Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af puffe
Hej jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad jeg skal gøre her. Jeg vil gerne have full HD og er glad for Sharp 37". Dog er jeg flere steder blevet anbefalet dette
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=379098

Men VX70 er jo ikke full HD og det er plasma. Jeg skal bruge fjensynet til TV via kabel og let DVD brug. På sigt skal jeg koble computer til.

Hvad skal jeg vælge??? ;;)
Af tosa
puffe skrev:Hej jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad jeg skal gøre her. Jeg vil gerne have full HD og er glad for Sharp 37". Dog er jeg flere steder blevet anbefalet dette
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=379098

Men VX70 er jo ikke full HD og det er plasma. Jeg skal bruge fjensynet til TV via kabel og let DVD brug. På sigt skal jeg koble computer til.

Hvad skal jeg vælge??? ;;)
Hvad skal du med tiden bruge din computer til sammen med TV'et - er det en masse ting hvor der forekommer statiske elementer i længere tid (som f.eks. emails, webbrowsing, feriebilleder, tekstbehandling mm.) vil jeg foreslå dig LCD. Ellers vil jeg anbefale dig Panasonic - og jeg synes du bør overveje, om du ikke kan bruge et 42" i stedet, da forskellen i pris pt. er ret lille mellem 42 og 37" modellerne fra panasonic.
Af puffe
Ok tak.. Men hvad med valget i forhold til mit forbrug på tv og dvd siden?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TV og DVD er kun 576 liniers opløsning og her er fullHD totalt overkill. Du får ikke bedre billede af at vælge højere opløsning når kildematerialet ikke kan matche det.
Af puffe
Så personligt ville du vælge? Jeg påtænker BluRay afspiller i den nærmeste fremtid, er full HD ikke langt bedre til en den plasmaskærm?
Af tosa
puffe skrev:Så personligt ville du vælge? Jeg påtænker BluRay afspiller i den nærmeste fremtid, er full HD ikke langt bedre til en den plasmaskærm?
Du kan også godt på plasmaskærme med fullHD. Jeg går ikke ud fra, at du skal bruge TV'et til blu ray film 100% af tiden, og derfor er det jo også vigtigt, at TV'et fremviser billeder af god kvalitet ved TV udsendelser.

Men forskellen mellem HD og fullHD er ikke vildt stor, og der er andre faktorer der er meget mere væsentlige.

Derudover skal man med et 37" TV sidde 1,5 meter fra skærmen eller tættere, for at kunne se forskellen mellem HD og fullHD
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Full HD kan du kun bruge til noget hvis du sidder tæt nok på skærmen til at kunne se forskellen. At du køber en BluRay gør dog ikke en PX70 for lille - den vil stadig få et markant boost af billedkvaliteten.

Betragt det således:
Selvom BluRay har en opløsning på 1920x1080 punkter, så er de fleste film behandlet på en eller anden måde så de fylder mindre. Dette gør at man reelt ikke får et perfekt full HD billede ud af det.
Benytter du en skærm med mindre opløsning end 1920x1080, såsom en 720p skærm, så vil du stadig fodre den med et signal der er bedre end skærmens opløsning og det er langt vigtigere end at vise signalet i fuld opløsning.
Hvis du tilmed sidder ca. 3 meter fra skærmen, så vil du slet ikke lægge mærke til at signalet er blevet skaleret til 720p fordi dine øjne ikke kan se forskal på 1920x1080 og 1366x768 punkter alligevel.