Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej eksperter!

Min 10 år gamle Panasonic-fladskærm trænger til en udskiftning, og jeg vil gerne gå op fra en 42 tommer til en 65 tommer.

Jeg har været ved at kigge på forskellige fladskærme og er nok kommet frem til, at LGOLED65B7V: https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... -oled65b7v

Umiddelbart er det bedste køb til prisen.

Jeg er dog langt fra ekspert på området, men jeg håber, at I kan hjælpe mig, hvis I kender et bedre alternativ.

Eneste krav er, at det minimum skal være 65 tommer og max må koste omkring 20.000 kroner.

Håber I kan hjælpe.

God weekend.
LG B7 er helt sikkert et rigtig god bud. En af de få grunde til at vælge noget andet OLED er hvis man er meget kræsen i forhold til håndtering af de hurtige bevægelser. Her er Sony's top LCD tv stadigvæk foran. Så hvis du ser meget sport, så kan du måske overveje at kaste et blik på Sony XF90.
oled kan godt vise hurtige bevægelser, har haft oled i 6 mdr. og har ikke oplevet problemer,
hverken med tennis, fodbold eller håndbold. Havde før et pioneer plasma som var suveræn til
bevægelse, så var også lidt spændt på overgangen til oled, men er ikke blevet skuffet overhovdet.
Har netop i disse minutter modtaget et SONY AF8 65" til den beskedne sum af Kr. 19.999.- ...som nu står i en kæmpe kasse på gulvet i min stue. :)

Alverdens eksperter anser SONY AF8 for, at være "Referencen" for 2018, og velnok den bedste skærm i indeværende år.

Så måske du burde tage ud og kigge på den. ;)

God weekend. :)
Jeg er gået fra Panasonic Plasma til OLED - bevægelses håndteringen irritere mig stadig. Jeg tror det handler om øjne der ser.

Når en bold bliver sparket på tværs af skærmen, der kunne jeg stadig læse select på bolden på mit Plasma, det kan jeg ikke på mit OLED men jeg ved at den sorte plet på bolden er select der står.
En Gepard der jager, der holder man fokus på dyret, men prøv at se på det høje vissent græs der fare på tværs af skærmen, det ligner jeg ved ikke hvad, det gjorde det ikke på mit Plasma (det var ikke perfekt på Plasmaen ved græsset men det er pga. kameraet og billede pr. sek.). Det ser også sådan ud på LCD som OLED.

Klart OLED er det bedste billede du kan få pt. - om du køber LG, Sony osv. OLED handler nok mest om hvilket design og smart del du bedst kan lide. Bevægelses håndteringen er meget tæt på ens på alle OLED på de 2017 modeller du kikker efter.
Turbo skrev:Jeg er gået fra Panasonic Plasma til OLED - bevægelses håndteringen irritere mig stadig. Jeg tror det handler om øjne der ser.

Når en bold bliver sparket på tværs af skærmen, der kunne jeg stadig læse select på bolden på mit Plasma, det kan jeg ikke på mit OLED men jeg ved at den sorte plet på bolden er select der står.
En Gepard der jager, der holder man fokus på dyret, men prøv at se på det høje vissent græs der fare på tværs af skærmen, det ligner jeg ved ikke hvad, det gjorde det ikke på mit Plasma (det var ikke perfekt på Plasmaen ved græsset men det er pga. kameraet og billede pr. sek.). Det ser også sådan ud på LCD som OLED.

Klart OLED er det bedste billede du kan få pt. - om du køber LG, Sony osv. OLED handler nok mest om hvilket design og smart del du bedst kan lide. Bevægelses håndteringen er meget tæt på ens på alle OLED på de 2017 modeller du kikker efter.
Enig med Kim. Jeg kommer også fra plasma, men jeg har efterhånden lært at leve med den lidt ringere bevægelses- gengivelse.

Den samlede pakke er dog langt bedre vil jeg mene. Linker for sjov til en test ,med 30 deltagere, som HDTVTEST og Leeds University har afholdt i 2017, hvor de sammenligner OLED med det ypperste indenfor plasma (døde desværre i 2013 :( ):

https://www.lifewire.com/oled-vs-plasma-3276234
Kom også fra plasma ( Pana og Samsung) , og synes bevægelser/fodbold er fuldt ud ligeså godt ( faktisk bedre) på mit OLED ( Sony A1) . Jeg har dog retfærdigvis indtil videre mest set VM i 4k HDR via YuoSee boksen - men det var altså også helt outstanding . Tror faktisk jeg kunne læse på bolden,at det var en Adidas made in China . . . Jeg medgiver, at det kan afhænge af øjnene der ser. Men jeg prøvede altså virkeligt,at fokusere på om der var hale efter bolden - om den bare var en oval klat - om der var slør omking spillerne osv . Og på intet tidspunkt var der noget der skar i MINE øjne . Min foreløbige konklusion mht fodbold/bevægelse er, at hvis signalet ellers er topdollar - så leverer OLED .
Det er ikke 5K værd, ingen OLED kan lave 24p som plasma, men når man ser det sorteste sort glemmer man OLEDs svaghed i beværgelser indtil næste gang. Jeg har ikke fortrudt, men fik så også 10" ekstra, hvilket gjorde forskellen. Fodbold VM så fantastisk ud, men det var også 50p.
SONY AF8 65" skulle (på opfordring) via diverse eksperter og anmeldelser være "en kende bedre" end LG C8 65" på mange punkter - herunder håndteringen af hurtige bevægelser, samt at AF8 har en bedre billed- og naturtro farvegengivelse.

Men kræver jo en "side-by-side" sammenligning, hvilket de færreste har mulighed for.
Jeg har for nylig selv set både C8 og AF8.. Folk skriver flere steder AF8 er overlegen på bevægelse, andre at det bare er bedre til bevægelse.. Helt ærligt, jeg kan ingen forskel se!

Jeg gik lige anmeldelser igennem her på siden.. Der skrives ( som jeg læste det ) der kan måles en lille plus til AF8, og at nogen måske kan se det.. Under alle omstændigheder så må det være så lidt at det er ligegyldigt.
Matrialet har alt at sige, og jo her svagheden skal findes da OLED jo nærmest er for perfekt i reponse time til nutidens framerate, så her er der ingen lille mor og svaghederne i videomatrialet kommer bogstavelig talt frem i lyset.

Denne grad af perfektion af response time giver jo også max score 10/10 på 4 ud af de 5 motion handling aspekter i Rtings gennemgang og her forklare de glimrende pro & cons ved OLEDs tæt på perfekte response time...
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7 ... rison_1774
men den absurt hurtige response time gør netop at lov framerate content kommer frem på scenen i al sin mangelfulde glorie med diverse judder-gener uden at noget motionblur kan nurse svaghederne væk efter alle kunstens regler, men de gennemgår det i ovennævnte link.
Man skal også havde in mente hvis man læser anmeldelser af ældre dato af LGs 2017 OLEDs som B/C7V at der har været flere firmware som har ændret nævneværdigt på de kritikpunkter som var rejst på netop dette aspekt, ikke mindst her på Flatpanels da man selvfælgelig kun kunne teste med den aktuelle & vejledende fw på det gængse tidspunkt og som netop skabte motionhandling-gener som både Flatpanels og HDTVtest hæftede sig ved i deres fremragende anmeldelser, men som en firmware senere hen tog hånd om iflg HDTVtest.
https://www.youtube.com/watch?v=ZCr4v6yKt5I&t=668s
Så tag visse anmeldelser og nogle af kritikpunkterne med forbehold da forholdene jo løbende bliver udbedret, som man kan se i ovennævnte klip fra Vincent/HDTVtest og hans motionhandling-kritikpunkter som nu er blevet rettet.

Har også selv et B7V men dog først fra okt/nov 2017 så efter fw ændringen og oplever bestemt stadig judder fra tid til anden hvis videomatrialet er elendigt men jeg er til gengæld også ved at falde bagover hvordan det kan se ud når matrialet er loyalt' for så er resultatet fremragende..

sad og tjekkede nogle IPTV kanaler ud fra en playlist og her var bla Insight extreme UHD 50fps stream og det var imponerende så klart billedet konstant var under hurtige bevægelse..
så højere framerate ja tak, men jo' den absurt hurtige response times gør at low framerate videomatriale kommer frem i lyset når der ikke er noget potent motionblur til at kamulere.

Her C7P (som er identisk med vores B7V/C7V)
jo nærmest ingen response time og uden at ane en bjælde om hvad der foregår bag kulisserne i den motionhandling algoritme som står for interpolation motion-smoothing-gætværket, kan tænkes den skal bruge lidt tid for at være med på beatet..

Billede
Vedhæftede filer
rep.Capture.PNG
rep.Capture.PNG (151.68 KiB) Vist 1926 gange
Senest rettet af DaneLaw 24 aug 2018, 21:20, rettet i alt 1 gang.