Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

I øjeblikket markedsføres full HD massivt og en større og større del af skærmene har denne opløsning. Men fremtidens danske HD TV-udsendelser på DR og TV2 vil blive sendt i 720p. Vil en skærm der er bygget i denne opløsning (HD-ready) dermed ikke vise billedet bedre end et full-HD. I full-HD TV-et skal et 720p-signal jo opskaleres til 1080 linier, og i enhver op- eller nedskalering må der nødvendigvis ske en forringelse.
Jeg har spurgt og ledt mange steder, men har endnu ikke fundet et klart svar.
Af Arne Garbøl
Tak for tippet - en meget spændende artikel, men jeg synes stadig ikke den besvarer mit oprindelige spørgsmål, hvorvidt en skærm med 720p nativ opløsning vil vise det kommende danske HDTV signal bedre end en 1080p skærm, der jo skal til at opskalere. Et andet spørgsmål er hvorfor man laver 768 liniers skærme, når det kommende TV-signal vil blive sendt i 720p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Da du ikke rigtigt kan få en skærm der har ægte 720p opløsning alligevel, så skal TV'et skalere billedet uanset hvad. Dvs. du taber kvalitet i begge situationer. Dog har 1080p den fordel at næste skridt på HD-vejen giver 1920x1080 som alle fullHD TV jo har som native opløsning. Indtil da vinder du dog ikke noget ved at vælge fullHD - og slet ikke hvis du tager siddeafstanden i betragtning. Det kan du læse mere om her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Af Ekmani
Hva med pana px70 i 37", den har 1024*720?