Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Turbo skrev:Nu skal jeg hjælpe dig lidt eller retter sagt Rasmus hjælper:
Billede
Hele grafen repræsenterer det antal farver det menneskelige øje kan ses. Den mindste trekant er Rec.709, som bruges i Full HD. Den store trekant er Rec.2020 som er en del af Ultra HD-standarden.
Hvorfor er der ingen "like" funktion her på forum , den skal du have en af :)
Turbo skrev:
HenrikT skrev:Det menneskelige øje kan ikke engang se de 16,7 mill. så NEJ, det har ingen reel betydning, kun teknikgøgl.
ROFL....

Nu skal jeg hjælpe dig lidt eller retter sagt Rasmus hjælper:
Billede
Hele grafen repræsenterer det antal farver det menneskelige øje kan ses. Den mindste trekant er Rec.709, som bruges i Full HD. Den store trekant er Rec.2020 som er en del af Ultra HD-standarden.
Jamen det ser sørme fint ud. Og god fornøjelse når det bliver udbredt. Et lille ekstra spørgsmål . . . hvor får du de 1,07 mia. farver fra ?
Det er ikke meget du har læst Henrik - Rasmus har lavet en masse fine artikler, bl.a. også "Hvad er Ultra HD (4K)? Et indblik i fremtiden for tv" skrevet i April 2013.

Det er skam udbredt og har været det i nogle år. Jeg har ca. 100 stk. 4k HDR BD.
Der er pt. udgivet mere end 400 stk. 4k HDR film i Danmark (BD og streaming).

RGB = Rød, Grøn og Blå.
24 bits farver (8 bit i hver farve) - 2^8 = 256 nuancer i hver farve - 256*256*256 = 16.777.216 farver.
30 bits farver (10 bit i hver farve) - 2^10 = 1024 nuancer i hver farve - 1024*1024*1024 = 1.073.741.824 farver.

SDR = 24 bits billede (alm. BD).
HDR = 30 bits billede (4k HDR BD).
Turbo skrev:Det er ikke meget du har læst Henrik - Rasmus har lavet en masse fine artikler, bl.a. også "Hvad er Ultra HD (4K)? Et indblik i fremtiden for tv" skrevet i April 2013.
"Like"

Udover det,
så er color banding også relevant, også selvom du måske ikke opfatter hver enkelt farve som her mistænkes, så vil overgangen i billede blive pænere når man får flere nuancer at arbejde med.
https://en.wikipedia.org/wiki/Colour_banding
Det er egentlig ikke relevant om øjet kan se alle farverne. Rykket til eksempelvis 10 bit fra 8 bit er nødvendigt for at få større opløsning i den måde man adresserer farverne på. Hvis vi blev i "16.7 millioner"-regimet, som er en effekt af 8 bit pr. farvekanal, så ville rykket til DCI-P3 og Rec.2020 bevirke, at man stadig kun havde 8 bit at graduere eksempelvis grøn i, og det må - alt andet lige - betyde, at trinnene på den grønne skala bliver grovere. Grovere trin giver banding i gradienter. Så hvis man vil have flydende gradienter - og det tror jeg de fleste gerne vil - så kan det ikke nytte noget at man fedter rundt med 8 bit pr. farvekanal, da det effektivt ville bevirke, at gradienterne blev grimmere på både SDR og HDR materiale pakket ind i en DCI-P3-container ift. materiale pakket ind i en Rec709-container.

Og så har vi ikke engang snakket om håndteringen af HDR-informationerne endnu...