Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af zemo
Hej alle

Jeg overvejer at købe ny computerskærm (flad). I den forbindelse tænker jeg meget over størrelse og WS kontra ikke-WS.

Men nu til spørgsmålet: Findes der en formel så man kan regne ud hvad højde og bredde på billedet bliver på fx en 20", en 20" WS, en 22" WS og en 24" WS? Det er jo svært at sammenligne diagonalmål på de forskellige skærme direkte

Jeg vil i hvert fald have at billedet har samme højde som min nuværende 19" CRT, i det tilfælde at jeg vælger WS.

På forhånd tak for input
-zemo-
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, der er en formel til at regne det ud idet du jo kender diagonalen og ved at forholdet mellem bredde og højde på skærmen er 16:10 (aspect ratio) på en PC skærm. Der er flere måder at finde bredden og højden ud fra dette, men den simple geometriske metode er blot ved at benytte Phytagoras og opnå:
Højde = Kvadratrod[diagonal^2 / (1 + aspect ratio^2)]
Bredde = 16/10 * Højde

Husk at omregne diagonalen til SI enheder, med mindre du er glad for at regne i tommer hele vejen :)

Men benyt vores sammenligningsapplet til at se forskellen på skærmene mere visuelt. Den benytter samme formel til at indstille skærmenes størrelse.
Af telum
Angående den applet.

Forholdet mellem skærmene passer nok meget godt, men målene er der altså noget galt med.

En 22" skærm er ifølge den 95cm bred!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er den nu altså ikke hvis jeg indtaster noget i appletten... Indtast tommestørrelse og vælg 16:10. Dette giver en bredde på 47 cm.

Jeg kan godt se at jeg har lavet en lille fejl mht. skaléringen af skærmene, idet størrelsen på skærmen skalerer med op. Dette retter jeg lige senere i dag.
Af telum
Ja du har ret medmindre man begynder at zoome.

Prøv at zoome ind og ud - så sker der sjovt nok også noget med bredde =)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er det jeg siger. Jeg har glemt at dividere med zoom-faktoren på tallene i kassen nederst... :(

Jeg retter det ASAP.
Af telum
ah ok, jeg forstod bare ikke din anden kommentar så =)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det skulle være fikset nu.