Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Torben Rasmussen skrev:Antyder du, at Apple skulle sælge en film, de selv har opskaleret til 4K? Hvilket filmselskab skulle ønske at give dem lov til det?
Nu har jeg lige søgt på emnet, og Apple går ud og godkender de encoding facilities som leverer film til deres shop, så på en måde sætter de standarden, og desværre ser det ikke ud til man kan få detaljerne uden at være godkendt. Eller hvad der kræves af et Encoding facility house.

Jeg spurgte til om andre vidste mere, det må du lære at læse korrekt istedet for antyde noget du ikke læser men tror og så beskylder andre for, synes det skete i anden tråd, og så røg andre i på stedet. (Edit: Det var selvsamme tråd)
Der er jo masser af debat om det emne. Nogen siger at det er lige meget om det er filmselskaberne der upscaler til 4K eller om man lader sit ATV 4K/ UHD afspiller eller TV gøre arbejdet. Jeg vil nu hævde at jeg kan se en forskel.

Studierne har helt sikkert bedre udstyr end det vi har hjemme i stuerne.

En 2K DI til 4K er alt andet lige bedre end en 2K DI til 1080p, et kvalitetsløft, ikke stort, men et løft.
Der er jo også hele HDR delen, som nok er det vigtigste skridt frem i det nye 4K scenarie.
Pede8000 skrev:En 2K DI til 4K er alt andet lige bedre end en 2K DI til 1080p, et kvalitetsløft, ikke stort, men et løft.
Der er jo også hele HDR delen, som nok er det vigtigste skridt frem i det nye 4K scenarie.
Det har du helt ret i, og det har flatpanels artikler også gjort lidt ud af og påpege, som den store forskel fra en blu-ray film.

Og for nogle mennesker gør den lille forskel en verden til forskel, selvom man så også skal op på store skærme.
Ha ha Turbo, du forsøger altid at knalde mig på det tekniske.......
Ikke helt der er en ganske lille forskel, derfor skriver jeg som jeg gør.

Her er et link, hvor du kan læse lidt om det fascinerede emne.
https://www.tutorialguidacomefare.com/w ... t-youtube/

Hov DI,Digital intermediate, er den afsluttende proces i filmproduktion, den laves ofte i 2K (ikke 1080p), her skruer man på farver og andet før en udgivelse.
Senest rettet af Pede8000 20 aug 2018, 21:14, rettet i alt 2 gange.
Turbo skrev:Hvad mener du med DI ?
Det var derfor jeg skrev :)
Glemte at jeg fik to lektier, har rettet mit indlæg... Se ovenfor
bbplayer skrev:Jeg spurgte til om andre vidste mere, det må du lære at læse korrekt istedet for antyde noget du ikke læser men tror og så beskylder andre for, synes det skete i anden tråd, og så røg andre i på stedet. (Edit: Det var selvsamme tråd)
Der må jeg lige købe en konsonant, for dét der forstår jeg ikke...? Du skrev følgende
bbplayer skrev:Derimod kan man stille spørgsmål ved Apple Itunes, som opdaterer format på film, om dette så er ud fra kilden eller hvordan dette foregår? Måske ved noget eller har en link?
Det er jo populært at henvise til Itunes for 4K film men er det så det?
og jeg spurgte blot videre ind til hvad der skulle lægges i den udtalelse. Der er ingen der skyder dig noget i skoen, så fald du blot ned - jeg forsøger blot at få lidt uddybelse.
Torben Rasmussen skrev:og jeg spurgte blot videre ind til hvad der skulle lægges i den udtalelse. Der er ingen der skyder dig noget i skoen, så fald du blot ned - jeg forsøger blot at få lidt uddybelse.
^
Jeg uddyber gerne, hvis du ikke forstår flere spørgsmål på en gang.
bbplayer skrev:om dette så er ud fra kilden eller hvordan dette foregår?
Da jeg ikke ved hvad apple gør og stille så spørgsmålet om det er kilden eller hvordan, så håbede jeg nogen måske vidste det, er der en antydning af noget eller er det ikke bare noget du opfinder her.
bbplayer skrev: Måske ved noget eller har en link?
Endnu et spørgsmål, jeg håber nogen kan svare og ikke antyde spørgsmål leder til noget andet.
bbplayer skrev:Det er jo populært at henvise til Itunes for 4K film men er det så det?
Det er meget populært at henvise til 4K film på Itunes men da bitrate jo ikke kommer i nærheden af en UHD film, så er sammenlignings grundlaget jo mistet. og derfor så mener jeg deres 4K ikke er på standard med det vi kender fra mediet. Opløsning alene udgør ikke en UHD film.
HenrikT skrev:Filmbranchen mixer stadig 98% af alle film i 2K ( liiige over alm. Blu-Ray ), så 4K er reelt mest anvendeligt med hjemmelavede 4K film, billeder og speciallavede demoer på youtube.

Så en test der sagde, at købe Blu-ray UHD film var spild af penge.
Det er da godt, så sparer du de penge - og vi andre kan så købe filmene i langt højere kvalitet end alm. Blu-ray og nyde dem 8-)

Hvis du seriøst ikke forstår at der er andet end opløsningen til forskel, så er det vist op ad bakke - så kunne biograferne jo også lige så godt bare sætte en Blu-ray skive på i stedet for de DCP'er de viser nu, ikke? Totalt win-win! De kan bare købe en Blu-ray afspiller til 300 kr i den lokale og vise filmene fra den i stedet! :D
Det var egentlig dit indlæg jeg bare bryggede videre på, ikke for at holde dig op på noget. Så det bare ment som en sjov udvikling, det var det eneste ?
Simon R. skrev:
HenrikT skrev:Filmbranchen mixer stadig 98% af alle film i 2K ( liiige over alm. Blu-Ray ), så 4K er reelt mest anvendeligt med hjemmelavede 4K film, billeder og speciallavede demoer på youtube.

Det er da godt, så sparer du de penge - og vi andre kan så købe filmene i langt højere kvalitet end alm. Blu-ray og nyde dem 8-)

Hvis du seriøst ikke forstår at der er andet end opløsningen til forskel, så er det vist op ad bakke - så kunne biograferne jo også lige så godt bare sætte en Blu-ray skive på i stedet for de DCP'er de viser nu, ikke? Totalt win-win! De kan bare købe en Blu-ray afspiller til 300 kr i den lokale og vise filmene fra den i stedet! :D
Ja, der er f.eks. ikke forskel på 16,7 mil. farver og 1,07 mia. farver, det er spild af penge iflg. testen Henrik så, hehe.

Sjovt som nogle folk tror på alt hvad der er på nettet.
Her er noget mere fra nettet: https://www.youtube.com/watch?v=pSFfTG42Jl8 ;)
Turbo skrev:
Simon R. skrev:

Ja, der er f.eks. ikke forskel på 16,7 mil. farver og 1,07 mia. farver, det er spild af penge iflg. testen Henrik så, hehe.

Sjovt som nogle folk tror på alt hvad der er på nettet.
Her er noget mere fra nettet: https://www.youtube.com/watch?v=pSFfTG42Jl8 ;)
Det menneskelige øje kan ikke engang se de 16,7 mill. så NEJ, det har ingen reel betydning, kun teknikgøgl.
HenrikT skrev:Det menneskelige øje kan ikke engang se de 16,7 mill. så NEJ, det har ingen reel betydning, kun teknikgøgl.
Nu skal jeg hjælpe dig lidt eller retter sagt Rasmus hjælper:
Billede
Hele grafen repræsenterer det antal farver det menneskelige øje kan ses. Den mindste trekant er Rec.709, som bruges i Full HD. Den store trekant er Rec.2020 som er en del af Ultra HD-standarden.
Senest rettet af Turbo 22 aug 2018, 07:53, rettet i alt 1 gang.