Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mike dk
Jeg har et 65" oled tv (b6) fra LG samt en panasonic 4k blu ray afspiller (UB700).
Min kone og jeg har netop set alle 8 Harry Potter film 4k, og vi opdagede at HDR ikke fungerede korrekt hele tiden :(

Vi opdagede det ved at mange scener var alt for mørke og selv underteksterne var mørke. Nu er filmene fyldt med mørke scener, men vi kunne se at der var noget galt. Jeg kunne se at HDR var aktiveret, men det var bestemt ikke et HDR billede vi så.
Tog jeg disken ud og startede igen var samme scene ikke så mørk som før og underteksterne var lyse som normalt.
Kom der efterfølgende en scene som foregik i dagslys blev billedet først og pludseligt lysere efter ca. 15-30 sekunder inde i scenen. Var tydeligt at se skiftet.

Dvs. HDR funktionen, selv om den hele tiden er aktiveret under filmene, ikke fungere.

Er det mit tv eller 4k blu ray afspiller som den er gal med? Nogen som har erfaret samme problemer?
Brugeravatar
Af bbplayer
Hvis du på tv't under billedeindstillinger har ECO mode aktiveret, eller har "bekvemmelig for øjene" aktiveret, så mener jeg du får en aktivt justerende lysstyrke lige meget hvad mode tvt kører, også HDR, så vil den skrue ned.

Så et kan være godt at checke hvilken billede tilstand , billedeindstillinger -> ECO + "øjne mode" , og så er der
- billede -> avancerede -> sort niveau (auto) skal nok ikke være auto.
- billede -> avancerede -> tilpasning af lysstyrke skal være slået fra.
Af steen6400
Jeg vil tro at det er HDMI kablet.
Brugeravatar
Af bbplayer
Det bliver svært for HDMI signalet at vise billede, hvis signalet er dårligt, så ryger CEC checksum og så bliver der sort skærm før billede ændres, så det er ikke som i gamle dage med fnidder eller sne på billedet. Du kan få støj men så er det kilder udenfor som skaber det og ikke kabel forbindelse med A og B, udover dårlig skærming :)

Så jeg mener der skal ses på tv indstillinger før man skifter HDMI kabel, når billedet ikke er væk eller falder ud.
Af Mike dk
Det er HDR10. Min panasonic afspiller har ikke dolby vision.

Eco mode er ikke aktiveret og heller ikke bekvemmelig for øjnene.

Jeg har tænkt på at om det hdmi kablerne, men de er "hdmi premium" og 18gbps certifikeret.
Du vil ikke kunne få fejl i billedet pga. kablerne, som kommer til udtryk som andet end enten udfald eller komplet destruktion af billedet. Det kan ikke give ændringer i lysstyrke.

Det er ikke "Eco"-profilen der menes, men strømbesparelsen, som dæmper lyset afhængigt af omgivelserne.
Af Mr.DJ
Hmm...var der ikke også noget med en fejl på b6/2016 modellerne som gav problemer med ekstra mørkt billed, men som senere blev rettet med en firmware opdatering?

Med andre ord, Hr Mike DK, bruger i seneste firmware på tv'et? ;-)

Update: Kan se der også er kommet en røvfuld af software opdateringer til den anvendte afspiller....bruger du seneste version? Link = http://av.jpn.support.panasonic.com/sup ... _euro.html
Af ferrarimik
Jeg har nyeste firmware på mit LG B6 og Panasonic ub900 og alt Eco og automatisk billede ændringer er slået fra. Jeg har kun oplevet det i meget mørke film som fx. Harry Potter hvor der er lange sekvenser med meget lidt variation i average picture lvl, det trigger åbenbart tv'et til at tro billedet er stationeret og ASBL kicker ind for minimere risikoen for burn-in.
Af Simon R.
Jeg har oplevet det samme i Harry Potter og vist også et par andre film... Hvis der er en meget mørk scene i længere tid, hvor der ikke er meget lyst i billedet, så bliver det hele dæmpet og underteksterne er ikke længere hvide.... Det er på B6. Det sker heldigvis ikke så tit men det er stadig en irriterende fejl på tv'et, og det virker ikke ret logisk, at den dæmper noget, der i forvejen er meget mørkt (udover underteksterne).
Af DanielPT
Jeg har et C7 og har lige set Harry Potter i UHD (HDR) og synes slet ikke jeg kan se det som bliver omtalt her?
Af lkodk
Det har jeg faktisk også oplevet i Xbox One X HDR spil på mit C7 oled.
Spiller selv meget Project Cars 2, og i natteløb på dårligt oplyste baner, der drosler tv’et pludseligt ned for lyset, så man dårligt kan se noget.
Aktiverer man så f.eks LG webos menu, så kommer lyser tilbage på fuld power igen.

Har prøvet alt muligt, andre kabler, sætte konsollen direkte til tv og prøvet forskellige HDMI porte. Det eneste der virkede og jeg gør nu, er at slå HDR fra ved natteløb.

Jeg har for nyligt også lagt mærke til det på Netflix i Dolby Vision i en længerevarende mørk scene i serien Ozark, der blev underteksterne pludseligt mørkere, indtil scene skiftede til lys, så blev underteksterne kridhvide igen.