Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal give min mand et tv i julegave til max 10 - 12000. Vi ser meget sport, DVD og spiller lidt. Vi får signal fra you see. Vi sidder ca. 2 m. fra tvét

Jeg har kigget på nettet, jeres indkøbs guide, og læst forskellige tråde herinde, men bliver bare mere og mere forvirret hvad jeg skal købe.
Og så et dumt spørgsmål hvad er PIP?

Jeg har set på Samsung LE40M87BD og LE4086BDX, men kan forstå på forskellige tråde at de ikke er gode i billedet.

Håber i kan hjælpe mig
Af madass32
på 2 meter vil jeg anbefale en 32", taget i betraktning at du har yousee vil jeg vælge sonys 32D3000 da den har indbygget digitaltuner til kabel TV. og er et rigtig godt tv generalt. har en kolega der fik det hos wupti.dk til omkring 9300 kr og fik tv'et dagen efter.

PIP vil sige at man kan se en anden billedkilde som regel i hjørnet af skærmen, eks: se dvd og tv vises i hjørnet af skærmen.

PS: for at se det digitale signal fra Yousee skal man ud over tv'er købe et viaacces modul(kan også fås hos wupti) 500-700 kr og et dekoder kort fra tdc 199,- kr årligt.
Men det slår at have en boks ved siden af tv'et og en ekstra fjernbetjening. :)

tv'er fås også i 40" 40D3000, men på 2 meter er det alt for stort til almindeligt tv kikkeri det er en begrænsning i signalet . hvis i vil flytte om til en 40" skal i nok ud over 3-3,5 m til fjernsynet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selvom Picture In Picture egentlig startede som en måde at have 2 seperate TV billeder på skærmen samtidigt, så er der meget få TV der i dag tillader dette. Oftest så kan du kun se TV i ét af vinduerne og så skal du se DVD eller andet materiale i det andet. Temmeligt ubrugeligt i min mening!

Der kræves 2 seperate tunere for at man kan se TV i begge vinduer.
Af zilpal
Tak for hjælpen, havde selv kigget på Sony men fik at vide det ikke var så godt som Samsung og Philips.
Vil nok vælge at flytte lidt om så vi kan få en større skærm.
God jul til jer
Af madass32
sony har virkelig rykket sig det sidste 1-1½ år + de pt. er det mærke der går mindst i stykker.
Af Peter_P3
SONY KDL 32D3000 Kan jeg varmt anbefale. Jeg har godtnok Stofa Digital ikke yousee men den indbyggede digitale tuner spiller maks. Og det er rart med kun en fjernbetjening. Den har også theather mode, som gør filmene endnu mere sprøde. Det tv blive han helt sikkert glad for. Det er kanon.

;)
Af zilpal
Endnu engang tak for hjælpen. Jeg har nu kigget lidt mere på Sony, og har besluttet mig til Sony KDL-40D3500 . Mest pga. den højere Dynamiske kontrast. Mener i det er et godt valg?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lad dig ikke forblænde af tal i specifikationerne. Dynamisk kontrast er ikke noget værd og ofte slår man det fra alligevel. Se på skærmens billedkvalitet i stedet.
Af zilpal
Okay, troede bare det ville give et bedre billed til DVD og film. Godt der er sådan et panel med så mange kloge hoveder man kan spørge til råds. Så bliver det, det anbefalede SONY bare i 40".
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Potentielt kan det give en dybere sort farve, men da det jo er i mørke scener du vil lægge mærke til dette er det også her du hurtigst vil se når skærmen igen skruer op for lysstyrken (hvis der kommer noget lyst ind i billedet). Det ser ikke altid lige kønt ud og man distraheres hurtigt af det.
Af zilpal
Jeg holder mig til SONY 40" inden jeg bliver mere forvirret. Synes efterhånden det er en jungle at finde rundt i hvilket TV man skal vælge :( . Troede jeg havde sat mig ind i de væsentlige ting der var behov for, men nej.
Tak for jeres tålmodighed og hjælp
Af IvRak
Jeg vil lige indskyde at jeg selv har et 40D3000, som jeg er _meget_ tilfreds med. Ville faktisk vælge det fremfor D3500 p.g.a. 100Hz teknologien (selvom selve panelet er af lavere opløsning).

I mine øjne er det i øjeblikket Samsung og Philips der ikke er så gode som Sony. Samsungs design er i manges øjne bedre, men vurderet på billedkvalitet, når de ikke Sony hvis prisen er den samme.

Dette er selvfølgelig subjektivt, andre vil have en anden opfattelse, og sikkert med, for dem, god grund.

Det med hvad der er væsentlige detaljer, er man nødt til at forske lidt i. Producenterne prøver at sælge med imponerende tal for kontrast o.s.v, mens det i virkeligheden er meget vigtigere f.eks. hvor mange bit panalet er på, og om elektronikken i aparatet er kraftig nok til at yde panalet retfærdighed (desværre ofte ikke tilfældet).

Dette er det jo ikke så nemt at fremstille i fængende dataoversigter, derfor falder producenterne tilbage på dynamiske kontraster, FullHD, og andet næsten ubrugeligt pjat (og her er Sony ikke bedre end de andre).
Af zilpal
Helt enig, har været ude og se i forskellige forretniger. hvor de viste alm. tv og ikke dvd. Synes ofte at Sony havde et langt flotter billed, men er blevet frarådet det af flere. Derfor begyndte jeg at se efter Samsung. Alle de tal forvirrer mig, der er stor uenighed om hvad man skal se efter og hvad der er vigtigt.
Det er rigtigt at tal ser pæne ud på papiret, men ikke altid i virkeligheden.
Af madass32
man skal kun holde sig fra sony hvis man tage de helt skrabede modeller (dem de sælger i bilka til 5000,-) de er ringe, men fra D serien og op efter (V,W og X) der køre det. og samsungs M model, den er sku snart lidt træt.