Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer,

Jeg skal bruge et 55" TV til en stue hvor jeg primært sidder forholdsvis lige for og uden at blive generet af solen. Jeg kommer til at bruge TV'et til at streame fra Yousee's TV-app til fjernsynet gennem Chromecast, Viaplay og en lille smule FIFA og GTA fra Playstation.

Jeg har undersøgt og undersøgt, og står nu og vakler mellem to forskellige, som jeg kan få til hhv. kr. 8.700 og kr. 9.000. Jeg håber, at I vil hjælpe med jeres råd, vejledning og eventuelle erfaringer.

LG: https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ?q=55SK810
Sony: https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ?q=55XF900

Jeg kan læse, at I er meget begejstrede for Sony'en, men jeg synes alligevel LG'en er spændende med baggrund i dens 200 Hz panel, gode specifikationer og gode energimærke.

Tak for jeres hjælp!
Jeg ville da klart vælge Sony XF 90 da den har Bagbelysning og så er den godt anmeldt her på site, og det er da nogle gode priser du har forhandlet dig frem til. Jeg var i Odense Power sidste fredag og så Sony XF 90 og de sagde at jeg kunne få en god pris på den jeg har dog lige købt et LG C7 55 tommer Oled i Power til en god pris under den pris den sælges til nu som er 9999 kr.
Og da du skriver at du primært sidder forholdsvis lige for er et Va Panel ingen problem og Sony XF 90 kan jo vise HDR hvilket IPS ikke er god til ifølge Flatpanels skribenter. Her tænker jeg på at du måske skal bruge fladskærmen til andre ting end streame fra Yousee's TV-app hvilket du nok ikke vil få et godt billed ved det er så en anden sag. Der har været en del debat om streame Fodbold WM på 4 K Fladskærme den sidste tid.

Lg er stadig IPS men LG 55KS8100 er ikke bagbelyst så skal du op i KS 8500 og helst KS 9500 .
Se evt. her fra Flatpanels.
https://www.flatpanels.dk/artikel.php?s ... 1523523965

Nu er prisen jo 9999 kr. for LG C7 Oled ikke meget fra de 8999 kr. som du kan få de pågældende Led skærme til.

Og i denne uge kan man få Prilips 55POS9002 til 8999 kr.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ra ... ?scid=SEM6

Samt PANASONIC TX-55EZ950E 55" til 8999 kr.
https://www.power.dk/x/p-556070/?utm_so ... flatpanels
Hej Janbau, tak for dit svar! Jeg har selv kigget på de OLED modeller, som du linker og henviser til, jeg er bare ikke meget for at købe sidste års modeller da jeg har hørt, at de har noget “burn end” ved for meget brug. Derudover vil jeg også gerne holde mig til budgettet da jeg startede på 5.500,- og så hele tiden er gået 500/1.000 kr. op fordi jeg så fik dit og dat med. Så nu holder jeg på de 9.000,- :-)

Jeg kommer også til at køre Viaplay og Netflix via fjernsynet og på sigt skal jeg også have tv-pakke. Som studerende må jeg spare hvor jeg kan, så nu har jeg kun adgang til de gamles fuldpakke via app’en.

Hvor skævt skal man sidde før et VA-panel ikke er godt? I min sofa sidder jeg lige for, men ved spisebordet kommer jeg til at sidde lidt skævt, og her skulle det også gerne være til at holde ud at se.
Man kan godt side noget skævt for jeg havde selv et Sony KD-55X8509C med Va panel og her lagde jeg tit ned i sofaen og synes egentlig ikke det var så stort et problem.

Jeg er bare ikke meget for at købe sidste års modeller da jeg har hørt, at de har noget “burn end” ved for meget brug. Noget jeg også frygtede jeg tror egentlig ikke det bliver noget problem ved alm Brug og hvis du bruger skærmen som du selv beskriver du vil bruge det får du ikke burn end noget der sjælden ses. Jeg har nu set Fodbold WM i mange timer med det samme logo og ser ikke skyggen af Retention som kan opstå men som forsvinder igen da skærmene renser sig selv.
Men den Sony XF 90 skal du helt sikker nok blive glad for og til dit brug er den et godt valg da det især er til Film og især HDR at Oled er bedst.
Men netop Sony XF 90 tror jeg faktisk at Sony igen har lavet en super Led skærm. Led og især Sony XF 90 skulle være super god til hurtige bevægelser som Sport.
Ved ikke lige hvad forskellen imellem feks. LG C7 Oled eller andre vil være i forhold til Sony XF 90 når det gælder spil på Playstation. men her har Sony da tidligere været gode så mon ikke det stadig gælder.
Det er så dejligt at janbau siger tingene som de er og blot for at tilføje..

"200 Hz og Energimærke" slår ikke Sonys billedbehandling, hvor selv OLED skal kigge sig over skulderen en ekstra gang..
Tak for dit besyv også, PeterD. Er der nogle af jer, der kender til den indbyggede Chromecast i Sony’en? Jeg har læst, at den ikke er helt optimal fordi man ikke kan vælge mellem 50 og 60 hz, som man kan på dem man køber ved siden af.
Af mhca
Torben Rasmussen skrev:Det er sandt. Du kan ikke skifte frekvens.
Hvilket er stærkt kritisabelt. Jeg har sat min gamle chromecast i mit Xe9005, fordi jeg streamer meget 50 Hz TV via chromecast, og den indbyggede chromecast giver små hak jævnligt pga de 60 Hz.
Jeg har selv indbygget Chromecast i mit andet Philips og synes umiddelbart ikke, at jeg har haft SÅ mange problemer med det omend det jo selvfølgelig ikke er optimalt. Tak for din kommentar mhca. Oplever du, at fjernsynet er langsomt til at reagere? Og fra du tænder det til du kan skifte kanal, etc.?
Jeg har flere tv derhjemme, heriblandt 2 Sony.. De er klart noget af det langsomste på markedet hver gang du benytter menu, kanalskifte osv.
Det må du da selv vide PeterD, har du ikke haft nogen af dem i hånden? Du kan da ikke være Flatpanels Power/Elgiganten sælger for Sony uden at teste produkterne.
Grandahl skrev:Det må du da selv vide PeterD, har du ikke haft nogen af dem i hånden? Du kan da ikke være Flatpanels Power/Elgiganten sælger for Sony uden at teste produkterne.
Elgiganten smed mig ud for de vil hellere give rabatter på Samsung og LG.

Jeg er stadig godt tilfreds med plasma til film :)
Af Basto
Hvis man sørger for. At slå alt det unødvendige fra der dræner android for. Energi.. Ja så kører sony xe9005 som en drøm... Endda med hurtig respons..

Mvh Michael