Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ali.mae
Vi har købt et sj810v +Sj8 soundbar elgiganten. Jeg har totalt gravidutetshjerne og trækker kortet frem og betaler, men. Der er sat supportaftale, forsikringer etc på til omkring 3000 kr. Er det virkelig nødvendigt? Det er jo ikke et super dyrt tv eller noget, så kan man bare få et par år ud af det, er det fint? Tvet er ikke hentet endnu, burde jeg annullere deforsikringer?
3000,- er ALT for meget. Har du ikke en elektronikforsikring inkl. i din indboforsikringen, ellers kan den sikkert tilkøbes i dit forsikringsselskab og koster ca. 500,-/år og så dækker den alt din elektronik i husstanden.
Brugeravatar
Af DaneLaw
3000 er helt ude i hampen for det køb der.
De her forsikinger er skam fine nok hvis man kan få dem med, til nærmest ingen merpris, men 3000 for primært perioden 2 - 5 år for SJ810 og SJ8 soundbar virker langt fra attraktivt.
Hvad har du måtte slippe for SJ810 og SJ8 og er der nogen dybere grund til at du endte op med disse to dele a' la max størrelse eller ?? for hvis du er tæt på retailpris a' la 49SJ810V = 6.5k + SJ8 = 4.5k + 3k forsikring = 14k, så vil et flertal herinde nok mene at du burde annullere hele købet og kaste et blik på nogle af trådene herinde..
Af ali.mae
Jeg købte demo TV til knap 5000 kr og soundbar kom ned til de omkring 2000 kr. Jeg føler også at 3000 kr i forsikringer er al for meget. Jeg skal hente det i næste uge, vil det mon være muligt at få tv og soundbar uden de forsikringer til samme pris, eller har han kun kunne lave det tilbud pga forsikringerne?
Af Globulus
TV'et er en 2017-model. Det er ikke ægte 10-bit men 8-bit+FRC. Det er ikke ægte 4K.

Den nævnte soundbar fås til ca. 3.000 kr. på nettet.

En pris på 5.000 for TV'et (demo - antageligt 55") og 2.000 for denne soundbar er som sådan fornuftigt nok i sig selv, men kommer de 3.000 for forsikring oveni er det bestemt ikke nogen god handel.

Har man råd til at betale 3.000 kr. til ekstra forsikring på en vare til 7.000 kr. så har man også råd til at være selvforsikret.

Jeg betalte selv 1.300 kr. for ekstra forsikring (sammenlagt 4 år) på et TV til 10.000 kr. hos Elgiganten tilbage i 2013. Det er mod mit princip at købe tillægsforsikringer og jeg gør det næppe igen, men dette kom i kølvandet på en masse bøvl jeg havde haft fordi mit forrige TV var gået i stykker efter 4 år og jeg derfor blot betalte de godt 10% ekstra for i det mindste ikke at skulle tænke på den slags en rum tid fremover.

Men 3.000 for 7.000? Nul!
Af ali.mae
Hej Globulus - og tak for svar. Tvet er ikke 4K? Åh jøsses. Jeg havde kig på modellen fra 2018, men 11000 kr er bare for dyrt. Jeg må vist hellere annullere, men hvad skal jeg købe istedet?
Af bromberg
Har i ikke en indbo forsikring med elektronik dækning?
Jeg giver ca 1500kr om året for en sådan. Jeg har haft brug for den en gang og der fik jeg absolut den hjælp jeg kunne ønske.
Minimal nedskrivning på mit tv, fuld rep af receiver.
Jeg kunne i processen selv vælge om jeg ville have mine gamle dele repareret eller erstattet.
Det er If jeg har.
Jeg har aldrig heeeeelt fattet de forsikringer på enkeltdele, når vi snakker de her prisgrupper.
Jeg er dagligt langt mere tryg ved en forsikring der har min røv på AL elektronik.
Af ali.mae
Hej Bromberg. Jo, vi har en indbo forsikring der dækker, vi blev ikke spurgt omkring det, jeg langede bare dankortet over, da jeg er højgravid og ikke magtede Elgiganten på en fredag. Jeg kunne som sagt godt li modellen fra 2018, men 11000 kr plus soundbar var lige over budget. Sælgeren foreslog 810 og det betalte vi så for..
Af Globulus
ali.mae skrev:Hej Globulus - og tak for svar. Tvet er ikke 4K? Åh jøsses. Jeg havde kig på modellen fra 2018, men 11000 kr er bare for dyrt. Jeg må vist hellere annullere, men hvad skal jeg købe istedet?
TV'et har det samme antal subpixels som et rigtigt 4K TV, men det benytter en RGBW-struktur hvor hvide subpixels er delt mellem nabopixels. Du kan læse mere om det her: https://www.techhive.com/article/324097 ... ution.html

På det mere praktiske plan betyder det, at billedet er en anelse mindre skarpt end på et rigtigt 4K TV. Det betyder ikke så meget ved flow-TV, som blot er opskaleret fra 720p, men man får måske ikke helt så skarp en kvalitet ud af 4K YouTube eller -Netflix.

Hvis vi holder os til 2017-modellerne skal du op i SJ850v for at få ægte 4K og dernæst op i SJ950v for at få ægte 10-bit.

Hvad du ellers skal købe? Tja, man får ikke meget TV for 5.000 kr, men hvis du dropper forsikringen og lader de penge indgå i budgettet så du reelt kommer op på 8.000-9.000 for TV'et alene åbner der sig en del flere muligheder op.

Et godt bud lige nu er Sony 55XE9005 (2017-model) sat ned til blot 6.999 kr.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... d-55xe9005

Der kører godt nok en lang diskussion i en anden tråd om XE9005 og tordenfluer, men hvorvidt det er et problem afhænger da vist af, hvor man bor(?)
Af ali.mae
Globulus. Vi havde sagt vi ville bruge omkring 10.000 kr for TV og soundbar. Vi bor lige over grænsen i Tyskland, de gener på Sonyen mon være et problem der? ? Jeg er selvfølgelig interesseret i at få det meste/bedste for pengene. Vi spiller ikke computer, men der er til TV, film og musik ?
Af Globulus
Det kan i princippet ske med mange forskellige LCD TV, men det afhænger nok lidt af, om det er konstrueret således at tordenfluerne bliver tiltrukket af en lys der slipper ud gennem ventileringshuller i bagbeklædningen.

Sony 55XE9005 er direkte belyst fra bagsiden i stedet for fra kanterne, hvilket i dette tilfælde er med til at give et bedre billede, men måske også gør det mere sårbart overfor dette problem. Jeg nævner det kun fordi det lige har været oppe at vende i en anden tråd, men selv om der er tale om mange indlæg er det vist kun fordi nogle få personer bliver ved med at poste opdateringer om deres igangværende sager. Det kunne lige så godt være sket for så mange andre modeller.

Et OLED TV lider ikke af dette problem da det ikke er muligt for små kryb at blive fanget i panelet.

Jeg ved det ikke, men det er ikke noget jeg selv ville lade diktere mit valg. XE9005 er et udmærket TV og bestemt til den pris.

Læs anmeldelse her: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900e
Brugeravatar
Af DaneLaw
2017 OLED modeller i 55" er de sidste mange uger gået til 8000, og hvis du bor på grænsen til Tyskland, så gør det bestemt ikke mulighederne mindre.
LG B7V eller C7V
Phillips POS9002
Panasonic EZ950
Bruger-interface er den største variation' da de alle bruger et OLED panel fra LG, og hermed levere fremragende billedkvalitet med en effektiv HDR effekt og relativ små variationer modellerne imellem, men ville klart anbefale OLED når det drejer sig om normalt fjernsyns forbrug som TV, film og musik og når vi er i et TV prisleje over +5k og max 55".
og så tilkøb en soundbar som tilbehør som har fået gode ord med på vejen fra en neutral kant og hvis du er låst på at happenguttet skal forsikres yderligere fra de 2 til 5 år' så tag det via indbo+

Et 55 OLED´til 8000 + SJ8 soundbar 3000 og du ville lande på samme pris' som i ovennævnte køb med forskringen og her er der trods alt en verden til forskel i kvaliteten af TVet.
Hvor mange OLEDs der er tilbage til 8000 i Danmark eller hvad de sælges til Tyskland og hvor der trods alt er lavere moms' skal jeg lade være undsagt, ej tjekket men med Tyskland in mente' burde det være muligt.

Har du præferencer kva interface, fabrikat og eeventuelt de styresystemer som er på de forskellige modeller.?
Senest rettet af DaneLaw 09 sep 2018, 15:53, rettet i alt 1 gang.