Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thuesen
Hej

Håber jeg kan få noget hjælp, til at finde det rigtig fladskærms tv.
Har kigget en del, men synes det er svært, da der er så mange modeller at vælge i mellem.
Det ska koste mellem 9000 - 11000 (hvis der er noget der er meget bedre gør det ikke noget at prisen bliver højre).
Jeg kommer til at side ca. 4 m væk fra tv'et, så ved ikke helt hvad størrelse det skal være.
Det må os godt være i lækkert design.
Jeg skal bruge tv'et til hjemmebiograf, har et Bose surround sound system jeg sætter til.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig der ud, eller har haft de samme spekulationer som mig.

Hilsen Kasper
Af JacobF
Sidder selv med de samme spekulationer. Jeg er dog i tvivl om det skal være 42" eller 50". Tror det ender med 42. I den prisklasse vil jeg foreslå et plasma TV fra Panasonic. Synes de er rigtig gode til prisen, samt deres design er i orden i modsætning til mange andre skærme der nærmer sig den "billige ende"
Af tosa
Jeg er grundlæggene set enig med JacobF, medmindre du har en stue med mange lysindfald fra vinduer eller lignende og ikke kan trække gardiner for. Eller hvis du regner med at bruge TV'et til HTPC med en masse statiske funktioner (email, webbrowsing, feriebilleder mv.).

Men ellers er Panasonics PV70 og PX70 skærme (evt. 700 skærmene, hvis du vil have antiglare, bedre lyd og ekstra indgange til bl.a. HDMI mm. - dog også til en lidt højere pris) nok de bedste du kan få (hvis du vægter naturtro billedgengivelse højest) til dit budget.
Af Thuesen
Tak for svarende.
Jeg kan forstå på jer at Panasonics, skulle være et godt valg til de krav jeg har. Hvad med Samsung og Pioneer, synes ellers os man har hørt meget godt om dem? Det er mest Panasonics folk anbefaler her i forumet, så der må være noget om snakken;)
Jeg kommer til at side 3-4 m fra skærmen, hvor stor skal det så være? havde tænkt på er 42" men ved ikke om det bliver for stort.
Forstår ikke rigtig alle de tv'er jeg har kigget på har kun DVB-T, men har læst for det skal være til kabel Tv skal det hed DVB-C?
Er de godt givet ud de sidste 2500 kr. for at få TH-42PX700?
Betyder det noget, at de kun er HD - Ready og ikke Full - HD?
Det jeg skal bruge det til er at se nogle film med Surround Sound og se analog tv ind til Digital tv bliver mere tilgængeligt.
Af tosa
Pioneers TV er bedre end Panasonics, men også væsentligt dyrere. De ligger uden for det budget du har skrevet (de ligger i nærheden af 20.000 så vidt jeg husker).

Det er korrekt at DVB-T tuner er til stueantenne (som er bygget til at kunne modtage digitale signaler). Der er 3 formater af digital-tunere: DVB-T (Terrestrial), DVB-C (Cable) og DVB-S (Sattellite). De giver næsten sig selv, når man har fået sat navn på slutbogstavet.
Desværre kommer de fleste TV med indbygget digitaltuner i dag med DVB-T. Så enten må man finde en løsning der normalt betyder ringere billede til højere pris, hvis man vil have DVB-C indbygget.
I stedet kan man anskaffe sig en Selector (hvis man har TDC) eller Stofas settop boks (kan ikke huske hvad den hedder), hvis man bruger dem.

Med 3-4 meter fra skærmen kan du sagtens købe 42" - de første 2 uger ser det ret stort ud, og derefter vil det være en god størrelse. Og da der kun er en ret lille forskel i pris mellem Panasonics 37" og 42" skærme (ca. 1000 kr.) vil det klart være anbefalet at tage en 42", hvis man har pengene og pladsen.

De 2500 man giver ekstra for 700 modellen er jo en smagssag om de er givet godt ud - der er antiglare, bedre lydsystem og ekstra indgange til bl.a. HDMI mm. Hvis man meget gerne vil have de ekstra ting, er de 2500 vel givet godt ud, men det er jo meget subjektivt.

FullHD er kun en fordel, når man modtager 1080p signaler - og det er pt. kun fra Blu Ray og HD-DVD. Derudover er forskellen mellem 720p og 1080p ikke vildt stor, og på et 42" TV vil forskellen være umulig at se hvis du sidder længere væk fra TV'et end ca. 1,7 meter
Af Thuesen
Hej igen...

Så har jeg været ud og kigge i den stor by, for at se på Panasoinc tv, men alle de stor kæder med Hi-Fi havde ikke mærket, men tilgengæld havde de masser af Samsung. Hvordan er Samsung i forhold til Panasonic? når vi snakker pris klassen 10000 kr.
Bor i Kbh., hvor skal man så gå hen for at se på Panasonic?

Er der nogen der kender noget til surround anlæget fra Panasonic der hedder SC-PT850
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tapeconnection burde have Panasonic. Kig på deres hjemmeside for at få en adresse.

Samsungs nye Q96 TV er nogenlunde på højde med Panasonics modeller, men det kan du læse mere om i vores test af 50" modellen her på siden.
Af Thuesen
Jeg forstå ikke rigtig, hvorfor de store kæder, som Fona, Merlin, Elgiganten og osv. ikke forhandler Panasonic, når det nermest er det andet bedste mærke efter Pioneer?

Jeg har faktisk besluttet mig for det skal endten være Panasonic TH-42PX70, eller TH-42PZ70, kan ikke helt beslutte mig for, ved ikke om man skal købe det full HD, selvom det kun er en 42''. Er det nogen det kan hjælpe der?
Af Thuesen
Kom til at tænke på kan man sige hvad der er bedst, Panasconic TH-42PX70 eller Samsung Q96? Hvis man bruger sit Tv til analog TV og ser et par film engang i mellem, med Sorround Sound.

Det var ingen der havde nogen kenskab til Panasonic Sorround Sound system SC-PT850, om det er godt eller dårligt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De to TV er sammenlignelige, men Panasonics har ikke samme dithering som Rasmus omtaler ved Q96. Personligt er jeg ikke så vild med Panasonics udseende på PV/PX modellerne, men smag og behag er jo forskelligt.
Brugeravatar
Af azrael
Jeg synes faktisk, at PV70- og PX70-serierne ser rigtigt lækre ud. Det flotteste fra Panasonic indtil nu. Hvad der er gået galt ved PZ70- og PZ700-serierne (mest PZ70 dog) ved jeg ikke. Nu var de lige så godt i gang... :)
Af Thuesen
Hvad er det der dithering?

Det vil sige hvis du skulle vælge i mellem Panasonic TH-42Px70 og Samsung Q96 vil du vælge Samsung, da du synes det er det flotteste design?

Teknik i de to skærme, er de næsten fuldstændig identiske? Eller hvad vil du vælge hvis du skulle se på billede kvaliteten?
Brugeravatar
Af azrael
Dithering er en teknik til at simulere flere farver end der i virkeligheden kan vises på skærmen. Et meget basalt eksempel kunne være, hvis man ville vise lysegult, men kun har hvid og "normalgul" til rådighed. Så kunne man skiftevis vise pixelene i hvidt og gult, og det giver så en effekt af en lysere gul nuance.

Du kender muligvis teknikken fra tidligere tider på pc-fronten. Før det blev almindeligt med visning af 24bit true color (16,7 millioner farver) blev dithering ofte anvendt til at komme ud over begrænsingerne i farvepaletten.

Mht. valget mellem Panasonic og Samsung på plasma-fronten, så ville jeg personligt helt klart vælge Panasonic.
Af Thuesen
Tak for svaret så ved jeg hvad det går ud på :)

Jeg har lige siddet og læst testen af Q96. Kunne godt tænke mig han lige havde lavet parallelen mellem Panasonic og Samsung i sin konklusion;) Han skriver jo han vil gennem den til en anden god gang....

Synes os jeg hælder mere til Panasonic, men det er rigtig nok design er Samsung lidt bedre.

Jeg skal ud og se de to modeller i morgen så kan man bedre tage en beslutning, men tror det bliver Panasonic. Kan faktisk kun se TH-42PX70, som en vinder hvis man ikke vil op på mere end 12000 kr.