Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvis man bruger tv’ets indbygget tuner til f.eks at optage en fodboldskamp til VM der bliver sendt i 4K.
Optager tv’et så kampen i 4K eller i HD.

Syntes at have set, flere 4K Blu Ray afspillere med HDD der kun optager i HD og ikke i 4K. Og har ikke kunne finde nogen information om hvad div tv gør. Som F.eks Sony A1 eller LG E7 m.m.

Og hvad med Yousee boks, hvad optager den i???
Af Turbo
Jeg har ikke set nogle 4k BD afspiller m. HDD i Danmark endnu. Jeg har selv 2 stk. BD afspiller m. HDD der opskalere BD til 4k - det kan mange af dem, måske det er det du blander sammen.

Jeg er ret sikker på det bliver lagt på HDD som det er modtaget. F.eks. Titanic fra DR1, 1080i, 2.0 lyd, spille tid 3t 05m, fylder 15,82 GB.
4k TV-fodbold bliver efter hvad jeg ved, komprimeret med HEVC (H.265) codec. Hvor meget 1½ times fodbold fylder i 4k vil kun være et gæt.
Måske kan dette give en ide om størrelsen som kræves til UHD optagelse.

Fra parabol, havde man i en periode et par test kanaler med UHD/HDR optagelse
en hed: TravelXP 4K

En optagelse derfra er på ca. 750MB for 5min 30sek , så kan du næsten regne ud at 60 minutter, vil ligge omkring 8.500 - 9.000 MB , ca. 9GB for en rå optagelse fra denne kanal på parabol signalet, som dog loopede igennem signalet.

Der er masser af andre på parabol idag, og afhængig af bitrate, så kan størrelsen svinge.
TV'et optager det signal, man modtager, altså 1:1 og dermed UHD, hvis der sendes UHD. Jeg optog UEFA Champions League finalen, det ser iøvrigt fantastisk ud, de 3:20 (ifald forlænget ;-) fylder 35GB.
Tak for jeres feedback. Så konklusionen må være. At hvis tuneren kan håndtere det og det man optager bliver vist i 4K, så bliver det optaget i 4K - Godt at høre.
Så skal det bare være en rigtig stor harddisk, for det fylder en hel del ?