Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af abebjorn
Hej

Jeg skal hjælpe mine forældre med at købe et nyt LCD TV. Det skal være LCD, da hvis jeg har forstået det hele rigtigt er risiko for burn-in på et plasma TV.

Det skal helst være 40" og jeg kan på forhånd udelukke Samsung pga. den blå neon diode!

De skal kun bruge det at se TV og DVD.

Håber der er nogle der vil hjælpe?

Med venlig hilsen
Rune
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Burn-in er ikke noget man bør frygte. Vi har endda en lille guide til hvordan man undgår det, ved at være lidt påpasselig de første par uger af TV'ets levetid. Du finder den i vores fokusartikler på forsiden.
Direkte link her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Til SD-materiale så kommer du længst for pengene med et plasma-TV såsom Panasonics PX/PV serie. Du kan også se på Samsungs Q-modeller - her kan dioden nederst slukkes hvis den irriterer. Vi har en test af 50" versionen fra Samsung her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&
Af abebjorn
Efter hvad jeg har læst på forumet herinde er det jo plasma i anbefaler, men kan ikke overtale den gamle til at det skal være plasma!

Jeg har set på Sony's V, S, T og D serie. W er stadig for dyr!

KDL-40S3000 (9995 kr.)
KDL-40T3500 (10995 kr.)
KDL-40D3000 eller 40D3500 (11345 - 11998 kr.)
KDL-40V3000 (12895 kr.)

Er der nogle af disse der kan bruges? Og hvad er forskellen på de fire serier?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan se forskellene på Sonys hjemmeside:
Sammenligning af nævnte TV
Jeg fandt ikke lige D3000 og T3500 i 40" versionen, men du klarer det nok alligevel.

Jeg ville holde mig til D3000 modellen af de nævnte.
Af abebjorn
Synes kun jeg kan se en forskel på kontrasten og V-serien er i Full HD. Hvorfor ville du vælge D-serien?
Er der ikke forskel på selve billedet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal ikke se på højopløst materiale - du angiver selv TV og DVD - derfor er full HD uendeligt ligegyldigt. Hvis du samtidigt sidder i normal kiggeafstand (dvs. i en sofa der ikke står under 1.5 m væk) så kan du alligevel ikke se forskellen. Hermed er V-serien ude af billedet.

D-serien er godt placeret i mellemsegmentet og har 100 Hz teknologi, som Sony har fået et godt resultat ud af. Deres 32" model er anmeldt her på siden.
Af abebjorn
OK

Er der forskel på panelet i 40D3000 og 40D3500?
3500 er vist med full hd og bedre kontrast. Og 3000 har 100 Hz.
Der er ikke den store prisforskel, hvad skal man vælge og hvorfor?
Af Beckham
De fleste vil nok vælge D3000 med 100hz, da du ikke vil få noget af ud af full-HD på en skærm af den størrelse, medmindre du sidder MEGET tæt på skærmen. 40D3000 får du dog nok svært ved at fremskaffe, da Sony jo har taget den af markedet igen, da den simpelthen er for god til prisen, da den har flere features som kun findes i deres topmodeller. Med lidt godt detektiv arbejde skulle det dog nok være muligt stadigvæk at opsnuse et eksemplar et eller andet sted...:-)
Af abebjorn
Fint. Har fundet et sted, hvor det skulle komme på lager d. 15/12. Det skulle være med dansk manuel og garanti til 11495 kr.

Da det har en indbygget digital cabeltv tuner, hvad skal man så bruge ekstra for at få et digitalt signal. De har cabeltv hos Stofa?