Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg er på udkig efter et nyt tv og har, da jeg ikke har flowtv men kun streaming (primært Netflix og DR), gode erfaringer med Sony.

Jeg vakler mellem sidste års xe93 (8000,-) og dette års xf90 (8888,-). Så vidt jeg kan læse, er der ikke store forskele. Men måske I kan guide mig?
Af janbau
Jeg ville klart vælge 2018 model XF 90 Du kunne jo læse testen af dem begge her på site. XF 90 har i år fået flere zoner i bagbelysningen i forhold til sidste års XE 90 og så er billedmotoren forbedret som gør sig udtryk i nok den bedste bevægelse håndtering af et Led tv til dato.

Men læs testen af dem begge .
Mange tak for svaret!

De forhold, du nævner, har xe93 vel også?

Jeg har læst anmeldelserne (plus andet på nettet) ?

Tja, godt spørgsmål. Som nævnt er det vigtigt, at det fungerer godt til streaming af bla DR. Da Sony har en DR-app, er det en klar fordel. Sonys oled er for dyre. Har nu et Sony xe90, som jeg er rigtig glad for (på nær langsom opstart ifm. internetadgang), men desværre har ødelagt panelet. I øvrigt: Har sådan et tv en gensalgsværdi?

Hvilket oled kan du/I da anbefale til maks 8000/9000? Og hvordan vil det spille sammen med streaming af DR?
De er begge gode tv, men OLED er bedre.. og du kan købe et OLED til en 8000-9000kr, det ville jeg helt sikkert ha valgt
Af Beckham
Begge to rigtig fine tv. Har selv XE93 i 65" og det gør det fremragende hele vejen rundt. Oled vil selvfølgelig være endnu bedre, hvis du skal se mange film\materiale i 4K\HDR. Til DR streaming vil der nok ikke være den store forskel.

Ang. DR appen så mener jeg stadigvæk ikke at DR laver en decideret app til Android tv. Mener fortsat den er sideloaded, hvilket vil sige at Sony selv har installeret. Den er ikke en del af app store og får dermed som udgangspunkt ikke opdateringer som det ser ud lige nu. Medmindre Sony selvfølgelig selv går ind og opdaterer den. Den fungerer dog ganske fint i den nuværend form synes jeg.
Igen: Tak for svar!

@Backham:
Så ved brug af primært DR og Netflix vil du ikke mene, der er stor forskel på xe93 og en oled med eks. Apple TV?
Det sidste stor brug er streaming af fodbold. Primært igennem Yousee (pt. ved den indbyggede Chromecast i xe90, hvilket fungerer rigtig godt).
Det skal siges, at vores stue er meget lys, hvorfor jeg er lidt luren med oled...
Af Beckham
Selv ser jeg rigtig meget bold på dette område er XE93 virkelig suveræn i forhold til at håndtere bevægelserne. Dog skulle XF90 være endnu bedre...så det må virkelig være godt på denne front..:-) Men be aware...uanset om du vælger OLED eller LCD, så bliver streaming af fodbold sjældent super godt. Men ok, kan se du synes det fungerer fint på XE90, så det er jo positivt.

Tror ikke du skal bekymre dig om lysdelen i forhold til OLED. I hvert fald yderst sjældent jeg har læst om nogle der synes at OLED skærmene mangler lys.

Anyway...overvejede selv OLED da jeg købte min XE93 i starten af 2017. Dengang var det kun LG som var på markedet med OLED. Jeg kunne sagtens se hvor fremragende skærmene var når du fodrede dem med kilder af høj kvalitet, men når vi var nede i normal HD flow tv, så var jeg ikke helt så imponeret. Heller ikke når det kom til fodbold. Måske LG's opskaleringsalgoritme\billedmotor ikke var så god på dette tidspunkt. Skulle dog være forbedret nu hvad jeg hører, herunder også evnen til at håndtere de hurtige bevægelser. Men til mit brug, som primært består af almindelig kabel tv, herunder rigtig meget fodbold, så imponerede XE93 mig bare mere.
Når du ser film og serier på Netflix er det jo bl.a. her OLED rigtig kommer til sin ret. 4K og HDR er overlegent på et OLED. Alle tv er dog ikke bedre end det der puttes ind i dem ( herunder streaming )
Hvis det er fodbold der er din største priotet kunne der være mening med at vælge en af de Sony, Men til alt andet, herunder lysindfald i din stue er Sony LCD en nedgradering. Der er skrevet stolpe op og ned om det emne, så det har du nok læst.
Hmmm... For og imod ?

Hvad tænker I ift. fremtidssikring? Vil et OLED være mere fremtidssikret end de nævnte LED Sony tv?

Og hvad med strømforbrug?

Et andet issue er funktionelitet. For at streame DR på eks. et LG C7, der nu er i samme prisleje, skal jeg jo have enten en Chromecast eller Apple TV. Det samme gælder vel for fodbold via Yousee app'en. Det ville fungere ret smooth på de to Sony uden andet tilsluttet qua den indbyggede Chromecast og DR-app'en. Hvad tænker I?
En Chromecast er ret enkel at få på et LG-TV, så jeg synes ikke at det bør være en dealbreaker.

Sony'erne får stadig opdateringer og XF90 vil som minimum komme op på version 8 (Oreo), hvilket nok også er tænkeligt at XE93 gør. LG'en får ikke ny software. Så i forhold til opdateringer fremadrettet, så er Sony'en bedre gearet.

Når det kommer til understøttelse af formater, så er det nok mere tvivlsomt hvor fremtidssikret nogen af dem er. XE93 har fået Dolby Vision via firmware, men vi har ikke informationer om hvorvidt man har tænkt sig at implementere nogen af de feautures fra HDMI 2.1, som lader til at kunne komme via firmware på nogen af dem.

Strømforbruget kan du se på vores oversigt her:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1260447765
XF90 har det laveste forbrug/tomme, XE93 næstlavest og C7 har det højeste.
Hvilke issues? Hvis det er humlen omkring konstant HDR-aktivering, så er det jo løst i en opdatering til ATV, hvor den selv kan skifte mellem HDR og SDR.

Prisen på AF8 er allerede set handlet til 20.000 kr. A1 har været nede i godt 18.000 kr. men startede noget højere end AF8 og jeg har lidt svært ved at se hvordan den skal forblive i programmet når AF9 kommer.