Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af druiddk
Hey hey!

Vi står og vil udskifte vores Samsung 32" LCD tv med et større tv.
Umiddelbart ender vi op med følgende modeller i tankerne:

Samsung LE46N87BDX
Panasonic TH-42PZ70EA
Pioneer PDP-428XD

Skærmen skal primært bruges til HTPC via HDMI, PS2 via komponent og til sidst DVB-S via scart.
Vores gamle Samsung 32" kører pt. HTPC via HDMI i opløsningen 1768x1000. HTPC'en bruges primært til film (x264 format) og sjældent lidt surf.

Alt input vil blive værdsat da jeg er meget i tvivl! :o
Af lapsus
hvis du skal have en HTPC sidden på ville jeg 100% vælge lcd'en

så vidt jeg kan forstå så er der større chance for burn-in jo flere statiske ting der køre på skærmen fx web browser osv
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis skærmen ikke bruges som PC skærm, men blot til at se film på, så er der ikke nogen overhængende fare for burn-in. PZ70 ville være et udmærket bud, men der findes jo også nyere modeller af LCD-TV der har DVB-S indbygget nu. Sharps nye serie har for eksempel.
Af druiddk
Tak for jeres input :)
Det er ikke umiddelbart interessant at TV'et har DVB-S tuner da vi har både Canal Digital og Viasat og de kæmper hele tiden om at ødelægge det for hinanden så vi bruger bare de modtagere vi har fra dem.

Jeg er umiddelbart varm på Pioneers model, men den kan åbenbart kun klare 1024x768? Jeg har dog ikke kunnet finde ud af om det kun er via VGA porten eller om det også er via HDMI?

Var det noget med Pannyen ikke kan klare 1080p24? (...og bør man være bekymret over den manglende 24p?)

Er der eventuelt et andet LCD tv vi bør se nærmere på i stedet for Samsung'et?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pioneers model er anmeldt her på siden (i 50" versionen) hvor du kan læse mere om disse ting. Du får det ikke bedre end Kuro serien.

Panasonics model har ikke 1080p24. Om du kan se forskellen eller ej er i høj grad individuelt. Nogle lægger ikke mærke til det, andre gør. Pt. har du jo ikke nogen kilde der kører 1080p24, så det er måske ikke så vigtigt?

Hvis du vil have 1080p24 så er Sony det oplagte valg, men eftersom du allerede har 428XD i kiggerten, så finder du altså ikke noget der er bedre.
Af druiddk
Tak for det Yakken! :)
Umiddelbart er jeg også mest hooked på Kuroen - faktisk har jeg kun én bekymring:

Pt. når vi ser film via HTPC på Samsung 32" gør vi det via 1768x1000 og der kommer ingen "sorte barer" foroven eller forneden. Men hvis jeg ændrer opløsningen til 1024x768 så kommer der sorte barer foroven og forneden... det vil jeg selvfølgelig helst undgå og tænker lidt om de også vil optræde på Kuroen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lyder lidt underligt. 1768x1000 er ikke en opløsning som nogen skærm kan klare og hvordan har du overhovedet fået dit grafikkort til at smide den opløsning ud?
Pioneers model har 1:1 pixelmapping, dvs. når du kører 1360x1024 på skærmen (dette er den opløsning dit grafikkort kan vise) så slukkes der for 5 kolonner pixels på skærmen, men det vil du med garanti ikke lægge mærke til.
Af Peter S
Hm yakken, er i ikke tidligere kommet frem til at pz70e supporter 1080p24, mens pz700e ikke gør
Af druiddk
Hey yakken!

My bad! Jeg har skrevet forkert opløsning! Den opløsningen vi pt. kører på vores 32" for at undgå barer foroven og forneden hedder 1776x1000 (grafik kortet der sender opløsningen er det onboard ATI Radeon Xpress 1250).

Jeg troede 42" Kuro kun kunne køre 1024x768?
Af lapsus
yakken skrev: Hvis du vil have 1080p24 så er Sony det oplagte valg, men eftersom du allerede har 428XD i kiggerten, så finder du altså ikke noget der er bedre.
men 8xd'er kan ikke køre 1080 eller er det mig der er helt galt på den?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Peter S: Nej, ingen af Panasonics TV kan køre 1080p24.

druiddk: 42" versionen har ganske rigtigt 1024x768 hvilket vil give dig 1:1 pixelmapping på hele skærmfladen. Der bliver ikke slukket for nogen pixels i dette TV.

lapsus: Skærmen kan godt modtage 1080p og endda afspille 1080p24 ved en korrekt frekvens. Den har bare ikke en fysisk opløsning der matcher, så billedet skaleres ned. Du kan få en LX model med fullHD, men spørgsmålet er om du reelt kan se forskel. Det kan du undersøge med vores applet her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Af druiddk
Update!

Jeg var idag på besøg hos Elgiganten der venligt nok lod mig forbinde min private mediecenter PC til deres Pioneer PDP-4280XA TV (via HDMI) - noget overraskende kunne jeg konstatere at jeg fint kunne vælge 1360x720... det ser ud til at blive en vinder!

Spørgsmålet er nu for mig: hvorfor står det angivet til 1024x768?? (er det evt. via VGA det er max?)
Af Thomas.N
druiddk skrev: for at undgå barer foroven og forneden
Det lyder for mig som om du zoomer billedet og dermed mister noget billede i siderne ? Eller også forvrænger du billedet, ligesom når man strækker et 4:3 billede til 16:9 (føj :p )
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skærmens fysiske antal pixels er på 1024x768. Hvis du sender andre opløsninger end dette, så skal der enten slukkes for pixelrækker (ved lavere opløsninger) eller også nedskaleres billedet så det passer og det er heller ikke optimalt.