Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hropmand
Hej FP,

Jeg har ledt og ledt efter en specifik vejledning til mit køb, og måtte forgæves. I guruer har mange gode erfaringer og inputs og håber at i kan hjælpe mig i min situation.

Jeg købte i foregårs et LG 55SJ950V til 6999.- som er kalibereret i power '7999 inkl. alt'. Da jeg åbnede det og ledte efter eventuelle pixelfejl, ser jeg, at der allerede er en død tordenflue inden under panelet. Det synes jeg var lige tidligt nok, og derfor kontaktede jeg power (Da det må være sket under kalibreringen), og jeg skal derud i morgen og have byttet det/fortryde det.

Spørgsmålene er så:
- Burde jeg købe LG OLED55 B7 til 9999.- ? er det de 3000.- ekstra værd, hvorfor?

- Bør jeg selv kalibrere det, som fra rtings (Og er det samme kalibrering som til OLED55C7P?), eller får jeg mere ud af det igennem power (pengene i betragtning)?

- Jeg har et HDMI kabel til high speed som går igennem fra min computer og en adapter. Kan adapteren fungere som en bottle-neck når det er 4k? Der er tale om denne adapter: https://www.power.dk/tablets-og-tilbeho ... kro%20hdmi

Jeg håber virkelig i kan hjælpe, og på forhånd tusind tak :-)
Af bromberg
Tordenfluer er en risiko med lcd generelt omend det er blevet mindre.
Ja c7 er absolut de penge værd. Du ku jo købe det - Elgiganten guver dig mulighed for at returnere inden for 14 (mener jeg), men det tror jeg ikke på du får brug for:)
Ja, C7 er merprisen værd - især da LG's LCD-skærme er ret svage på HDR-fronten. Og ja, det lader desværre til, at de kalibreringer du kan købe med ikke er specielt grundigt udført. Dertil så er anbefalingen ikke, at man kalibrerer en OLED-skærm så tidligt i dens livscyklus, da den gerne skal køres lidt til. Men for lige at slå det fast: hvis du selv taster nogle værdier ind fra en tilfældig anmeldelse, så er det IKKE en kalibrering. Der er ingen garanti for, at indstillingerne passer til din skærm.

Din adapter burde ikke være en flaskehals.
Af OleA
Hvis du køber en B7, som jeg vil anbefale, er der en billedprofil der hedder Technicolor Expert. Den er tæt på at være perfekt og brugbar for langt de fleste.
I min erfaring er Technicolor en ganske lille smule for rød i sin tone, hvorfor jeg typisk har justeret den et par hakker ned i det høje niveau. Det har været generelt på de eksemplarer jeg har set indtil nu.