Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af helle.andersson
Hej.
Er ved at drukne, og har brug for hjælp.
Købte sidste år et Philips tv hos Elgiganten. Opdagede efter et par måneder at der var striber på. Fik pengene retur, samt en forklaring fra Philips om tv opbygning som jeg intet forstod af.
Nu leder jeg så efter nyt tv, og blive bare mere og mere forvirret.
Jeg skal bruge et 49" da stuen er lille. Pris under kr. 9000.
Har læst mig til at jeg skal vælge LG, Samsung eller Sony. Har talt med flere eksperter der fortæller om farve dybde, QLED, OLED, kalibrering, soundbar, 2017 model osv. Det har ikke hjulpet mig, tværtimod.
Men i dag skal det tv købes! Har besluttet til tage til Bilka hvor jeg synes der er størst udvalg.
Tænker om det der er bedst, "bare" er at vælge det tv der ser bedst ud uden at forsøge at forstå alt det tekniske?
Men ville vi det et sidste skud ved at skrive til jer. Hvad skal jeg ser/gå efter? Hvilke råd kan I to mig med på vejen? Evt. påpege en model?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville ikke lægge mig fast på én butik. Vi holder konstant øje med tilbud og i den størrelse du leder efter, så ville jeg mene, at dette TV var et godt bud:
https://www.elgiganten.dk/product/QE49Q ... ?scid=SEM6

Hvis du kan dristes til at se på 55" (man vænner sig hurtigt til størrelsen), så er der væsentlig mere billedkvalitet for pengene ved at se på et TV som dette (prisen gælder kun ved afhentning):
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... flatpanels
Eller dette:
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4067119 ... ign-Priser

Du kan følge vores tilbuds-opsamling her:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1320152757
Af Supergris
Den største fejl, langt de fleste ikke-technørder begår, er at købe et TV, de tror er mere end stort nok.
Helt generelt er der simpelthen ingen grund til at kigge på skærme under 55", da det er den nye standard, lille stue eller ej.
Skærme mindre end dette er ofte dårligere eller dyrere, så med mindre pladsen ikke er der, så er det 55", du skal gå efter.
Med det budget du har, er der heller ingen grund til ikke at vælge OLED, da de er indenfor rækkevidde. Præcis hvilket mærke og model, det skal være, må afgøres af personlige præferencer til mærke, styresystem, samt om der ønskes Ambilight, som kun Philips tilbyder, eller ej.
De aktuelle dagspriser kan sikkert også få valget til at falde den ene eller anden vej.
De skærme, der har været under 10.000 kr., har indtil nu alle været 2017-modeller, men der er ikke meget at hente i de nye modeller...

Ved lige at tjekke priserne, ser det umiddelbart ud til, det kun er Philips, der kan holdes indenfor budgettet, men det er heller ikke noget dårligt valg:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4067119 ... ign-Priser

Muligvis vil der være bedre priser i næste uge, ligesom de var for en lille uge siden, så hvis du kan vente et par dage, ville jeg se hvilke skærme, der evt. er på tilbud i den kommende uge...
Senest rettet af Supergris 15 aug 2018, 10:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Umiddelbart ville jeg også tro, at du skulle kunne få et 2017 LG OLED til de 9.000 kr. inden de helt forsvinder og baner vejen for 2018-modellerne. Der er ingen nævneværdige forskelle på modellen fra sidste år og dette års model.
Af Grandahl
Vær opmærksom på at ude i butikkerne vil sælgerne ofte prøve at sælge et LG LCD tv, som de fejlagtigt vil rose til skyerne.. Lad endelig være med at købe dem, sælgerne får større provision ved salg af dem..

LG’s OLED tv kan du rolig købe.
Af helle.andersson
Tusind tak for jeres gode råd.
Valgte at køre til Bilka rustet med dem. Kiggede på Samsung 49" QLED TV QE49Q7F til kr. 5999 og LG TV UHD 55" 55SJ800V til kr. 4999. Begge på tilbud. Valgte efter lang tids sammenligning Samsung. Lang historie kort, efter jeg havde købte tv'et havde de det ikke på lager!!
Jeg spurgte efter OLED LG som anbefalet. Havde set de havde et LG 55" OLED TV 55EG9A7V til kr. 7499, men det var ikke fremme. Sælger oplyste mig at han klart ville anbefale et af de øvrige. Så blev jeg endnu mere forvirret ???
Nu vælger jeg at vente til næste uge og se hvad den byder på.
Det var kørt fortalt min tv/ Bilka dag???
Af Supergris
Du havde åbenbart overset Grandahls indlæg.
At du vælger en 49" fremfor en 55", vil du næsten sikkert komme til at fortryde, da de ekstra tommer faktisk betyder en del for oplevelsen ved at se TV.
Det LG OLED, du nævner, er IKKE en 4K-model, så med mindre du ved, du ikke har/får 4K-kilder nu eller i fremtiden, er det nok ikke den model, du skal kigge på.
Hvis du vil have et sidste råd med på vejen, hvilket vel er grunden til, du har oprettet en tråd herinde, så er det at lytte til de råd, der bliver givet herinde, i stedet for ude i butikkerne...

Held og lykke med dit fremtidige køb.
Af Grandahl
Jeg ville også ha valgt Q7 over den LG.. Samsungen giver en bedre billedoplevelse med sit VA panel.
Af helle.andersson
Overså ikke rådet om at vælge 55" frem for 49" ? Må se i øjnene at pt har jeg ikke plads til større tv.
Ang. LG OLED var det også sælgers forklaring. Jeg spurgte til dette for at følge jeres råd? Hans forklaring på det andet LG var noget med bløde farver og øjet der så på det.... Det var ikke OLED, derfor spurgte jeg til det jeg kunne se på deres hjemmeside.

Så igen tusind tak for jeres råd som jeg fulgte bortset fra størrelsen ?
Jeg står forsat uden tv, afventer, og ser tilbud for næste uge som I også rådede mig til ??