Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har ikke oplevet, at vores LG E6 herhjemme dimmer på den måde, som beskrevet her.

Det med Dolby Vision og undertekster har jeg dog set før, men jeg tror, at det skyldes noget andet. Så vidt jeg kan vurdere opstår det fordi de dynamiske metadata i Dolby Vision omfatter hele billedet, så når de slår ind i mørke scener, så bliver underteksterne også mørkere - og vice versa for lyse scener. Undertekster skal nok fremover have egne metadata, for jeg oplever det også som ret irriterende at se på.
Yes, det dæmrer. Det har jeg også observeret. Jeg synes dog ikke jeg har set det på Netflix via ATV, hvor de har ændret underteksternes lysstyrke?
Af lkodk
@Rasmus: Du har sikkert ret. Er ikke sikker på at resten af billedet blev mørkere. Så det er sikkert bare DV der gør hvad det bliver bedt om :)
Jeg checker lige med de scener jeg kan huske at have set det i. Men indtil da, så piller vi lige DV ud af diskussionen.

@Torben: Det var netop på Netflix på ATV jeg oplevede det. Men nok om det. Det skal ikke forplumre tråden med mine "fejlagtige" DV observationer. :)

Den første del af mit indlæg er dog god nok. Det er en reel ting på mit C7, og åbenbart også andres.
Af lkodk
Det sker også i Dolby Vision at tv'et skruer ned for lysstyrken i længerevarende mørke scener.
Og med længerevarende mener jeg kun omkring 6-7 minutter.

Det er underligt nok ikke noget jeg har lagt mærke til før. Men i det følgende eksempel er det meget markant.

Så lige et afsnit af Ozark på Netflix. Sæson 2 afsnit 7:
Fra ca. 13 minutter fra slutningen til ca. 6 minutter fra slutningen er der flere scener der foregår i tusmørke.
Fra ca. 6 minutter fra slutningen skiftes der til en scene i dagslys.

I løbet af scenerne i mørke lægger jeg ikke rigtigt mærke til, at der sker noget med lysstyrken. Jeg kan ikke se det på f.eks. underteksterne, og det lader ikke til at ske pludseligt.
Men når der så skiftes til scenen i dagslys, så går der et sekunds tid eller deromkring, så kan jeg se at tv'et pludseligt skruer op for lysstyrken. Det er meget markant.

Og jeg er sikker på, at det er tv'et der roder med lyset og ikke noget i DV metadata.
For hvis jeg mod slutningen af de mørke scener slår tv'ets menu til og fra igen, så kan jeg se at at lysstyrken øges (der er f.eks. noget genskin i noget blod som bliver tydeligere), og lysstyrken øges ikke yderligere når scenen skifter til dagslys, der er fuld power på fra start af.

Har testet det flere gange, både på ATV og den indbyggede Netflix app. Samme resultat.

Jeg har dobbeltchecket at dynamisk kontrast, energibesparelse eller lign. ikke er aktiveret på tv'et.