænset, hvor meget du vil få brug for fjernbetjeningen til dit TV.

"Smart"-TV og i særdeleshed, når der ikke er tale om topmodellerne, kan slet ikke måle sig med en boks med hensyn til hastighed, funktioner og format-understøttelse...
Den er lynende hurtig, og KODI er i stand til at hente al metadata automatisk...
- Nvidia shield kan fås uden remote og joystick omkring 1200,- hvis stadig den er derude. Ikke ekstra billigt.
- Hvor vælge Nvidia+ekstern HDD , når man kan få NAS med HDD indeni? og stadig performe ok
- Så vidt jeg ved fungerer Shield med HDMI-CEC? Så kan en remote vel klare det, det gjorde AndroidTV her, brugte aldrig boksens remote.
- Min K8500 kører Plex helt fint hurtigt og processing er på min NAS hvis det er, der synes ikke at være noget den ikke kan æde.
- Min Plex på NAS henter også metadata helt automatisk :)
Trådstarter skriver, han ønsker at kunne afspille sine film med tilhørende "info" direkte fra sin(e) harddiske.
Som jeg forstår det, ønsker han at benytte sine allerede eksisterende harddiske, derfor er der vel ingen grund til at bringe en NAS ind i billedet?

Da TVét alene ikke er tilfredsstillende som afspiller, er det nødvendigt at tilføje en ekstern afspiller.
Hvis man har en begrænset filmsamling, og der kun skal fødes ét TV eller projektor, er det en meget simpel, strømbesparende og særdeles velfungerende måde at holde styr på og afspille sine film.

Der findes også billigere afspillere på markedet, men da det er en ting, der for de fleste, bliver brugt flittigt, mener jeg, det er et dumt sted at spare.

"Apple TV vil også kunne gøre det samme, men hvis målet er at holde alt på Samsungs platform, så hjælper det næppe at skifte Mede8er ud med en anden boks."

Efter min mening vil det aldrig blive tilfredsstillende, hvis der kun benyttes den indbyggede medieafspiller i det pågældende TV, så hvis det der ønskes, ikke er har en gangbar løsning, må der tyes til en alternativ løsning.

Apple TV er et rigtigt fint produkt, hvis man ønsker at gøre brug af diverse streamingtjenester, men i dette tilfælde mener jeg, en Nvidia Shield TV, som erstatning for den eksisterende Mede8er, er vejen frem...
Tak for jeres input.

Jeg synes ikke et køb af en anden medieafspiller løser noget, andet end det måske går lidt hurtigere end på den, jeg har nu. Så det bliver formentlig en NAS af en slags. Har set, at man kan lægge Plex Media Server på Raspberry Pi, det kunne måske være en (billig) løsning.
Glem ikke at flere NAS til 1 eller 2 diske, også har PLEX server apps, og hvis den koster de 400-500kr mere end en NAS uden apps men derimod +Raspberry til 300+boks osv.. så er det ikke meget for noget som er i en boks, og nok kan lidt ekstra du kan bruge. Raspberry er så nok også fleksibel nok

et par eksempler med plex server funktion:
1000kr https://www.pricerunner.dk/pl/744-31372 ... ign-Priser
640kr https://www.synology.com/en-us/products/DS218