Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af praun
Hej,
Jeg er den overvejende glade, ejer af et 55" Sony A1 tv.

Jeg er skuffet over ydelsen på netværksdelen. Det er umiddelbart umuligt at streame en 4k HDR film over netværket..
For det første er der kun 100mbit netværks port i ....!! Så der trækker den max. 70-80 mbps.

Over WiFi er det en smule bedre der kommer jeg op på 80-90 mbps.
Men det er stadig ikke nok til at streame en tung 4k film fra netværks disk :(

Jeg prøvede at købe en usb 3 gigibit adapter i håbet om at kunne få større hul igennem, men Sony har valgt ikke at includere drivere til sådan en tingest, så det er umiddelbart ikke en mulighed, men måske det kommer an på mærke/fabrikant/model ?

Er der nogen der kan trække højere hastighed på deres A1 Oled så vil jeg gerne høre om jeres opsætning på netværk osv.
Af JensF
Jeg har et Philips pos9002, men netværksdelen er vel det samme som A1 med et 100 mbit kort indbygget.

Mine film kører også over netværket (streamer fra en NAS, synology DS218play) og jeg brugte også kabel i starten. For de fleste 4k film fungerede det nu fint nok, det kræver sjældent over 50 mbps at trække sådan en film i komprimeret tilstand.

Jeg kunne få større hastighed ved benytte det trådløse da der sidder et AC wifi kort i den (også i din) og så bruge 5 ghz nettet fra min router. Så kan jeg trække omkring 700 mbps.

Det kræver så at din router understøtter AC wifi.

*edit*
Alternativt skal du sætte en nvidia shield op. Den har gigabit netværk og så ellers sætte den til fjernsynet med HDMI.
Af Beckham
Jeg tænker da også lige at det da slet ikke burde være nødvendigt med så meget båndbredde for at trække en 4K film? Der er slet ikke så høje krav til streaming fra Netflix eller lignende. Ved godt det er lidt noget andet, men alligevel...
Af JensF
Hvad bruger du til at afspille filmene med? Den indbyggede afspiller havde ikke helt muskler nok til at trække mine 4K film og VLC var kun marginalt bedre.

KODI virker ganske forrygende selvom en er installeret på fjernsynet og kun har den beskedne processor til rådighed.
Af praun
JensF skrev:Hvad bruger du til at afspille filmene med? Den indbyggede afspiller havde ikke helt muskler nok til at trække mine 4K film og VLC var kun marginalt bedre.

KODI virker ganske forrygende selvom en er installeret på fjernsynet og kun har den beskedne processor til rådighed.
Tak for jeres svar!

Jeg bruger kodi, til at afspille tunge 4k filer over netværket.

Netflix, YouTube osv. osv. Kører fint. Det er jo også mega komprimeret i forhold til feks uhd blueray...

Har du Sony A1?
Kan du streame 4k film over netværket?
Hvad er din netværks opsætning? (Router/WiFi/kablet) etc. etc.)
Min ene PC som film osv ligger på med en i7 2700K og 8 GB ram, har ikke kræfter nok til 4K film, jeg får fejl i transkoding, så jeg har smidt den på en USB3 harddisk og i min shield, så kører det bare perfekt.

Langt den billigste løsning til 500 kr for en 2 TB, frem for at skulle skifte hardvare i PC.

Kunne selvfølgelig være det hjalp med et grafikkort i maskinen, det er ikke forsøgt endnu.
Brugeravatar
Af DaneLaw
Har også problemer med at trække visse 4k film fra nogle af mine NAS, det er dog et B7V men nærmest normen på alle TV at der er implementeret 100mbit netværkkort, og det er via AC man som regel opnår de bedste hastigheder hvis man har netværket til at understøtte men selv over AC-WIFI og en hurtig forbindelse, kløjser mine netværksharddiske i det, selvom forbindelsen i sig selv er loyal nok, men det er en blandet landhandel.. og fornemmer at det langt fra er alle NAS som kan magte UHD's native bitrate, antager det først og fremmest er hardware resurcer i NAS' eller routeren som er synderen da flere af dem har nogle år på bagen og UHD i native bitrate trods alt stiller en del krav til hardwaren.
Ligeledes er mange NAS og router med UI-input også kun med USB 2.0 interface så hvis man forbinder en USB3 harddisk så vil man jo stadig kun operere med 2.0 bandwidth.

Til native UHD på hardisk, er jeg istedet gået bananas i M.2 harddiske..og købt et hav af disse M.2 Sata som performer omkring 500mbps og senest 1TB NVMe M.2 drev, som er 3 til 4 gange hurtigere., selvfølgelig overkill men det er en fornøjelse at havde denne access-hurtighed og kunne bruge disse drev til både til Xbox X og som spil-harddisk, og til ens OLED fjernsyn og UHD matriale med meget høj bitrate, ikke mindst nogle af test & demovidoerne som stiller nævneværdige krav.
men det er rart at NVMe endelig blevet USB valid, så man kan proppe M.2 NVMe drev i USB3.1 enclosure, men de er nu heller ikke billige pr gigabyte, sidste 1TB NVMe kostede godt 170 USD så bestemt også pebret men alsidigheden og det man kan bruge dem til alt og dette M.2 PCI/NVMe format næppe går af mode de nærmeste år ', gør udgiften lidt nemmere.
VP9 HEVC formatet er også en skiderik af afspille på visse gængse PC systemer som ikke er HEVC optimeret, mener at det først var fra Kabylake chipset at HEVC for alvor spiller efter hensigten
Min Xiami MI air 13 laptop kan ihvertfald ikke magte det med 6200U 8GB DDR4 1 GB DDR5 dGPU mens playeren i LG B7V fungere upåklageligt selv med de mest krævende UHD filer.
Af JensF
praun skrev: Tak for jeres svar!

Jeg bruger kodi, til at afspille tunge 4k filer over netværket.

Netflix, YouTube osv. osv. Kører fint. Det er jo også mega komprimeret i forhold til feks uhd blueray...

Har du Sony A1?
Kan du streame 4k film over netværket?
Hvad er din netværks opsætning? (Router/WiFi/kablet) etc. etc.)
Nej, det er som sagt et Philips POS9002.

Jeg har kun prøvet to forskellige UHD film som hakker, men jeg har filerne mistænkt for at være beskadigede.

TV'et er sat op med wifi (AC) og står på en anden etage end routeren. Alle film ligger på en relativt ny DS218play.

Det bør dog ikke være hardwaren i NAS'en som begrænser. Så længe læsehastigheden er god er det kun netværket og musklerne i TV'et som er flaskehalsen. Jeg mener en normal læsehastiged på en 5400 RPM NAS disk er ca. 110 MB/s som bør være rigeligt til at mætte en 700 Mbps forbindelse.
Senest rettet af JensF 03 sep 2018, 13:40, rettet i alt 1 gang.
Af praun
Ok, jeg skal nok have fat i en AC router.

Det Kanne bare være spændende og høre, hvis nogen med Sony A1 kunne fortælle hvad de har af hastigheder med AC router på A1'eren da jeg er lidt bange for at det trådløse kort også er total skod.
Jeg har ca. 90 Mbps med N router. Hvad vil i skyde på jeg skal op på for at streame de store 4k filer?
Hvad er hastigheden på dit Phillips?
Af JensF
Hvis du vil udelukke netværket, så kan du jo bare smide en USB i fjernsynet med en UHD film? Hakker den stadig er det enten filen, fjernsynet eller begge dele.