Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa
Hvis man finder et tv, hvor specs. skærm etc er magen til hinanden, men hvor den eneste forskel er hvor lyset kommer fra. hvad er så bedst? Ifb med køb ;-) . Eksempel: Philips PUS7503 eller 7803 (begge edge light)og 7303 (backlight).
Lyd er ligegyldigt, undrer mig så at 7503 er billigere end 7303 serien.
Brugeravatar
Af bbplayer
Rygterne vælger backlight men så kan man teknisk blive nysgerrig efter antal zoner i brug.

Der er mange her, som synes sidelys ødelægger billede, du skriver ikke størrelse men det bliver vist værre når det bliver stort.
Af PeterD
Tænker lidt at backlight dækker mere af skærmfladen end kantbelysning.

Så derved er backlight vel en dyrere løsning end kantbelysning EDGE, hvor dioderne sidder, ja rundt i siden..

Men det kan vel også ses på prisen..?

Næ.. 55" PUS73 koster det samme som 55" PUS78
Af Globulus
7303 vs. 7803: https://www.displayspecifications.com/e ... /a1eb4fcc9

8-bit+FRC vs. 10-bit
Direct LED vs. Edge-LED
350cd/m2 vs. 400cd/m2
2x10W vs. 2x12.5W
15,3kg vs. 20,1kg
Andet design

Så: Der er mere gods i 7803 end 7303. 7803 er mere lysstærk og har ægte 10-bit panel. Begge er 60Hz.

Direct LED kan måske være med til at fordele lyset mere jævnt, men det kan være opdelt i så få zoner at det ikke nødvendigvis medfører et mere lysstærkt panel eller at det giver nogen væsentlig forbedring af local dimming.
Af Globulus
PeterD skrev:Tænker lidt at backlight dækker mere af skærmfladen end kantbelysning.

Så derved er backlight vel en dyrere løsning end kantbelysning EDGE, hvor dioderne sidder, ja rundt i siden..

Men det kan vel også ses på prisen..?

Næ.. 55" PUS73 koster det samme som 55" PUS78
Omvendt. Direct LED er den billige løsning.

Kig på https://www.displayspecifications.com/en/brand/3750b

Alle LED TV fra 4503 op til og med 7393 benytter Direct LED. TV fra 7503 og op benytter Edge-LED.

Samme forhold gør sig gældende ved LG, Samsung, etc - og "Arena" hos Harald Nyborg.

Direct LED kræver som regel *færre* LEDs (f.eks. 5x9 på en "lille" størrelse) og er formentlig nemmere og billigere at producere end Edge-LED. Til gengæld er et Direct LED TV som regel væsentligt tykkere.

At man ikke blot benytter Direct LED i de dyre modeller skyldes primært kampen for at gøre dem så tynde som muligt. Dog kan de stadig holdes relativt tynde såfremt man ønsker at ofre et højt antal LEDs (som sidder tættere på panelet) med henblik på at implementere en bedre local dimming.
Af PeterD
Aha..

Men et bagbelyst tv er vel altid at foretrække..

Syntes man ser Edge-LED/Kantbelyste tv efter et par år, pludselig har et sted hvor lyset er uhomogent..

Billede
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan jo altid finde modeller, som går i stykker. Da det er LED'en, som står af i det billede du viser, så kan det lige så godt ske på en backlit som en edgelit. Der er langt færre backlit-modeller derude, så naturligvis vil du se flere rapporter om mærkelige striber på TV med edgelit.
Af Grandahl
Ja den der er jo gået i stykker den der Peter..

Men sjovt med alle betegnelserne.. Edge LED, Edgelit, kantbelyst. Også Direct Led, backlit, Bagbelyst.. Jow Jow ?

Men jeg troede egentlig også det var dyrere at producere bagbelyste skærme, prisen er nok afhængig af antal zoner..

Når nu rent de fleste tv er kantbelyste, tror i så årsagen er at producenterne ligger mere vægt på det æstetiske, at de er tynde?
Af PeterD
Det handler vel også om økonomi..?

Så backlit er sværere/dyrere at lave end edgelit, så hvis prisen er det samme, er det bare om at snuppe backlit..
Af Globulus
Torben Rasmussen skrev:Du kan jo altid finde modeller, som går i stykker. Da det er LED'en, som står af i det billede du viser, så kan det lige så godt ske på en backlit som en edgelit. Der er langt færre backlit-modeller derude, så naturligvis vil du se flere rapporter om mærkelige striber på TV med edgelit.
Mon dog.

Som jeg fremhævede, så skal man pænt langt op i rækkerne hos Philips før man ser andet end Direct LED.

Samme gør sig gældende hos LG, hvor det for 2018 er:

<=64xx: Direct LED
65xx-69xx: Direct LED + Edge-LED
>=75xx: Edge-LED

Du hører måske til blandt dem, der kun ænser OLED-modeller og i bedste fald high-end LCD-modeller, men kun 2-3% af de TV, der sælges i DK er OLED og blandt LCD vil jeg vove den påstand, at en stor del af disse skal findes på de paller, man ser, når man går ind i Bilka og deslige.

Kig på Bilkas hjemmeside efter TV i 44"-55" og se på de første hits når man vælger "Bedste match":

Samsung 55" TV UHD UE55MU6125
SmartTV
3.999 kr.
Direct LED

Philips 55” UHD TV 55PUS6703
Ultratyndt 4K UHD LED Smart TV
3.499 kr.
Direct LED

Samsung 55" TV UHD UE55MU6105
SmartTV
3.999 kr.
Direct LED (antaget fordi UE55MU6100 er Direct LED)

Samsung 55" UHD TV UE55NU6025
Smart TV
3.999 kr.
Edge-LED

Samsung TV UHD 49" 49MU6405
4K UHD (3840 x 2160 pixels)
3.999 kr.
Edge-LED

Philips 55" UHD TV 55PUS6262
4K Smart LED TV
3.499 kr.
Direct LED

PHILIPS 55" UHD TV 55PUS6272-EA
4K Ultra HD LED-TV
3.499 kr.
Direct LED

Sony KD55XF7005 UHD TV 55"
3.999 kr.
Direct LED (antaget fordi KD55XF7000 er Direct LED)

LG 49" UHD TV 49UK6300
Spektakulære HDR-farver - knivskarp UHD-billedkvalitet
3.222 kr.
Direct LED

Så når vi kigger på de apparater, der er mærket som "Godt køb" og som optræder som de første hits når man kun filtrerer på 44"-55", finder vi, at kun 2 ud af 9 apparater benytter Edge-LED mens resten er Direct LED.

Jeg er udmærket klar over, at Direct LED er en sjældenhed i high-end-segmentet, hvor det ofte betyder forbedret sortniveau og local dimming, men når du taler om *antal* apparater med Direct LED vil jeg tro, at andelen er langt større i verden som helhed end tilfældet er i din verden, herunder på fp og blandt fp's læsere.

PS: Jeg foretrækker betegnelsen "Direct LED" fremfor backlit fordi Edge-LED vel reelt også er "backlit" via et lag i panelet(?)
Af Grandahl
Man kunne vel også bare bruge danske betegnelser som kant og bagbelyst ?
Brugeravatar
Af bbplayer
Grandahl skrev:Man kunne vel også bare bruge danske betegnelser som kant og bagbelyst ?
Og her kalder jeg det sidebelyst :) Vi er jo ikke danskere for ingenting.

Skal du ud og have en lydplanke? :) (Norsk)
Bliver nok lydbjælke i Danmark.
Af Globulus
Men tilbage til min pointe: De fleste billige apparater benytter Direct LED, så jeg skal nok have nogle flere informationer før jeg er overbevist om at der er langt færre af dem i forhold til apparater med Edge-LED.

De fleste fp-læsere er vel kun interesserede i OLED, QLED og evt. de to øverste niveauer af standard-LCD-modellerne. Af og til forvilder der sig en ny læser ind i forumet og spørger, om Samsung/Philips/whatever model 6xxx ikke er godt nok, men jeg vil tro, at disse kunder udgør størstedelen målt på antal solgte apparater.

Nu hvor man kan få et mærkevare-TV i 55" til 2.999 kr. og et 65" til 4.444 kr. er der nok en del der kræver ekstra overtalelse og argumenter for at svinge sig op på 8.000-10.000 eller mere.

Jeg kender i hvert fald selv tre, der hver især er tilfredse med gamle apparater på hhv 26", 32" og 42". Jeg har tit spurgt dem hvorfor de ikke blot får noget større og bedre nu hvor butikkerne næsten forærer dem væk, men de har det fint med deres apparater som de er. Det er end ikke et spørgsmål om penge.