Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg vil starte med at vise et screenshot, hvor banding'en er særlig synlig, nemlig WoW med dets mange og kraftige farver:
[img]http://i257.photobucket.com/albums/hh22 ... 011949.jpg[/img]

Det skal siges at screenshot'et "overdriver" effekten en hel del; i praksis er det kun det lilla/pink røg ude til venstre af billedet som viser tegn på banding i " real-time".

Det sker ikke i alle spil, men kan ikke rigtigt finde et sammenhæng mellem tilfældene - måske mørke nuancer?

Banding har man jo ikke hørt skulle være et problem på 226BW, så det undrede mig at se det i så kraftig form.
Dette leder mig til at tænke om det kan være en indstilling eller fejl?
Nogen der ved noget?

Mange tak :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Et screenshot har 0% med det du ser fysisk på din skærm at gøre. Det fanges direkte i grafikkortet før det overhovedet når ud til skærmen. Dvs. når du gemmer det, så vil du godt nok se samme fejl på skærmen, men det er kun fordi du benytter samme skærm til at se det med - hvis du ser det på en anden computer er der intet galt med det.

Hvis du vil vise os noget fra din skærm, må du have fat i et kamera. Det er den eneste måde at fange det på.
Af ust
Hej igen :)

Okay, så jeg prøvede at slutte min "gamle" Viewsonic VP191b til min computer for at se om den forårsagede samme banding-effekt; det gjorde den.
Jeg checkede også tråden ud her, og screenshot'et ovenfor var identisk som på min Samsung 226BW.

Derudover tog jeg et par billede med et kamera af skærmen i samme "situation" som screenshot'et:

[img]http://i257.photobucket.com/albums/hh22 ... 000158.jpg[/img]

Testede også Oblivion, og selv i "dagslys" kunne jeg se banding effekten på skyerne:

[img]http://i257.photobucket.com/albums/hh22 ... 000162.jpg[/img]

Har prøvet af geninstallere grafik driverne til mit X1900XTX, men billedet var uændret.
Synes også jeg har leget rigeligt med indstillingerne på skærmen, samt Magictune og det kalibrering.
Derudover har jeg selvfølgelig gennemgået jeres "Monitortest".

Gør jeg noget forkert?
Nogen ideer?

Mange tak
:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan ikke se nogen banding på de billeder. Jeg kan se teksturer med for lav opløsning, men ikke banding. Banding vil ikke optræde som firkanter, men som halos med ens farve f.eks. ved gradienter.

Hvordan ser en gradient fra vores monitortest ud? Banding vil fremstå som plamager med samme farve i stedet for en flydende farveovergang.
Af ust
Hmm, måske jeg har misforstået begrebet "banding" så. Men hvorfor er skyerne så gnidret på det andet screenshot? Er det kun mig der kan se det. Synes ikke det burde se sådan ud.

Mht. gradienterne i jeres test, så synes jeg ikke at kunne se samme effekt. Dog forekommer der i de yderste farvelag lodrette "streger"/bare; altså er de små farveovergange meget tydelige og unaturlige at se på.
Skal det se sådan ud?

Tak for din tid, værdsætter jeg virkelig :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det du beskriver her til sidst lyder mere som banding. Når det ser grelt ud, så ser banding således ud (læg mærke til de store plamager af ensfarvede flader i skyerne og den meget bratte overgang til næste farve):
[img]http://www.dpreview.com/Learn/Articles/ ... anding.gif[/img]
Søg evt. på google efter det og vælg "billeder" øverst - så skulle du få vist nogle tilfælde.

Billedet fra dit første spil ligner mest af alt dårlig opløsning i teksturer i et spil, som allerede nævnt, men på det andet billede er der muligvis noget - min skærm på den PC jeg har med mig til USA er måske bare for ringe til at vise det.
Af ust
Hej Yakken, og andre folk som har lyst til at bidrage - måske 226BW ejere?

Okay, afleverede skærmen tilbage og kom hjem med en med præcis sammme model nummer som den gamle; altså angiveligt en skærm med det famøse S-panel.

Bjælken, øverst på skærmen, som var mørkere/ mere sort end resten af skærmen er væk, men synes stadigvæk der den samme effekt af "banding".
Dog synes jeg kun at kunne se det når man kigger op på skyer og himlen i fx spil. Farverne på figurer etc. fejler intet.
Også jeres testprogram er det samme.

Kan det være noget med grafikkortet? Det fuldt opdateret og jeg er godt erfaren mht. kortet og hvordan det fungerer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Prøv at finde nogle højopløste billede af skyer på nettet - eksempelvis her:
www.interfacelift.com
og find nogle skyer dér. Se om effekten er den samme.

Det lyder nemlig mere som om at teksturerne i spillet bare ikke har den nødvendige farvedybde og så kan du ikke gøre noget ved det.
Af ust
Okay, har jeg gjort nu.
Synes faktisk der at noget "colour banding" i de blå himmel desktops jeg DL'ede fra dit link. Noget af det, som svarer til det man ser på billedet fra Oblivion ( himmel billedet)
? :o O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er muligt at der er smule banding på skærmen så. Jeg kan nu stadig ikke se noget på det billede du har lagt ud af himlen i Oblivion.
Af ust
Hej :) og undskyld jeg ikke lige har fået svaret.

Hmm, underligt. Nu har, som sagt, to 226BW skærme med samme modelnummer gjort det. Måske er det bare mig som er sart af en slags.

Nå, men i mellemtiden er der opstået et nyt problem med den anden skærm.

Jeg har lagt mærke til at der er noget trailing/ghosting på den mht. til farver og lys; ikke karaktere i spil etc. Synes heller ikke at kunne se noget nævneværdigt i jeres monitortest.
Det "sjove" er at det forsvinder FULDSTÆNDIGT når jeg slår RTA/ Samsungs LCD overdrive fra.
Problemet er bare at skærmen jo så kun har 5ms istedet for 2ms.

Søgte lidt på nettet, og kunne kune finde en håndfuld andre med samme problem. Nogle hævdede at den form for trailing/ghosting var hvad LCD overdrive gjorde på skærme, og at man alligevel ikke kunne se mærke forskel på MS'en med det på, kontra fra.

Hvad siger I til det?

Mange tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Overdrive trailing har typisk en anden farve end det objekt der trækkes hen over skærmen. Dvs. hvis det er en sort kasse, så kunne sløret bagved være hvidt i stedet. Normal trailing uden overdrive er derimod en svag nuance af det objekt der trækkes.

Overdrive trailing er et ret normalt fænomen og hvis du synes det ser sjovt ud på din skærm, så skulle du se min egen 193P+. Det laver store halos rundt om eksempelvis modspillerne i CS i visse scener ;)
Af ust
Okay :o
Jeg kan overhovedet ikke holde ud at se på det. Bliver nødt til at slå ETA/overdrive fra.
Synes bare ikke at det var på den foregående skærm...

Hmm irriterende