Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af janbau
Ok Peter tager imod din undskyldning og ja jeg ville selv vælge Va panel i dag da jeg godt er klar over dens fordele og ulemper.

Min ellers elskede Sony x 8509 har min datter og svigersøn overtaget og de har en meget lys stue og her kan jeg godt se at det her måske havde været bedre med en Ips panel samtidig har jeg monteret et drejeligt vægbeslag op da betragtningsvinklen er et problem her .
Samtidig kan min datter slet ikke se hvor godt et billed Sony faktisk har da hun slet ikke har forstand på hvad sortniveauet er for noget. Hun har faktisk svært ved at se forskel på 4 K og Hd.
Så her vil jeg faktisk mene at en Ips panel ville være bedre hos sådanne mennesker da forkert brug af et Va panel kan blive et problem her.
Af Grandahl
Hold da op, PeterD. Beskylder du nogen for at være ensrettet.. Der er da ingen på dette site der er mere ensrettet end dig..
Når folk spørger til to skærme fra f.eks. LG og Samsung, smider du altid et bud ind på en Sony, når folk har et spørgsmål svarer du ofte ikke på det, men smider noget ind omkring at folk lige burde kikke på et Sony tv, utroligt ofte er det helt ude af kontekst.. Nu svarer du nok lige om lidt at du bare vil det bedste for køberne, men det er kun rigtigt så længe de kikker efter et Sony tv, relevant eller ej..

Du taler ofte om at sælgerne i Power/Elgiganten vil have folk til at købe et bestemt mærke ( LG LCD ), at de styret af markedskræfter/ de får mere avance ud af det osv. Men du er fuldstændig magen til, du vil have alle til at købe et Sony tv, og foreslår det i stort set hvert eneste tråd..

PeterD for mig er du Flatpanels Power/Elgiganten sælger, du burde da elske dem, da de agerer ligesom dig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tilbage på sporet.

Grunden til at vi ikke er så vilde med IPS i disse tider er, at HDR virkelig har gjort sit indtog. Hvor IPS har et dårligt sortniveau i almindelighed og førhen har givet smågener i mørke omgivelser, så har HDR virkelig pustet problemerne op i skala. Førhen så var der sjældent fuldt blus på baggrundsbelysingen, da det ikke rigtig gav mening med SDR-indhold, men med HDR, så er formålet jo at blæse godt op under højlyset og det går ganske enkelt helt galt på IPS-paneler. VA-paneler kæmper hvis de ikke har lokal styring af lyset, men IPS er simpelthen helt uegnet til at vise HDR-materiale på.

Førhen kunne man godt få fat på IPS-baserede modeller, der ikke understøttede HDR, men nu til dags, så har de fleste mulighed for at læse formatet og forsøge at gengive det, men på LG's modeller, så kan du ikke deaktivere HDR i eksempelvis apps. Det kan du på Sonys modeller, så de kan til nød gå an, hvis du accepterer præmissen om, at det så ikke er en HDR-kompatibel skærm du sidder med.

Jeg siger ikke, at man behøver være enig i mine betragtninger, men så er man i det mindste advaret.