Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

nu synes jeg at jeg har søgt lidt, og vil nok desværre bruge samme "undskyldning" som mange andre, at man ikke føler man kan finde lige præcis det svar man søger... :(

men jeg søger en skærm til spil, programmering og grafik (spil er sjældent, men når det endelig er, så må den gerne gøre det ordentligt (min nuværende skærm føles langsom (den laver vertikale linjer i FPS spil), og viser ikke mørke scener særlig godt)
men ellers må den gerne være god til grafik og text.
(jeg programmere (deraf text), og laver grafiske elementer (deraf grafik (mest i photoshop) :) og det er både alm windows programmer, og hjemmesider (så hvis jeg vælger en gul baggrund på min skærm, så må den helst også gerne vise en gul baggrund på de besøgendes skærme :) )

har også set enkelte skærme med Pivot, jeg har ikke prøvet at bruge dette, men må dertil sige at ved programmering, så savner jeg til tider plads til flere linjer,da jeg ikke kan se mere en ca 20 linjer af gangen,
så hvis der er nogen der har erfaringer med dette, så råb gerne højt..

nogle gode bud på hvad man skal vælge..?

tak for alle svar
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
3000 kr. og god farvebehandling går ikke så godt i spænd, men hvis vi ikke snakker om virkelighedstro farver, så kunne HP W2207 være et bud. Den er vist lige udkommet i en ny version med et "h" ekstra i modelnavnet.

Vi har jo også en officiel liste her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Mht. de vertikale linier i dine spil, så skal du blot aktivere V-sync så går de væk. Det er ikke skærmens skyld. Jeg ved at mange gamere sværger til aldrig at slå dette til, men når du benytter en fladskærm så er situationen en anden. Jeg vil ikke begive mig ud i at forklare det igen, så jeg henviser til to af vores tidligere artikler:
og
Af Blank
tak for hurtigt og præcist svar..

hvis nu du skulle anbefale en skærm efter mine kriterier, hvad ville du så vælge..?
(hvis man ser bort fra prisen et øjeblik)

ellers så har jeg også haft kig på den HP, og synes at have læst udmærket om den
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
HP skærmen opfylder sådan set det meste, hvis du blot husker på at det ikke er ægte 24 bit der vises på den (18 bit + FRC giver ca. 24 bit men ikke helt og det er ikke ægte). Dette kan du læse mere om i vores skærmsektion på forsiden. Der er to brugeranmeldelser af W2207 her:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewforum.php?f=10

Hvis du vil have bedre farver, så er NEC 20WGX2 Pro en god skærm, men prisen er lidt højere. Den er anmeldt her på siden (i en non-pro version, men de er fuldstændig ens).

I samme prisklasse finder du også Lenovo L220x som har 1920x1200 punkters opløsning og en normeret responstid på ca. 6 ms (og en god farvegengivelse), men den har vi ikke fået set nærmere efter i sømmene. Den ser dog ret spændende ud.
Af Blank
jeg hælder meget på HP's,
både pga prisen, og fordi at jeg synes at der er mange der giver god for den...
(kan du sige noget om Pivot, om det er noget man nogensinde bruger??)

jeg har en Lenovo bærbar med 15" skærm (går udfra lenovo bruger deres egen skærm) med en opløsning på 1680 * 1050, og synes det er en superlækker skærm, rigtig god kontrast, god farvedybde og behagelig at bruge, desværre har den allerede et par halvdøde dots (den er kun et par måneder gammel)
så ved ikke om jeg tør bruge deres skærme i fremtiden :)
Af Dake
Forskellen på w2207 og w2207h er at sidstnævnte har HDMI indgang i stedet for DVI. Der sidder nogle højtalere inden i skærmen, og lyden kan DVI jo ikke overføre. Jeg valgte at spare den hun eller to, som var prisforskellen ;-)

Har prøvet pivot. Det er efter min mening ikke en pind værd på en skærm som denne. Siden bliver alt for smal til websider. I tekstbehandling er det lige så godt at have to sider ved siden af hinanden.

Har selv haft en w2207 i nogle uger nu, og er generelt tilfreds med skærmen, men farverne er ikke noget at råbe hurra for. Ikke at man kan forvente det meget bedre i denne klasse dog.
Kan du godt leve med at farvene ikke er helt 100, så kan jeg sagtens anbefale den.
Dog, dog så ville jeg overveje endten den omtalte Lenovo med højere opløsning eller en 20" - så er det måske også muligt at få et bedre panel 8)
Jeg bruger dog også min skærm som TV, så derfor faldt valget på en 22".