Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har brug for lidt råd fra jer kloge mennesker..

Har et 8 mdr. gammel Sony 85X - 65 tommer. Gav 10.000 for det, og kan måske i en god handel indbringe 5.000?....

Hvis jeg gør det, ved jeg ikke hvad jeg skal købe.
90x er på bud til 10.000, 93x koster 12.000, er der stor forskel på dem? Og Oled A1 koster 22.000.
(Men tænker måske at dette er året hvor de for alvor falder, så er lidt lunken ved at skulle smide 22kg)

Lige nu hælder jeg mest til 90x til 10.000, hvilket giver en opgraderingspris på ca 5.000 kr.
I følge mange tråde, bør 90X give et væsentlig bedre billede end mit 85X, er dette mon korrekt...

Ser mest Netflix og sport (fodbold) fra Youseeboks og ikke blueray. Er der noget at hente ved at opgradere? Der kommer nogle gang nogle vandrette streger på mit nuværende tv, er det det i kalder banning?
Er der mindre af det på 90x modellen?

Mange spørgsmål, ingen forventning om at en person svarer på det hele, men måske jeg kan stykke en løsning sammen, hvis nogen kan svare på noget :-)

God dag, og tak!
Senest rettet af DDD 31 maj 2018, 15:25, rettet i alt 1 gang.
Noget svært spørgsmål. Har opdaget at det nok er et Sony XE85 du har den er sidebelyst jeg fik det til at det var et Sony X85C ( 2015 ) som har direct-LED bagbelyst så har lige lavet mit indlæg om da jeg mener at X85C ( 2015 ) er et bedre fladskærm end XE 85 trods alderen. :)
Opdagede det ved med de 9 Mdr. gammel så må det jo være XE 85 Du har. Forskellen på XE 85 Og XE 90 er at XE 90 har Bagbelyst (FALD) med lokal dimming som især er godt når det kommer til HDR.

Kan du leve med et tab på 5000 kr. Hvis den kan sælges til det.
Den er kun 8 mdr.
Din fladskærm er sidebelyst jeg havde et 55 tommer som dit som jeg gav 7000 kr. den fik jeg solgt i familien til min datter. Jeg købte et Oled Lg C7 til 9000 kr. da jeg havde en rabatkode på 10 % så den fik jeg til en god pris. Jeg havde stærkt Sony XE 90 i 55 tommer i tankerene men prisen var for høj den kom ned i 6000 kr. Til den pris ville der ikke have været noget at tænke over da jeg fik 3500 kr. for min 1,5 år gamle fladskærm .

Du skriver at du ser Netflix har du set noget af det indhold som vises i HDR hvordan synes du billedet ser ud. ? For det er her du vil få et bedre billed vil jeg mene men er det nok at vælge 90 XE ? som efter sigende har et hæderligt billede i HDR. Men det bliver aldrig Oled .

Ang. sport får du ikke meget gevinst da din nuværende er efter min mening super til sport så her er 5000 kr. slet ikke nok efter min mening.
Senest rettet af janbau 31 maj 2018, 16:48, rettet i alt 1 gang.
Den er rigtig svær synes jeg....ingen tvivl om at XE90, XE93 og OLED er bedre end XE85. Der hvor du primært vil se forskellen er, som der bliver gjort opmærksom på oven for, når du ser HDR materiale. Hvor meget bedre de nævnte tv vil være på standard HD materiale er svært at sige. Jeg har selv et XE93 og synes det gør det fremragende på alle typer materialer, især på sport\fodbold. Det er sublimt til at håndtere motion. Men svært at sige hvor meget bedre den er end XE85 på dette område.
Ja Netop min tidligere Sony X85C gjorde de glimrende på dette område jeg vil påstå bedre end mit nye Lg Oled C7 hvor netop det at håndtere motion var og stadig er meget vigtig for mig.
Havde jeg kunnet få XE 9000 til de 5999 kr. på det tidspunkt jeg bestilte Oled C7 havde jeg helt sikkert haft den i min stue nu da Sony er fremragende til motion .

Men tror jeg på den lange bane at jeg dog stadig har valgt rigtig i at vælge Oled frem for Led. nu var de jo en 55 Tommer jeg valgte til en super pris.

Nu skulle XE93 som din jo gøre det glimrende i HDR og den opdateres jo snart til Dolby Vision og en Oled i 65 tommer koster vel ca 17000 kr. i C 7 model .

Så hvis han fremover vil se meget i HDR kunne XE 90 vel overvejes men mon ikke det alligevel skulle være XE 93 men han skal jo til at op med pengepungen.
Tak for inputs...
Nu har jeg siden jeg oprettede indlægget, skiftet min gamle Yousee boks, til deres 4K model. Dette med henblik på VM der sendes i 4K og HDR eller rettere I HLG varianten af HDR. Vil jeg I den henseende, drage væsentlig fordel af fx 90XE, frem for mit nuværende?
Beckham skrev:Som nævnt ovenfor er det netop på HDR delen at du vinder noget ved at gå op i XE90\XE93\OLED. Der kan din XE85 ikke følge med de andre.
Så kan det vel ikke siges mere i dette emne .

Han har et udmærket fladskærm og til sport er den super , og ang. HLG er din skærm klar til det så hvorfor ikke prøve og se hvad det gør for fodbold.

Jeg har tænkt på selv og prøve det men skal så have kabel tv da min 4 K boks hos Waoo ikke kan vise HLG.
janbau skrev:
Beckham skrev:Som nævnt ovenfor er det netop på HDR delen at du vinder noget ved at gå op i XE90\XE93\OLED. Der kan din XE85 ikke følge med de andre.
Så kan det vel ikke siges mere i dette emne .

Han har et udmærket fladskærm og til sport er den super , og ang. HLG er din skærm klar til det så hvorfor ikke prøve og se hvad det gør for fodbold.

Jeg har tænkt på selv og prøve det men skal så have kabel tv da min 4 K boks hos Waoo ikke kan vise HLG.
Tak, jeg har fattet pointen :D :D
Men vidste ikke at mit nuværende kunne gøre brug af HLG. Jeg må være nået til den konklusion, at VM feberen har taget over i varmen, og at jeg med et nyt TV, I følge jeres vurderinger, ikke får væsentlig bedre billede til mit behov.
Næste opgradering bør måske så først ske, når OLED 65 kommer tættere på den smertelige 10.000 KRs grænse... ;)
Ja så skifter jeg også til 65 Tommer men hvornår de kommer ned i 10000 kr. går der nok en hel del tid.

Har du opdateret din fladskærm min tidligere Sony X85C opdaterede jeg for nylig og den kan køre HLG har dog ikke prøvet det endnu.
Ja, skærmen er opdateret, men jeg kan ikke se hvordan jeg ved at den har HLG. Har bare læst mig til at VM på Yousee Boksen, på den specielle TV2 Ultra kanal, viser fodbold i HLG. Lige nu kan jeg se kanalen, hvor der bare er nogle prøve billeder....
Ok du ser det på YouSee s nye 4 k tv boks som kan HLG.

Når der sendes med HLG vil jeg mene der kommer besked på skærmen når du skifter kanal eller klikker på skærmen for info .

Det gør der på min HDR skærm når jeg ser HDR indhold om det er Dolby Vision eller HDR 10 som er kilden.

Jeg ser også kanalen nu den viser kun billeder rundt omkring i Danmark.

Og jeg har ikke HLG via min 4 k Boks har ikke kabel Tv endnu men kan få det for 40 Kr. måned.

Stofa Waoo har skal man have kabel tv og mener ikke at YouSee har det via kabel tv men er dog ikke sikker de burde kunne gøre det via kabel da netop HLG virker her.

Men løs evt. her hvis du ikke har gjort det
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1523336237
Ja så viser Elgigantens sælgere sig fra bedste side....
Jeg bestemte mig for at gå med 90XE, måske ikke alles anbefaling, men nu har jeg jo 30 dage at blive klogere på...
Går ind i Elgiganten, målrettet mod at bestille tvet. Han mumler noget om at de ikke har det, men er meget interesseret i at vise mig et Samsung til de samme 10.000, der er langt langt bedre på alle parametre, inkl udseende og en lækker lækker fjernbetjening... Jeg går af høflighed med for at se det, men er henholdende, og spørger til om han kan bestille et Sony hjem fra én af de andre butikker. Da det går op for ham at jeg ikke vil have hans Samsung, har han lige pludselig, muuuuuligvis et enkelt tilbage. Da jeg så ham slå det op på skærmen, kunne jeg se at beholdningen var 3 stk....
Havde aldrig handlet der, hvis ikke det var pga 30 dages ombytningsret og prisgaranti, de er godt nok upålidelige!

Nå, men fik det ikke med, da jeg ikke kunne have det i bilen. Henter det på mandag, og så må der testes, om det er 5000 værd, i ombytning fra min 85er...