Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej jeg har lige hentet en gratis kalibreringsdisk fra HiFi-klubben.

Er der nogen som har prøvet den?

Er den noget værd ift at betale for en prof. kalibreringsmand?

Skal kalibrere et Sony 65" A1

Har også købt et Sony 60" XF 83 hvor jeg fik kalibrering med fra power gratis, spændt på at se hvordan det er. Jeg tænker det ikke kan være værre end out of the box?
Du må jo uploade et billede af den rapport du får fra Power. Vi nok desværre indrømme, at forventningerne ikke er høje...

Disc'en fra HFK er sjov nok, men ikke meget værd når det kommer til kalibrering. Vi har dog testet A1 her på siden, så du kan starte med at indstille billedprofilen til det samme. Gråtonerne kan du nok desværre ikke genbruge værdierne for.
Tak for info.

Har nu heller ikke de store forventninger selv til power.
Hvis jeg ikke husker helt galt er det et sted herinde beskrevet at en kalibrering skal foregå i det rum som det skal bruges i?

Jeg tænkte heller ikke at noget som er gratis kan være i nærheden af noget som måske koster 1700-2000 hos en prof. Men måtte jo lige have den når den nu var gratis :-)
Hej,
En prof. vil helt klart vælge at kalibrere dit TV i det rum som det skal benyttes i, og med den lys i rummet som typisk vil gøre sig gældende når der skal ses TV. Det er et vigtigt udgangspunkt ift. at kunne få det mest optimale billede i de gældende omgivelser. Mht. om du skal kalibrere i rummet det skal bruges i - så vil jeg sige ja - men igen, du kan simpelthen ikke forvente for meget af discen (desværre!).
Én ting er at kalibrere, en anden er at prøve at indstille sit TV bedre, end det er gjort fra fabrikken.
Specielt farvetemperaturer, gråtoner, gamma, kontrast og hudtoner, mener jeg er vigtige at ramme rimelig præcis...