Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg var nede i POWER for at købe en SONY A1 65" skærm, men sælgeren gjorde mig i tvivl om mit køb, da han begyndte at snakke om burn-in. Så nu er jeg helt i tvivl igen. Så spørgsmålet er hvilken SONY 65" skærm jeg skal købe:
1: - XE9005, til ca. 10.000,-
2: - XF9005, til ca. 15.000,-
3: - A1, til ca. 18.000,-
4: - A8, til 21.000,-

Og hvis jeg vælger A1 eller A8, skal jeg så være bange for burn-in ?

På forhånd tak for hjælpen :)
Tommy
Nej de sælgere skal du ikke lytte til ang. burn-in at deres demo skærme får det er fordi de lader dem stå med samme Logo og tændt hele dagen kan det opstå. Ikke noget som er et problem ved normalt brug. Emnet har været nævnt mange gange herinde og stort set ingen har nævnt problemer med det. En oled skærm kører en rense proses når den har været slukket nogle timer tid hvor den bliver renset for evt. noget man kalder Rentention som kan komme hvis du glemmer at slukke din skærm over lang tid men den slukker jo automatisk efter en tid som kan sættes op.

Så køb den A1 eller B7 OLED65B7V til 15999 kr. Kan du ikke få A1 ned i 16999 kr. det har de solgt den til tidligere vil jeg mene .
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ?scid=SEM6
XF9005, til ca. 15.000,- kunne være bedst value for money hvis den stod til 12999 kr. Den er forbedret på især billedmotor i forhold til XE 90 som giver sig til udtryk på en del punkter som bedre bevægelse håndtering som er vigtig i sport hvor den gør det rigtig godt. Bevægelse motor på Sony skærme har i mange år været i top. Det skulle sågar være muglighed for god HDR med bevægelse systemet slået til uden det går ud over farver og kontrast. Bagbelysninger er opdateret med langt flere zoner den har Dolby Vision så nok igen en super lcd skærm Sony har fået lavet.
Jeg vil sige, at XF90 nu altså også gør det ret godt. Man skal helst sidde nogenlunde lige for TV'et, men der er virkelig smæk på lyset og især håndteringen af bevægelse er ekstraordinær på denne model.

Til sport er XF90 overlegen (men nu er VM jo slut...), men til film er AF8 bedre. Vi mangler dog stadig en kommentar fra Sony mht. den ret aggressive algoritme de for nyligt har indført til at minimere risikoen for burn-in, da den cutter lysstyrken betragtelig, hvis den opdager logoer eller andre stationære ting i billedet. Det er også et issue på A1. Jeg er lidt forbeholden med blindt at anbefale deres OLED lige nu, indtil vi har fået et konkret svar fra dem.