Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af optionen
Det ville være rart, hvis nogen kunne være behjælpelig med, hvad man skal være opmærksom på, hvis man køber et fjernsyn i udlandet - ud over prisen ;)

Hvis man køber et TV i Tyskland, England eller et andet nærliggende land, hvad skal man være opmærksom på?

Nogle hurtige bud:
1) Problemer med reparationer/reklamationer
2) Manual på andre sprog end dansk
3) Moms ved indførelse
4) Andre indgange/udgange?
5) Kan ikke køre på de danske TV-signaler?

Tak
Af Illisher
1: En del producenter har "centre" rundt om i danmark. Eks. Panasonic. De har Powermill som center. SÅ selvom du køber i tykland,eller andet sted kan du sagtens aflevere det der.

2: Tror du kan finde dansk manual på næsten alle tv på producentens hjemmeside.

3: Ingen moms eller afgifter overhovedet så længe du handler inde for EU

4: Nej. Men´det undersøger man jo selvfølgelig før man bestiller ;)

5: Jo de TV du køber i udlandet kan godt køre på de danske TV signaler.
Af optionen
Der må da være nogle ulemper ved at købe fjernsyn f.eks. i England? For umiddelbart er det jo væsentligt billigere.

Beklager hvis dette emner har været oppe før, men jeg har læst herinde og på en række andre debatforums (hifi4all, recoredere), men har endnu ikke set nogen lister over, hvad man skal være opmærksom på.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, der kan sagtens være problemer med garantireperationer. Det er langt fra alle producenter der har aftaler med de danske service værksteder og flere af de brugere der har købt eksempelvis Sharp XD1 fra England har måttet stå uden TV i flere uger pga. reperationer.

Tjek op på om du kan aflevere det specifikke TV her i DK hvis det skulle fejle noget, for det er bestemt ikke noget du kan tage for givet.
Af optionen
Tak for svarene.

Det vil sige at hvis man kan få fjernsynet garantirepareret herhjemme, så er der ikke andre ting man umiddelbart skal være opmærksom på?
Af koden
Besparelsen er lille synes jeg. F.eks. på Sonys S3000 og D3000 taler vi om max. en tusse.

Men jeg hører da gerne om TV under 10.000 hvor der er en kanon besparelse i udlandet...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ud over garantireperationen, så er der jo også usikkerheden ved at handle med en fuldstændigt fremmed forhandler i et andet land hvor E-mærker mv. ikke eksisterer...
Af Illisher
"Der må da være nogle ulemper ved at købe fjernsyn f.eks. i England? For umiddelbart er det jo væsentligt billigere. "

Det var nok et af de sjoveste agumenter jeg længe har hørt. :p Det er noget at gøre med momsen i landet, samt at de større butikker kan købe et større antal hjem af gangen, og dermed få en større rabat fra selve producenten..

Selvfølgelig skal man tjekke godt op på det mht. garenti og evt rep. så man ved hvor man står i en evt. situation.
Ved at de i tyskland har noget E mærke halløj. De kan ses på forhandlerne hvis man søger et produkt på www.idealo.de ved jeg