Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Goddag.

Jeg har fået til opgave, at skulle finde et fjernsyn til mine forældre. Deres aldrende 28" er netop afgået ved døden i dag.

Mine forældre har sagt, at de vil give 10.000 kr for et fjernsyn, som gerne skal være omkring de 40".
De har parabol, så det skal vel gerne være med en DVB-S tuner, eller hvad?

Men ellers skal den jo bruges til DVD, TV (Digitalt), og senere gerne HD film og TV. De skal ikke have plasma, da de ikke skal have noget, der går så let i stykker, hvilket plasme jo er mere tilbøjelig til.

Den skal vel være Full-HD, for at være fremtidssikret, ikke?

Selv har jeg kigget på en Samsung L40M87, som jo, IMO, ser ganske fornuftig ud. Men har den DVB-S tuner?

Og selvfølgelig skal det være med et flot design.

Tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Regner dine forældre med at jonglere rundt med TV'et? Hvorfor er det at plasma skulle gå lettere i stykker end LCD?

Og fullHD er kun relevant hvis de sidder usandsynligt tæt på skærmen, hvilket du kan læse mere om her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Der er pt. kun et par enkelte TV med DVB-S, såsom Sharps nye serie, men de koster ikke 10.000 kr.

Jeg ville personligt anbefale dem at se på et plasma-TV, såsom Samsung Q96 eller Panasonic PX70. Ingen af dem har fullHD men jf. mit tidligere link, så er det hamrende ligegyldigt. De vil ikke savne det og de skal ikke lade sig forblænde af mediehypen omkring denne opløsning.

Vi har en guide til hvordan man behandler plasma-TV de første par uger af TV'ets levetid for at få mest muligt ud af det:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Af KarstenKK
Nej, problemet var jo netop det med burn-in, som jeg havde hørt skulle være muligt med plasme skærme.

Men hvor levetid har sådan en plasma skærm? Mine forældre har indtil videre haft den samme B&O siden 1995, så udskiftning af fjernsyn er, for deres vedkommende, ikke noget der sker hver dag. Derfor skal de gerne have en, der kan holde i så lang tid, som overhovedet muligt.

Javel, så det er ligegyldigt med Full-HD. Men jeg synes nu bare, at opløsningen på plasmaskærmene er så forbandede lave? Det kan da umuligt se meget bedre ud, end standard opløsningen ved SD?

[EDIT]

Har så lige snakket med min mor. Hun nægter simpelthen at acceptere, hvis det bliver en plasma. Hun er, af en eller anden mystisk grund, stor modstander af plasme - hvorfor aner jeg ikke, bortset fra de ting, jeg ellers har fortalt hende.

Så det bliver nødt til at være en LCD. Men den leverer vel også et ganske fornuftigt billede, ikke?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Opløsningen på et plasma-TV er præcis den samme som på et LCD TV. Hvor har du dine referencer fra? For et adskillige år siden er det sandt at plasma-TV havde en ret lav opløsning på 840x480 punkter, men det er ret lang tid siden at dette var et problem.

Levetiden på plasma er ligeså lang som for LCD og for CRT for den sags skyld. Om elektronikken kan holde indtil panelet brænder af er mere tvivlsomt, men hvis dine forældre vil have noget kram, så må de betale mere end 10.000 kr. for det og herved få B&O igen. Der er noget mere elektronik i nutidens TV end der var da Beovision MX serien var på sit højeste og dermed også mere der kan gå i stykker.

Edit: Nej, et LCD TV vil ikke levere et ligeså godt billede til TV og SD materiale. Det hjælper gevaldigt at de har DVB-S, men det er stadig ikke helt det samme.
Af KarstenKK
Opløsningen på de plasma TV jeg har kigget på, er ellers 1024x768, hvilket ikke er så vildt meget. Det er jo en 4:3 opløsning? Bliver billedet så ikke strukket vertikalt, og most horisontalt?

Okay, så det har en lige så lang levetid? Men hvad så med rengøring? Det er vidst det bedste argument, min mor kan diske op med, mod plasma - hun frygter, hun kan punktere panelet på en eller anden mærkværdig måde. Er det muligt? Eller kan hun bare fortsætte med at tøre af med en klud?

Hehe, egentlig et underligt spørgsmål. Nok ikke det de fleste tænker på, når de køber et nyt TV.

Men har plasma generelt bedre mættede farver end LCD? Er der bedre anti-aliasing?

Jeg har fundet disse tre skærme, hvor jeg ved disse to Panasonic ikke kan se nogen forskel, bortset fra modelnummeret, som ved den ene er PX71, den anden PX70.
Og hvad er forskellen på C96 og Q92? Kan ikke umiddelbart se nogen forskel på specs.

Samsung PS-42Q92H:
http://easyshopping.dk/default.asp?mode ... &catid=356

Samsung C96:
http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=391357

Panasonic PX71:

Panasonic PX70:

Hvilken ville være det bedste valg, hvis valget falder på en plasma?

(Har valgt den butik, fordi den ikke ligger længere væk end 60km. Dog er priserne lidt højere.)
Senest rettet af KarstenKK 04 dec 2007, 23:08, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, plasma-subpixels er ikke aflange ligesom LCD, hvilket medfører at en hel pixel (som jo består af 3 subpixels) hermed bliver bredere end på LCD. Derfor er der færre pixels i bredden, men da TVet jo selv skalerer billedet, så bliver tingene ikke anderledes at se på end hvis det havde haft et andet antal pixels. Det er jo billedstørrelsen og ikke antallet af pixels der ses på. Billedformatet på selve panelet er stadig 16:9.

Rengøring af plasma-TV er nemmere end LCD. Plasma har en glasplade forrest hvor LCD har en meget tynd plastic coating, som nemt tager skade.

Ja, plasma har generelt bedre farver og det giver pt. det billede der minder mest om CRT. Antialiasing afhænger af skalaren i TV'et og er ikke specifik for den ene eller anden teknologi.
Af KarstenKK
Javel, jamen så er det jo næsten plasmaen, der lyder som det bedste valg. Jeg er dog stadig ikke så begejstret for opløsningen.. :/ Men hvis Full-HD er ligemeget, vil det jo som sagt ingen forskel gøre.

Så skal jeg lige se, om jeg kan få de gamle overbevist.

Men er Samsung eller Panasonic det bedste valg? Jeg kan se, at Samsung skærmene har højere kontraster?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kontrasten er en lidt løs værdi. Som du kan se af vores test af Q96, så er den bestemt ikke så høj i virkeligheden, så læg ikke for meget i disse tal.

Nu er det ikke et spørgsmål om at dine forældre partout SKAL have plasma, men mine pointe er blot at hvis de vil have det bedste billede til prisen, så er det den vej de skal gå. De kan godt købe et LCD og få et acceptabelt billede ud af det (DVB-S gør det som sagt bedre), men de kunne blot få noget der var bedre til samme pris.

Hvis de ikke bryder sig om Panasonics model, så er Samsungs nye Q96 modeller også udmærkede.
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=394593
denne model har indbygget burn-in wipeout, dvs. en screensaver du kan aktivere hvis du synes at der er lidt retention. Mine forældre har selv den forrige Q7 model og den synes jeg nu også selv leverer et udmærket billede, på trods af dithering algoritmen (den kan ses på ca. 1 m afstand men er ellers ikke synlig).
C-modellen kan godt bruges, men Q-modellen er lidt mere avanceret.

PX71 som du linker til er parallelimporteret og leveres ikke med dansk garanti hvis noget går galt. PX70 er den europæiske, men igen bør du være på vagt ved netkøb - mange TV kommer udefra og der bør du undersøge garantiordningerne først.

Når de først har fået valgt et TV (uanset hvilken type de får fat i) så er det en god idé lige at vende tilbage hertil for at få afklaret hvilke features der bør deaktiveres i TVet. Ofte har producenten alle mulige dynamiske features som selv forsøger at justere billedet og det er ofte til mere skade end gavn.
Af KarstenKK
Javel, den Q96 ser ellers også ganske fornuftig ud. Nu vil jeg, i selskab af mine forældre, køre ud i en forretning for at kigge på TV. Så må vi jo se, hvad de vil have. Nu ved jeg så bare, hvilke modeller jeg skal trække dem hen til.

Mange tak for hjælpen, indtil videre. Jeg vender højest sandsynligt tilbage igen senere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når du står i butikken så tag dig i agt! De fleste TV er i bedste fald dårligt indstillede og i værste fald katastrofalt indstillede (dvs. med fabriksindstillingerne). Dette kan snyde en del, da der ofte er ret meget knald på farvene på eksempelvis LCD, hvilket måske ser godt ud i en butik, men ikke dur derhjemme.
Af KarstenKK
Okay, jamen hvordan skal man så finde ud af, om skærmen er noget værd, hvis det er overpimped med farver?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er jo netop dét der er problemet. Utroligt mange mennesker går hjem med en dårlig oplevelse i baglommen fordi butikkerne ikke er gearede til at få sat deres TV ordenligt op, så de viser hvad de egentlig er i stand til (eller ikke er i stand til).

Jeg kan give dig et par råd til at hvad du kan forsøge.
Se på andre ting end farvegengivelsen i første omgang. For det første bør alle de dynamiske ting slås fra på skærmen, hvis dette lader sig gøre. Derefter bør I få set et TV-signal på skærmen, så skærmens skalar og tuner kan bedømmes. Langt de fleste TV klarer HDMI eller component signalet ret godt når kildematerialet er digitalt såsom DVD eller HD-film, så dette er ikke nogen god måde at vurdere dem på.

Når først de dynamiske muligheder er slået fra i skærmen, så er det nemmere at bedømme dem, da de ikke hele tiden selv forsøger at justere på billedet. Dette vil også gøre det nemmere at bedømme ting som gengivelse af ansigter mv. men husk blot på at der er en ret stor tendens til at std. indstillingerne vil gengive dem som lidt for røde eller lilla. Hvis I kan, så lej med indstillingerne på skærmen og se hvor godt et resultat I kan komme frem til.

Find en forhandler der går op i TV'ene og ikke kun i hvor stor avance der er på de forskellige modeller. Sælgeren må gerne have en ægte interesse for at levere en god TV-oplevelse og ikke bare i hvor høj kontrast TV1 har ift. TV2. Dette finder I nok ikke i nogen stor kæde...

Visse butikker har sågar semi-kalibrerede TV hængende og dette er altså værd at køre efter. Her må andre brugere dog lige komme mig til hjælp da jeg ikke har overblik over hvor der pt. kan findes sådanne TV.