Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Martinbr
Heps

Jeg sidder lige og roder med lyd ud på mit halvgamle Sony tv.

Der er en lydudgang til optisk kabel og den har jeg tilkoblet min gamle forstærker via en digital til analog konverter.

Lyden kommer fint ud, men der kommer også stadig lyd fra tv'ets højtalere og når jeg skruer op og ned for lyden så er det kun tv'ets højtalerer der følger med.

Er det mig der er helt tosset eller burde det ikke være lydudgangen (altså den via det optiske kabel) der skruede op og ned?

På forhånd tak for svar.

Mvh
Martin
Af Martinbr
argghhh det er jeg edderdæleme træt af at høre.

Jeg har nemlig lige investeret i et Samsung Mu7005 - og den eneste lydudgang er så vidt jeg kan læse mig frem til en optisk lydudgang. Det vil være super træls at skulle hen til forstærkeren for at skrue op og ned hver gang.....
Brugeravatar
Af MigSelv
Den meget korte forklaring, som i ultrakort, hvis der volumen reguleres i det digitale regi, vil du miste / ødelægge dynamikområdet.
Den bedste styring er, at tv lyd skrues helt ned ( så tv højttalere er uden lyd ), og derefter betjenes tv lyd via forstærker. Så man med forstærkerens remote, skruer op/ned for for lyden.
Af Martinbr
MigSelv skrev:Er du sikker på, at der ikke er en headphone udgang. Den kan måske løse problemet, så tv remote styrer lyden.
Efter hvad jeg jeg har kunne læse mig til er der ikke en headphone udgang, men udelukkende sådan en toslink udgang.
Det er derfor jeg nu sidder og roder med det på mit gamle Sony - så jeg var klar når tv'et kommer.

Damn - det var en streg i regningen. Det er lige før jeg overvejer om jeg skal sende tv'et retur når det kommer. Det er lidt en deal breaker at kunne kunne skrue op og ned for lyden.

Sidder lige og overvejer om man skulle købe en Samsung soundbar a'la denne her:
https://www.power.dk/hoejttalere-og-lyd ... /p-246788/

Det ser ud som om man kan tilslutte den via bluetooth og så bruge tv'ets remote til at skrue op og ned for lyden.
Brugeravatar
Af Infinity
Hvad med HDMI-ARC, bliver der skruet op og ned på lydniveauet på den udgang?
Ved ikke om dit Sony har den mulighed, men det har de fleste nye.
Af Martinbr
Infinity skrev:Har af AV Connection fået oplyst at denne Linky box kan klare opgaven:
https://www.av-connection.dk/?PNo=LDY38092

Fjernsynets HDMI ARC udgang sættes til boksen og så er der analoglyd på dens udgang, der bliver reguleret med fjernbetjeningen.
Ahhh det er genialt!!!! Tusind tak! Den løsning havde jeg aldrig fundet ellers - har aldrig hørt om ARC. TAK!!!!
Brugeravatar
Af Infinity
Jeg har fået dimsen leveret i dag og afprøver hvordan det virker i morgen eller i weekenden. Men det burde virke, kun et spørgsmål om fjernsynets højttalere bliver slået fra eller ej.
Af Metal4ever
Hej Martin

Din Samsung fjernbetjening kan opsættes til at betjene andre enheder. Bruger selv funktionen til at skrue op og ned for en gammel Onkyo fortærker tilsluttet via optisk.
Fra vejl. side 31 står der :

Styr tv'et og tilsluttede enheder med din Samsung Smart-fjernbetjening. Kilde Universal betjening
Du kan styre eksterne enheder, der er sluttet til tv'et, ved at bruge fjernbetjeningen. For at styre eksterne enheder skal du registrere dem ved at følge anvisningerne på skærmen.
Brugeravatar
Af Infinity
Desværre må jeg skrive at jeg ikke kan få HDMI ARC konverteren til at arbejde sammen med mit fjernsyn, LG 43UJ670.
Der kommer ingen lyd i højttalerene overhovedet. En anden lydkilde blev sat på og fra RCA kablet og til højttalerne var der fin lyd, men HDMI ARC'en kommer der ikke analog lyd ud af.
Det kan så være et opsætnings problem, så mig ind i lydmenuen og finde HDMI ARC udgangen og den er desværre slået sammen med Optisk udgang, så når jeg vælger den kan jeg ikke regulere lydstyrken.
Alt i alt en fiasko ;-)
Bluetooth udgangen kan heller ikke reguleres via fjernbetjeningen.

Jeg flytter disksutionen om HDMI ARC til dagens feature artikel.