Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hankkingsley
Hej alle sammen,

Jeg kigger lige nu på at få erstattet mit tv (et Sony Bravia jeg har haft i ti år), som jeg egentlig har været virkelig glad for. Men jeg kan godt begynde at mærke at det kribler i mig at få fat i en Playstation Pro, og derfor føler jeg også at jeg skal have opdateret mit TV, så jeg kan få bedst muligt ud af det hele.

Jeg går rigtig meget op i film, jeg spiller meget playstation, og jeg ser også en hel del fodbold, så det er primært de her ting TV'et skal egne sig til.

Som beskrevet i emnet, så leder jeg selvfølgelig efter et 4k tv med HDR, og i størrelsen 49-55", og jeg har en max pris på 8000. Jeg har kigget lidt rundt, men jeg synes sgu det et er svært at finde hoved og hale i. Jeg leder jo efter et TV jeg kan have i et par år.
Egentlig kigger jeg mest på Sony, og har også kigget på et Sony 55'' 4K UHD Smart TV KD-55XE8505, men jeg synes jeg ser blandede anmeldelser.

Alt hjælp ville være forrygende, og tak på forhånd!
Af janbau
Den er nem at svare på der kommer 2 bud hvor nr 1 er PANASONIC TX-55EZ950E 55" 4K/UHD OLED TV som er Oled til netop 8000 kr.
http://tilbudsavis.power.dk/next/?page=12
Denne
https://www.power.dk/x/p-556070/?utm_so ... n=eDM-3518

2 Bud er nok en af de bedste Led 2017 modeler med bagbelysning til 6999 kr. fra i morgen mandag

Sony 55'' 4K UHD Smart TV KD-55XE9005 Pris 6999 kr.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... d-55xe9005

Men der er hvis ingen tvivl om hvad du skal vælge og det er OLED når nu prisen er så lav da den er bedst til HDR hvor Sony s led er god til især sport. Samt et hærdelig HDR billede p.g.a. at den har bagbelysning som er nødvendig til HDR.
Af hankkingsley
Tusind tak for svaret!

Hvis jeg forstår, så siger du at Panasonic'et er et bedre fjernsyn til film + spil i 4k, men at Sony'en er bedre til sport, men også okay til det andet?
Af janbau
Det er jo 2 teknologirer som er langt fra hinanden rent teknisk ang. panelet.

Jeg har selv haft et Sony Sony X8509C led som svarer til den 55XE8505 som du har været på udkik efter den står jo kun til 5555 kr. og den var super til sport men ikke god til HDR p.g.a. den var sidebelyst som var grunden til at jeg ville opgradere da jeg ser mange film især 4 k film i HDR.
Netop Sony 55XE9005 var den jeg var på udkik efter men det glippede med et godt tilbud på den så det endte med et OLED LG C7 men var en smule skeptisk da jeg ser rigtig meget sport hvor Sony jo er fremragende. Jeg har dog efter hånden vænnet mig til at se Sport på en Oled skærm og tænker ikke over det mere da bevægelse håndteringen er bedre på især Sony s led skærme som XE 90 .
Der er i år kommet en opdateret 2018 model XF 90 som skulle være aldeles fremragende til bevægelse håndtering nok noget af det bedste der findes. Den fås til 8888 kr. lige pt.

Oled er bare så meget bedre til at se film i 4 K HDR da du få et billede som har et jævn lysfordeling af billedet over hele skærmen så jeg anbefaler dig at vælge OLED frem for LED.

Du skule tage og læse nogle test af OLED og LED skærme her på sitet og artikler om teknologien bag skærmene.

Den med spil i 4 K ved jeg faktisk ikke hvilken er bedst til her skulle Samsungs nye Samsung Q8DN være super til men den koster langt over din pris men der er også kommet en Samsung Q7 til Danmark med En mere simpel bagbelysning en Q8 men den koster stadig lagt over din pris,
Af janbau
Ja billedet er bare bedre på Oled det skal der ikke herske nogen tvivl om.

Et lille + til Panasonic'et over mit eget Lg C7 skulle være at den er bedre til Sport da billed motoren er lidt bedre men læs nogle test af skærmene .

Bestemmer du dig for Panasonic skal du ikke vente længe om at købe det samme gælder faktisk også Sony XE 90 da de snart er udsolgt vil jeg mene
Af hankkingsley
Jeg har læst nogle forskellige anmeldelser, og jeg frygter lidt hvordan Panasonic'et fungerer, når man ser noget der ikke er 4k. Det virker lidt som om at Panasonic har et langt bedre billede, til når du ser 4k, men Sony'et er en bedre all-rounder? Det er jo trods alt ikke alt man ser i 4k, så det gør mig selvfølgelig lidt påpasselig.

I må undskylde mine mange spørgsmål
Af janbau
Ja det kan være en svær beslutning Oled afslører også hvis du får et dårligt billed ind som du siger som ikke er 4 k synes folk snakker om at dårlig steaming på Oled da Led ikke er så slem til at afsløre dårlig billed signal . Nu ser jeg da meget Tv som er i Fuld HD men opskaleres til 4 k og det ser da super ud.
Men om der er noget om snakken afholder mig dog ikke fra at vælge OLED

Men du siger max 8000 kr. Hvis det skal være led så ville jeg vente lidt og Købe Sony XF 90 som er en klar opdatering i forhold til XE 90 da bagbelysningen har fået langt flere zoner at gøre godt med derudover er billedmotoren fået en klar forbedring læs testen her fra site - Den står til 8888 kr. nu men vil falde i pris hen over efteråret eller før. Den var prissat lavere end XE 90 var i 2017 ved ankomst

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-875038/

Test her fra site
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1519274484
Af Grandahl
Når du selv snakker om allrounder, kan der ikke være meget tvivl om at OLED er allround bedre end XE90, måske er Sonyen bedre til bevægelse, jeg tror ikke du kan se det.. På alle andre områder vil pananen vinde.. Sortniveau, betragtningsvinkler, imputlag ( forsinkelse til spil )..

En dealbreaker må være HDR som OLED også er klart bedre i, særligt når du spiller meget og køber en Pro vil du komme til at stifte bekendtskab med dette..

Jeg fornemmer ( og ret mig hvis jeg tager fejl ) at du måske helst vil have en Sony da du har haft det før, og at den passe med din Pro.. Det er fair nok, bare du er klar over at det i dette tilfælde vil blive en halvstor nedgradering.. Men et dårligt valg, synes jeg ikke Sonyen vil være, for det er et godt LCD tv.
Af kamikazedk
Køb nu bare det OLED. Det er en no-brainer, når vi er nede i så små prisforskelle. OLED vil i 9 ud af 10 visningstilfælde sætte LED'en til vægs. Og særligt når du snakker om at du vil have en PS4 Pro, så vil du komme til at spille mange spil i HDR og der er OLED klart bedst.
Af henrik.yde
Ja, der er slet ingen tvivl, Panasonic TX-55EZ950E er et fantastisk TV til prisen, og markedets bedste tilbud pt, så køb køb.
Af Beckham
Uanset ville jeg, hvis muligt, gå ned et sted hvor du kan se lidt forskelligt indhold på nogle forskellige skærme med egne øjne. I Hifi klubben er dette nogle gange en mulighed. OLED kunne bestemt være en rigtig god mulighed, men nogle gange ender man jo ikke altid ud med det man lige regner med..:-)