Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, der er skam ulemper ved alt.

- DLP benytter sig af en lampe i stedet for baggrundsbelysning og denne har en meget begrænset levetid på op til et par tusinde timer eller 5. Herefter skal den skiftes og afhængigt af kvaliteten af din DLP skærm, så kan det være en dyr fornøjelse. Med introduktionen af LED kan der dog gøres noget ved dette.

- DLP fylder mere. Godt nok er de blevet tyndere med tiden, men bagtil er de stadig nogle voluminøse matroner ift. deres medspillere. Med den øgede størrelse kommer samtidigt en noget højere vægt.

- Lampen har brug for køling og dermed blæsere. Disse udsender støj ligesom du kender det fra en projektor.

- Sortniveauet kan være et problem. Teknologien er essentielt en projektor og dermed bliver sort aldrig helt sort idet udefrakommende lys forstyrrer. Der findes dog modeller der forsøger at kompensere for dette på forskellige måder, men forvent ikke samme sortniveau som Pioneers Kuro serie i en oplyst stue.

Da Danmark ikke har taget DLP til sig ligesom de har i eksempelvis USA, så kan det desuden være svært at få fat i den model du gerne vil have. Jeg bor pt. i USA og var så sent som i går i BestBuy der har et ret stort udvalg af alle genrer. Jeg tog mig ikke tid til at sætte mig foran de forskellige modeller, men det var dog tydeligt at de DLP TV de havde stående var lidt mere matte i farverne end deres søstre ved siden af - dette kan dog skyldes at demomodellerne har kørt i lang tid og at lampen trænger til udskiftning (og at de med garanti ikke har kalibreret nogen af skærmene). Samtidigt så er alle deres DLP TV sjovt nok stillet op af et stort gardin ved bagvæggen, imens LCD og plasma stod på hylder ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad er det ved filmen du er i tvivl om. Det er vel filmen om selve teknologien du mener, ikke sandt?
Der er ikke noget forkert i den måde DLP fremvises på i den film. Det hele foregår vha. mikro-fremstillede spejle der kan tiltes frem og tilbage og det er en temmelig imponerende fremgangsmåde der benyttes til at fremstille dem.

Det er velkendt at projektorer under de rette lysforhold tilbyder det bedste billede, men det er jo ikke et TV og bestemt ikke 32"-37" som du tidligere har gjort det klart at du ønsker.